تعداد نشریات | 52 |
تعداد شمارهها | 1,464 |
تعداد مقالات | 11,375 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,432,985 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,210,647 |
تحلیل دیدگاه غزالی درباره ی تقابل میان منطق و امامت | ||
حکمت و فلسفه | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 3، پاییز 1384، صفحه 5-19 اصل مقاله (1.62 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2005.6694 | ||
نویسنده | ||
غلامرضا ذکیانی | ||
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
گرچه غزالی سرسختانه با فلسفه به مخالفت پرداخت اما نه تنها مخالف منطق نبود بلکه فراگیری آن را برای اهل علم ضروری میدانست. از نظر او یکی از کارکردهای منطق این بود که جایگزین نظریه امامتی شود که توسط باطنیه عرضه شده بود. القسطاس المستقیم بهترین مصداق این رویکرد است. غزالی در این کتاب مختصر دو کار بدیع انجام میدهد: استخراج قواعد منطقی از قرآن و طرح تقابل میان منطق و امامت، ما در مقاله حاضر پس از شرح این دو کار به نقد آنها میپردازیم. انتقاد اصلی ما این است که قواعد منطق لا بشرط هستند و مورد استفاده همگان قرار میگیرند. بنابراین تقابلی میان منطق و امامت وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
غزالی؛ امامت؛ موازین قرآنی؛ قواعد منطق؛ بداهت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 538 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 329 |