تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,863 |
تعداد مقالات | 14,898 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,657,875 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,209,404 |
ارزش یابی آزمون نظری آزمون گواهینامه رانندگی بر اساس نظریه سوال – پاسخ و مقایسه آن با نظریه کلاسیک آزمون | ||
فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 7، فروردین 1391، صفحه 1-34 اصل مقاله (383.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل مام شریفی؛ علی دلاوران؛ آزاده بلوکی؛ سمیه شعبانی | ||
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
زمینه: این پژوهش با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی سوالات آزمون نظری آزمون گواهینامه رانندگی انجام و اجرا شده است. نمونه مورد مطالعه را 350 نفر از پاسخ دهندگان آزمون تشکیل دادند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند و تعداد 30 سوال از سوالات آزمون نظری آزمون گواهینامه رانندگی که به روش تصادفی ساده استخراج شده بودند به عنوان نمونه سوالات مورد بررسی قرار گرفتند. برای بررسی ویژگی های روان سنجی سوالات آزمون، از دو نظریه کلاسیک آزمون و سوال – پاسخ استفاده گردیده و نتایج به دست آمده از آنها با هم مقایسه و بررسی شده است. روش پژوهش توصیفی بوده و در مرحله اول صحت نمونه گیری بررسی گردید. جهت تعیین تک بعدی بودن آزمون از روش آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی استفاده شد. سپس تجزیه و تحلیل سوالات آزمون با نظریه کلاسیک و نظریه سوال – پاسخ انجام گرفت و پارامترهای سوال و توانایی به دلیل نامعلوم بودن به روش برآورد همزمان مورد اندازه گیری قرار گرفت. یافته ها: نتایج بیان کننده تک بعدی بودن آزمون و استقلال موضعی آن است. پس از تعیین مفروضه های اصلی نظریه IRT برازش مدل – داده ها مورد بررسی قرار گرفت. که نتایج نشان داد مدل دو پارامتری برازش بهتری با مجموعه داده ها دارد. در مرحله بعد معناداری پارامترهای سوال و توانایی توسط آزمون T وابسته مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین دقت برآورد پارامترهای دشواری، شیب و توانایی در دو نظریه کلاسیک و سوال – پاسخ وجود ندارد. به منظور بررسی پایایی و ثبات نتایج آزمون در اجرای اول بر روی نمونه ای به حجم 30 نفر، بازآزمایی بعمل آمد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزش یابی؛ آزمون؛ آزمون گواهینامه رانندگی؛ نظریه سوال – پاسخ؛ نظریه کلاسیک آزمون | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 829 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 821 |