تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,838 |
تعداد مقالات | 14,668 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,770,171 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,750,679 |
بازنمایی زن دوم در سینمای ایران | ||
مطالعات رسانههای نوین | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 6، تیر 1395، صفحه 165-209 اصل مقاله (396.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/cs.2016.7170 | ||
نویسندگان | ||
محمد تقی کرمی* 1؛ زهرا محمد زاده2 | ||
1استادیار گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر به بررسی بازنمایی زن دوم در سینمای ایران در طی دو دهه 1370 و 1380 میپردازد. برای نیل به این هدف از روش کیفی نشانهشناسی استفاده و بر اساس الگوی سلبی و کاودری، رمزگان فنی و با بهکارگیری رمزگان روایی بارت، ارجاعات و دلالتهای موجود در متن فیلم، مشخص شده است. با تمرکز بر این الگوها، سعی بر این بوده که در چهار فیلم: «شوکران»، «زن دوم»، «پاتو زمین نذار» و «زندگی خصوصی» که به روشی هدفمند برگزیده شدهاند، شخصیت زن دوم واکاوی و بازنمایی سینمایی از شخصیت زن دوم و کلیشههای به کار رفته در این بازنمایی آشکار شود.بنابر نتایج این مقاله میتوان گفت در بازنمایی زن دوم شاهد کلیشههایی هستیم که به کرات به تصویر در آمدهاند. کلیشههایی چون: «یافتن تکیهگاه عاطفی»، «زن مدرن و مستقل»، «زن مطلقه»، «اغواگری»، «تنهایی»، «مادرانگی»، «دینداری»، «تبرئه شدن و مظلومیت»، «ارتباط پنهانی» و «بیآبرویی» از عمده کلیشههای مطرح شده در این فیلمها هستند. با بررسی این فیلمها مشخص شد که زن دوم هرچند عمدتاً در ابتدای امر اغواگر و فریبنده ظاهر میشود، اما در جریان داستان در جستجوی نقش همسر و در پی تشکیل کانون خانوادگیست و در نهایت او از تقصیر ورود به این رابطه تبرئه میشود. انگشت اتهام در خصوص ازدواج دوم عمدتاً به سوی مردان متأهل است و اراده آنها در ورود به این ارتباط اصیل شمرده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
بازنمایی؛ سینما؛ نشانهشناسی؛ ایدئولوژی؛ زن دوم | ||
مراجع | ||
- آسابرگر، آرتور. (1385)، نقد فرهنگی، ترجمه: حمیرا مشیرزاده، تهران: انتشارات مرکز بازشناسی اسلام و ایران. - استریناتی، دومینیک. (1384)، مقدمهای بر نظریههای فرهنگ عامه، ترجمه: ثریا پاک نظر، تهران: نشر گام نو. - جمشیدینژاد، سپیده. (1388)، بازنمایی زنان بزهکار در سینمای مستند ایران، پایاننامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی. - جمعدار، الهام. (1373)، تحلیل سیمای زن در سینمای پس از انقلاب، پایاننامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی. - چندلر، دانیل. (1386)، مبانی نشانه شناسی، ترجمه: مهدی پارسا، تهران: نشر سوره مهر. - زندی، مسعود. (1382)، سینما و تغییرات فرهنگی در ایران، بعد از دوم خرداد 1376: شکلگیری سینمای زن و تغییرات مضامین آن، پایاننامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی. - سجودی، فرزان. (1387)، نشانهشناسی کاربردی، تهران: نشرعلم. - سلبی، کیت و کاودری، ران. (1380)، راهنمای بررسی تلویزیون، ترجمه: علی عامری مهابادی، تهران: انتشارات سروش. - صدیقی خویدلی، ملکه. (1386)، بازنمایی زن در آثار سینمایی رخشان بنیاعتماد، نقد فمینیستی رسانهای آثار، پایاننامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی. - کالکر، رابرت. (1384)، فیلم، فرم و فرهنگ، ترجمه: بابک تیرابی، تهران: بنیاد سینمایی فارابی. - والکر جان، چاپلین، سارا. (1385)، فرهنگ تصویری: مبانی و مفاهیم، ترجمه و نشر: اداره کل پژوهشهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. - هارلند، ریچارد. (1388)، ابرساختگرایی: فلسفه ساختگرایی و پسا ساختگرایی، ترجمه: فرزان سجودی، تهارن: نشر سوره مهر. - همتی، هلن. (1379)، بازنمایی مشاغل زن در سینمای ایران، پایاننامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز. - سلطانیگرد فرامرزی، مهدی. (1383)، زنان در سینمای ایران، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، فصلنامه هنرهای زیبا، شماره 18. - Calvert & Levis. (1994). Television Studies, the Key Concepts, Routledge. - Hall, Stuart. (1997). The Work of Representation, In Cultural Representation and Signifying Practice, Sage Publication Dayer, Richard. (2005). White, in Film Theory: Critical Concept in Media and Cultural Studies, Volume 3, Routledge | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,425 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,821 |