تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,656 |
تعداد مقالات | 13,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,046,635 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,284,973 |
تأثیر چندرسانه ای آموزشی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی گانیه بر یادگیری و یادداری دانش آموزان کم توان ذهنی | ||
فناوری آموزش و یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 5، اسفند 1394، صفحه 47-66 اصل مقاله (661.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2016.6954 | ||
نویسندگان | ||
رحیم مرادی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2دانشجوی دکتری فناوری اطلاع رسانی در آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر چندرسانهای آموزشی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی گانیه بر یادگیری و یادداری دانش آموزان کمتوان ذهنی پایهی ششم ابتدایی در درس علوم تجربی میباشد. روش انجام پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری، کلیهی دانش آموزان دختر کمتوان ذهنی پایهی ششم ابتدایی بودند که در سال تحصیلی 94-1393 در مراکز استثنایی شهر خرمآباد تحصیل میکردند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 30 نفر از دانش آموزان بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش آزمون یادگیری و یادداری محقق ساخته بود. پیشآزمون یادگیری در هر دو گروه آزمایش و کنترل توسط پژوهشگر اجرا شد. سپس گروه آزمایش طی هشت جلسه با استفاده از چندرسانهای که بر اساس الگوی گانیه تهیه شده بود آموزش دیدند و گروه کنترل با روش مرسوم آموزش دیدند. از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. پژوهشگر آزمون یادداری را دو هفته بعد از اتمام دوره بر روی دانش آموزان اجرا کرد. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از روشهای آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافتهها نشان داد که بین میزان یادگیری و یادداری گروه آزمایش و کنترل در درس علوم تفاوت معناداری وجود دارد و گروه آزمایش از یادگیری و یادداری بهتری بهرهمند شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی آموزشی؛ الگوی گانیه؛ چندرسانهای آموزشی؛ دانش آموزان کمتوان ذهنی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,620 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,768 |