تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,866 |
تعداد مقالات | 14,923 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,768,646 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,259,593 |
بررسی میزان سرمایه اجتماعی معلمان مقاطع سه گانه تحصیلی استان ایلام | ||
برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 19، تیر 1393، صفحه 112-158 اصل مقاله (659.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjsd.2015.690 | ||
نویسندگان | ||
اسحاق قیصریان1؛ بهروز سپید نامه2 | ||
1دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه پیام نور.نویسنده مسیول | ||
2دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی | ||
چکیده | ||
سؤال اساسی که در این مقاله دنبال میشود، بررسی میزان سرمایه اجتماعی و شاخصهای آن در بین معلمان استان ایلام میباشد. با مرور مطالعات انجام شده در ارتباط با موضوع و همچنین بهرهگیری از نظریههای سرمایه اجتماعی، سرمایه اجتماعی از طریق اعتماد اجتماعی، هنجارهای اجتماعی و شبکههای اجتماعی شاخصسازی شده است. روش تحقیق به صورت پیمایشی بوده که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم و از طریق ابزار پرسشنامه، تعداد 350 پرسشنامه در بین معلمان استان توزیع و گردآوری شده است. از آزمونهای آماری تی مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه، آزمون تعقیبی شفه و ضریب همبستگی پیرسون استفاه شده است. یافتههای مطالعه نشان می-دهد که در یک طیف 5 قسمتی، متوسط میزان سرمایه اجتماعی معلمان استان ایلام 9/2، اعتماد اجتماعی 2/3، هنجارهای اجتماعی 8/2 و شبکههای اجتماعی آنان 7/2 است. متوسط میزان سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی، هنجارهای اجتماعی و شبکههای اجتماعی در بین معلمان مقطع ابتدایی، بیش از معلمان مقطع راهنمایی و متوسطه است. تحلیل و بررسی فرضیات در سطح دو متغیره حاکی از آن است که میزان اعتماد اجتماعی، هنجارهای اجتماعی، ساختار شبکههای اجتماعی و سرمایه اجتماعی معلمان مقطع ابتدایی تفاوت معنیداری با معلمان مقطع راهنمایی و متوسطه دارد. بین میزان سرمایه اجتماعی زنان و مردان تفاوت معنیداری مشاهده شده و متوسط سرمایه اجتماعی در بین زنان بیش از مردان است. بین سن، میزان تحصیلات و سرمایه اجتماعی رابطه معنیدار و مثبتی مشاهده شده است. تحلیل دو متغیره و چندمتغیره با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS و Lisrel انجام شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه اجتماعی؛ اعتماد اجتماعی؛ هنجارهای اجتماعی؛ شبکههای اجتماعی؛ معلمان استان ایلام | ||
مراجع | ||
- ابوالحسن تنهایی، حسین؛ حضرتی صومعه، زهرا. (1388)، بررسی نظری پژوهشهای اجتماعی در ایران، فصلنامه علوم رفتاری، شماره 1. - الوانی، سید مهدی؛ شیروانی، علیرضا. (1383)، سرمایه اجتماعی ، اصل محوری توسعه، ماهنامه تدبیر، سال پانزدهم، شماره 147. - اندرسون، جون. بی. (1387)، سرمایه اجتماعی و یادگیری دانشآموز، ترجمه: محمد لعل علیزاده و اعظم مقدس، راهبرد، شماره 15. - چلبی، مسعود؛ مبارکی، محمد. (1384)، تحلیل رابطه سرمایه اجتماعی و جرم در سطوح خرد و کلان، مجله جامعهشناسی ایران، دوره ششم شماره2. - فوکویاما، فرانسیس. (1384). سرمایه اجتماعی وجامعه مدنی، مجموعه مقالات سرمایه اجتماعی، انتشارات شیرازه. - قاضی طباطبائی، محمود. (1374)، مدلهای ساختار کوواریانس یا مدلهای لیزر در علوم اجتماعی، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، سال اول، شماره مسلسل2. - ورمزیار، مهدی. (1387)، بررسی وضعیت سرمایه اجتماعی خانواده در بین دانش-آموزان سال سوم شهر سنندج، زریبار، سال دوازدهم، شماره 66-65. - بوردیو، پیر. (1384)، شکلهای سرمایه، به کوشش کیان تاجبخش، ترجمه: افشین خاکباز و حسن پویان، تهران: نشر شیرازه. - بیکر، ترزال. (1377)، نحوه انجام تحقیقات اجتماعی، تهران: انتشارات روش. - پاتنام، رابرت. (1380). دموکراسی وسنتهای مدنی، ترجمه: محمدتقی دلفروز، تهران: نشرغدیر. - تاج بخش ، کیان؛ ثقفی ، مراد؛ کوهستانی نژاد، مسعود. (1382)، سرمایه اجتماعی و سیاستهای اجتماعی (بررسی وضعیت سرمایه اجتماعی در ایران امروز)، رفاه اجتماعی، شماره 3 (10)، (ویژه نامه سیاست اجتماعی). - توسلی، غلامعباس؛ موسوی، مرضیه. (1384)، مفهوم سرمایه در نظریات کلاسیک و جدید با تاکید بر نظریههای سرمایه اجتماعی، نامه علوم اجتماعی ، شماره 11 (پیاپی 26). - حسینی، سید امیرحسین و دیگران. (1386)، رتبهبندی سرمایه اجتماعی در بین استانهای کشور، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال هفتم، شماره 26. - حقیقتیان، منصور و دیگران. (1387)، تأثیر سرمایه اجتماعی بر فعالیت شغلی دبیران مقطع متوسطه شهرستان اصفهان، دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره 17 و 18. - دلاویز، علی. (1387)، بررسی سرمایه اجتماعی در بین معلمان شهرستان مریوان، زریبار، سال دوازدهم، شماره 66-65. - سالارزاده، نادر؛ محبوبی، رضا. (1388)، مقایسه سرمایه اجتماعی و پایگاه اقتصادی اجتماعی در موفقیت تحصیلی دانشآموزان پیش دانشگاهی شهر ارومیه، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 47. - سرمد، زهره و دیگران. (1381)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه. - سعادت، رحمان. (1385)، برآورد روند سرمایه اجتماعی در ایران، مجله تحقیقات اقتصادی، دوره 43، شماره4. - شریفیان ثانی، مریم. (1380)، سرمایه اجتماعی: مفاهیم اصلی و چارچوب نظری، رفاه اجتماعی، سال اول شماره 2. - عبداللهی، محمد و دیگران. (1386)، سرمایه اجتماعی در ایران: وضعیت موجود، دورنمای آینده و امکان شناسی گذار، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال ششم، شماره 25. - فوکویاما، فرانسیس. (1379)، پایان نظم، سرمایه اجتماعی و حفظ آن، ترجمه: غلامعباس توسلی، تهران: انتشارات جامعه ایرانیان. - فیروزآبادی، سیداحمد و دیگران. (1385)، سرمایه اجتماعی و توسعه اقتصادی - اجتماعی در کلان شهر تهران، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال ششم، شماره 23. - قاسمی، یارمحمد. (1389)، بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و قانونپذیری در بین مردم استان ایلام، دانشگاه ایلام. - قاضی طباطبایی، محمود. (1377)، روشهای لیزرل و ساختار آنها، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، سال 4 شماره مسلسل 2. - کسانی، کریم. (1387)، بررسی عوامل مؤثر بر شکلگیری سرمایه اجتماعی در بین جوانان شهر ایلام، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته برنامه ریزی رفاه اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی. - کلمن، جیمز. (1377)، بنیادهای نظریه اجتماعی، ترجمه: منوچهر صبوری، تهران: نشر نی. - مدنی قهفرخی، سعید. (1382)، پیامدهای جنسیتی تخریب سرمایه اجتماعی، زن و توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، شماره 1. - مرشدی، ابوالفضل. (1387)، مقایسه سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران و اعضای کانونهای فرهنگی و هنری دانشگاههای تهران، مجله جامعهشناسی ایران، دوره نهم، شماره 3 و 4. - وولکاک، مایکل و ناریان دیپا. (1384)، سرمایه اجتماعی و تبعات آن برای توسعه، مجموعه مقالات سرمایه اجتماعی، تهران: انتشارات شیرازه.. - ویسی، رضوان. (1389)، بررسی مقایسهای اعتماد اجتماعی بین دبیران مرد و زن مقطع راهنمایی شهر ایلام، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور تهران. - Fukuyama, F. (1999). The Great Disruption, Human Nature and the Reconstitution of Social Order, New York: Simon and Schuste. - Anderson, Jon. B. (2008). Social Capital and Student Learning: Emprical Results From Latin American Primary Scools, Economic of EducationReview, N. 27, pp. 439-449. - stone w hughes j)2002). social capital:empirical meaning and measurement validity. paperno. - Nicol. R. group.. (2003). Sicial capital and national development ; the study of the three kinds of social capital based on society in Ayova state university of Ayova. - Bentler, P. M. (1980). Multivariate analysis with latent variables: Causal modeling. Annual Review of Psychology, 31, 419–456 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,952 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,272 |