تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,660 |
تعداد مقالات | 13,215 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,399,765 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,416,444 |
شناسائی عوامل موثر بر اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت جهت ارائه مدل ساختاری | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 32، تیر 1393، صفحه 115-137 اصل مقاله (607.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا مهدوی* 1؛ ایراندخت فیاض2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2استادیار دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
رسیدن به اهداف در هر کنش اجتماعی موجب اثربخش شدن آن کنش می گردد. آموزش ضمن خدمت به عنوان ابزاری برای رشد، توسعه و تعالی سرمایه انسانی نیز کنشی اجتماعی می باشد. در راه رسیدن به اهداف دوره های آموزشی ضمن خدمت بطور یقین عواملی تاثیرگذار بوده که شناخت آنان در درجه اول و از بین بردن موانع از سوی دیگر می تواند موجب اثربخش تر شدن این دوره ها شود. بنابراین این تحقیق قصد دارد ابتدا این دسته از عوامل را شناسایی و سپس مدلی ساختاری از این عوامل اثرگذار ارائه دهد. بدین منظور فرض گردید دو دسته عوامل کلی با نام های عوامل فردی شامل جنسیت، سن، سابقه خدمت و سطح تحصیلات و عوامل اجتماعی شامل طرح درس، اجرای تدریس، ارزشیابی تدریس و روابط بین فردی بروی اثربخشی تاثیر گذار هستند. داده های مورد نیاز از بین 180 نفر از دبیران شهر بادرود استان اصفهان که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده بودند، جمع آوری شد. به منظور آزمون میزان برازش مدل از روش تحلیل عاملی تائیدی استفاده و فرضیه هایی برای آزمون مدل تدوین شدند. یافته های تحقیق نشان می دهد هیچ کدام از عوامل فردی ذکر شده بروی اثربخشی دوره تاثیرگذار نبوده و کلیه عوامل اجتماعی تاثیر مثبتی بروی اثربخشی داشتند | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ضمن خدمت؛ اثربخشی؛ عوامل فردی؛ عوامل اجتماعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,205 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,781 |