تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,661 |
تعداد مقالات | 13,219 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,477,867 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,441,980 |
مقایسه تاب آوری و حمایت اجتماعی در نوجوانان بزهکار و نوجوانان عادی شهر تهران | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 12، شماره 40، تیر 1395، صفحه 1-15 اصل مقاله (584.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2016.5445 | ||
نویسندگان | ||
یوسف کریمی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
3کارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
4دانشجوی دکتری مشاوره خانواده دانشگاه هرمزگان | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف مقایسه تابآوری و حمایت اجتماعی در نوجوانان بزهکار کانونهای اصلاح تربیت و نوجوانان عادی جنوب شهر و حومه تهران انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه نوجوانان بزهکار کانونهای اصلاح تربیت شهر تهران و نوجوانان عادی مدارس راهنمایی و دبیرستان جنوب شهر و حومه تهران بود. روش نمونهگیری در جامعه عادی به صورت خوشهای چند مرحلهای انجام گرفت که 264 نفر بهعنوان نمونه در جامعه عادی انتخاب و از بین کلیه نوجوانان بزهکار کانونهای اصلاح تربیت 120نفر بهصورت تصادفی انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای حمایت اجتماعی واکس (1986) و تابآوری کانر و دیویدسون (2003) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میزان تابآوری و مؤلفههای حمایت اجتماعی نوجوانان بزهکار بهطور معنیداری پایینتر از نوجوانان عادی میباشد. همچنین یافتهها نشان داد که نوجوانان بزهکار مصرف کننده مواد در مقایسه با سایر بزهکاران از تاب آوری، حمایت اجتماعی و حمایت خانوادگی کمتری بهرهمند هستند. با توجه به نتایج این مطالعه، باید اقدامات مناسبی جهت افزایش سطح تابآوری نوجوانان و آموزش مهارتهای اساسی زندگی به آنها صورت گیرد و نهادهای حمایتی و قضایی باید با اقدامات تسهیلی و پیشگیرانه خود، خانوادهها را در جهت حمایت از فرزندان توانا سازند. | ||
کلیدواژهها | ||
تاب آوری؛ حمایت اجتماعی؛ نوجوان بزهکار؛ نوجوان عادی | ||
مراجع | ||
ابراهیمی قوام، صغری. (1371). بررسی اعتبار سه مفهوم منبع کنترل، عزت نفس و حمایت اجتماعی؛ پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران. حاتمینیا، زهرا. (1390). بررسی و مقایسه سبکهای هویت یابی وهیجان خواهی بین نوجوانان عادی و بزهکار(دختر و پسر) شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. خباز، محمود و بهجتی، زهرا. (1390). رابطه حمایت اجتماعی و سبکهای مقابله با تابآوری در پسران نوجوان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 5، 4، 108-133. شه بخش، افشین. ( 1389 ). بررسی و مقایسه رابطه بین ابعادکمال گرایی، حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان با سطوح بالا و پایین فرسودگی تحصیلی دانشگاه علامهطباطبایی؛ پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. طباطبایی وکیلی، سیدمهدی، قره آقاجی، سعید. (1386). راهنمای عملی پیشگیری مشارکتی مدرسه محور (با تأکید بر سوء مصرف مواد). تهران: انتشارات هنر اول. محمدی، ابوالفضل و آقاجانی، میترا. (1390). رابطه اعتیاد، تابآوری و مؤلفههای هیجانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران،17، 2، 136 -142. Allen, L. R. Cox, J. & Cooper, N. L. (2006). The impact of a summer day camp on the resiliency of disadvantaged youths. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 77(1), 17-23.
Benard, B. (2004). Resiliency: What we have learned: WestEd.
Bonanno, G. A. Galea, S. Bucciarelli, A. & Vlahov, D. (2007). What predicts psychological resilience after disaster? The role of demographics, resources, and life stress. Journal of consulting and clinical psychology, 75(5), 671.
Brown, D. L. (2008). African American resiliency: Examining racial socialization and social support as protective factors. Journal of Black Psychology, 34(1), 32-48.
Brown, S. (2015). Improving Mental Health through Social Support: Building Positive and Empowering Relationships. British Journal of Social Work, bcv065.
Buckner, J. C. Mezzacappa, E. & Beardslee, W. R. (2003). Characteristics of resilient youths living in poverty: The role of self-regulatory processes. Development and psychopathology, 15(1), 139-162.
Cobb, S. (1976). Social support as a moderator of life stress. Psychosomatic medicine, 38(5), 300-314.
Connor, K. M., & Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and anxiety, 18(2), 76-82.
Cuomo, C. Sarchiapone, M. Di Giannantonio, M. Mancini, M. & Roy, A. (2008). Aggression, impulsivity, personality traits, and childhood trauma of prisoners with substance abuse and addiction. The American journal of drug and alcohol abuse, 34(3), 339-345.
Friedman, L. C., Kalidas, M., Elledge, R., Chang, J., Romero, C., Husain, I. Liscum, K. R. (2006). Optimism, social support and psychosocial functioning among women with breast cancer. Psycho‐Oncology, 15(7), 595-603.
Gerard, J. M., Landry-Meyer, L., & Roe, J. G. (2006). Grandparents raising grandchildren: The role of social support in coping with caregiving challenges. The International Journal of Aging and Human Development, 62(4), 359-383.
Hart, A. Blincow, D. & Thomas, H. (2007). Resilient therapy: Working with children and families: Routledge.
Hass, M. & Graydon, K. (2009). Sources of resiliency among successful foster youth. Children and Youth Services Review, 31(4), 457-463.
Kliewer, W. & Murrelle, L. (2007). Risk and protective factors for adolescent substance use: findings from a study in selected Central American countries. Journal of Adolescent Health, 40(5), 448-455.
Lu, L. (1997). Social Support, Reciprocity, and Weil-Being. The Journal of Social Psychology, 137(5), 618-628.
Luna, B. & Sweeney, J. A. (2004). The emergence of collaborative brain function: FMRI studies of the development of response inhibition. Annals of the New York Academy of Sciences, 1021(1), 296-309.
Luna, B. Padmanabhan, A. & O’Hearn, K. (2010). What has fMRI told us about the development of cognitive control through adolescence? Brain and cognition, 72(1), 101-113.
Luthar, S. S. (2003). Resilience and vulnerability: Adaptation in the context of childhood adversities: Cambridge University Press.
Ong, A. D., Edwards, L. M. & Bergeman, C. S. (2006). Hope as a source of resilience in later adulthood. Personality and Individual Differences, 41(7), 1263-1273.
Pinquart, M. (2009). Moderating effects of dispositional resilience on associations between hassles and psychological distress. Journal of applied Developmental psychology, 30(1), 53-60.
Rathus, S. A. (2011). Psychology (10th ed.). Fort Worth: Holt, Rinehart and Winston
Sarason, I. G. (2013). Social support: Theory, research and applications (Vol. 24): Springer Science & Business Media.
Seeley, C. (1998). The effects of social support on psychological Resiliency. Southern Connecticut state university.
Stroebe, W., Zech, E., Stroebe, M. S. & Abakoumkin, G. (2005). Does social support help in bereavement? Journal of social and Clinical Psychology, 24(7), 1030-1050.
Sweeney, J. A. Takarae, Y. Macmillan, C. Luna, B. & Minshew, N. J. (2004). Eye movements in neurodevelopmental disorders. Current opinion in neurology, 17(1), 37-42.
Werner, E. E. (2013). What can we learn about resilience from large-scale longitudinal studies? Handbook of resilience in children (pp. 87-102): Springer. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,391 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,130 |