تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,838 |
تعداد مقالات | 14,668 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,770,684 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,750,902 |
رابطه هوش هیجانی بار – آن و مؤلفههای آن با دینداری نوجوانان | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 12، شماره 42، دی 1395، صفحه 79-102 اصل مقاله (502.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2016.7384 | ||
نویسندگان | ||
محمد رضائی* 1؛ فریبرز درتاج2؛ ابراهیم مهرعلیان3 | ||
1دفتر معاونت فرهنگی واجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2استاد روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
3کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین مولفههای هوش هیجانی بار- آن و دین داری در بین نوجوانان (دانشآموزان دبیرستان) در شهرستان قزوین، ناحیه یک، اجرا گردید. روش این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع دبیرستان ناحیه یک شهرستان قزوین بود؛ نمونه عبارت از 100 نفر از دانش آموزان بودند که به صورت نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها عبارت بود از مقیاس هوش هیجانی بار- آن (1997) و مقیاس دینداری خدایاری فرد، سماواتی و اکبری زرد خانه (1388). تحلیل دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند مرحلهای صورت گرفت. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین هوش هیجانی و دینداری و همچنین بین تمام زیر مؤلفههای هوش هیجانی (به جز کنترل استرس) با دینداری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نیز نشان داد که هوش هیجانی بهعنوان متغیر پیشبین، میتواند دینداری را بهعنوان متغیر ملاک بهطور معنادار و مثبت پیشبینی نماید. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که هریک از زیرمولفههای هوش هیجانی (به جز زیر مؤلفهی کنترل استرس) میتوانند دینداری را بهصورت مثبت و معنا دار پیشبینی کنند و مقایسه ضرایب بتا نیز نشان داد مهمترین عامل پیشبینیکننده برای دینداری، خلق و خوی عمومی است. | ||
کلیدواژهها | ||
بهره هیجانی؛ دینداری؛ مذهب؛ هوش هیجانی؛ هوشبهر | ||
مراجع | ||
القرآن الکریم. (1371). ترجمه: مکارم شیرازی. قم: انتشارات دارالقرآن الکریم. احسانی، مریم. صباراد، لیدا ؛ جهانیان، ایمان و خیرخواه، فرزان. (1393). ارتباط هوش هیجانی و وضعیت تحصیلی در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل. فصلنامه مرکزی مطالعات وتوسعهی آموزشی علوم پزشکی. 5(1): 80-87 اکبرزاده، نسرین. (1383). هوش هیجانی: دیدگاه سالووی و دیگران. تهران: فارابی اورکی، محمد امین و برقی ایرانی، زیبا. (1389). رابطه جهتگیری مذهبی با اضطراب مرگ در دانشجویان. کنگره بینالمللی دین، فرهنگ و روانشناسی. آذربایجانی،مسعود و موسوی اصل، م. (1387). درآمدی بر روانشناسی دین، چاپ دوم. تهران: سمت. آرین، خدیجه. (1378). بررسی رابطه دینداری و رواندرستی ایرانیان مقیم کانادا. پایان نامه دکتری روانشناسی عمومی، تهران: دانشکدهی روان شناسی و علوم تربیتی. آقایار، سیروس و شریفی درآمدی، پرویز. (1386). هوش هیجانی. تهران: سپاهان آقاگدی، پریسا و اعتمادی، احمد. (1391). بررسی اثربخشی آموزش نظریه انتخاب و کنترل گلاسر بر تحول الگوی هویت نوجوانان. مجله مطالعات روانشناختی، دانشگاه الزهراء.8(4): 34-55 آلپورت، گوردن. (1995). بالیدن/ شایعه از نظر روانشناسی / ریشههای دینطلبی، ترجمه مسعود رضوی، 1344. انتشارات سازمان تربیت معلم وتحقیقات تربیتی. آمدی تمیمی، عبدالواحد. (517 ق). غررالحکم و دررالکلم، ترجمهی محمد علی انصاری (1380). موسسه انتشاراتی امام عصر (عج)، ح 5357. باقری، مسعود؛بنی اسدی، حسن و داوری، صفورا.(1390). رابطه دینداری و ابعاد شخصیت با سلامت روان معلمان شهرستان رودان. دوفصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات اسلام و روان شناسی. 5(9):7-32 بشارت،محمد علی. (1384). بررسی تأثیر هوش هیجانی بر کیفیت روابط اجتماعی. فصلنامه مطالعات روان شناختی. دانشکده علوم تربیتی وروان شناسی دانشگاه الزهرا. 1(2): 25-38 تابش، فهیمه و زارع، حسین. (1391). تأثیر آموزش مهارتهای هوش هیجانی بر سبکهای تصمیمگیری عقلایی، شهودی، اجتنابی، وابسته و آنی. مجله علوم رفتاری. 6(4): 323-329 جوادی آملی، عبدالله. (1377). شریعت در آئینهی معرفت. قم: انتشارات نشر اسراء. جیمز، ویلیام. (1929). دین و روان، ترجمه مهدی قائمی (1372)، چاپ دوم. تهران: انتشارات آموزش انقلاب اسلامی. حسنزاده، رمضان. (1393). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: ساوالان حسینی، فریده السادات ؛ مزیدی، محمد. و حسین چاری، مسعود. (1389). پیش بینی سبکهای هویت بر اساس جهتگیریهای مذهبی در میان دانشجویان دانشگاه شیراز. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء (س). مجله اندیشههای نوین تربیتی. 6(1):53-71 خداپناهی، محمد کریم و خاکسار بلداجی، م. (1384). رابطه جهتگیری مذهبی و سازگاری روانشناختی در دانشجویان. مجله روانشناسی. 9(2):310-320 خداپناهی، محمدکریم و خوانینزاده سریزدی، مرجان. (1379). بررسی نقش ساخت شخصیت در جهتگیری مذهبی دانشجویان. مجله روانشناسی.14.4(2):185-204 خدایاری فرد، محمد ؛ احمد پور داریانی،مسعود ؛ هدهدی، بهزاد و مؤمنی لیلا. (1391). بررسی رابطه دینداری با موفقیت کارکنان ایرانی. فصلنامه توسعه کارآفرینی.5(4):7-25 خدایاری فرد، محمد؛ سماواتی، سیما و اکبری زردخانه، سعید. (1388). آمادهسازی مقیاس دینداری برای جمعیت دانش آموزی. اندیشههای نوین. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س). 5(4):107-127 خدایاری فرد، محمد؛فقیهی، علینقی؛ غباری بناب، باقر؛ شکوهی یکتا، محسن و رحیمی نژاد، عباس. (1391). مبانی نظری و روششناسی مقیاسهای دینداری، چاپ اول. تهران: انتشارات آوای نور. دژکام، نجمه. (1381). بررسی رابطه عزت نفس و هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی. پایان نامهی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی. دانشگاه آزاد اسلامی دهشیری، غلامرضا (1384). بررسی رابطه دینداری و بحران هویت در بین دانش آموزان دبیرستانی شهرستان یزد. فصلنامه تعلیم و تربیت. 21(2): 87-98 سایبان فرد، زهرا. (1381). بررسی رابطه جهتگیری مذهبی (درونی- برونی) با شیوههای مقابله با استرس در دانشجویان دانشگاههای تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. سلطانی فر، عاطفه.(1386). هوش هیجانی. فصلنامه اصول بهداشتی روانی. 9(35و36): 83-84 سیف، علی اکبر. (1389). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: نشر دوران. طالبان، محمدرضا. (1378). بررسی تجربی دینداری نوجوانان کشور. وزارت آموزش و پرورش، دفتر توسعه و برنامهریزی امور پرورشی. قربانی، نیما. (1377). روانشناسی دین، یک روی آورد علمی چندتباری، فصلنامه قبسات، سال سوم، شماره 2 و 3 کلینی، محمد بن یعقوب. (329 ق). اصول الکافی، ترجمهی سید علی مرتضوی (1392). قم: نشر سرور. گلمن، دانیل. (1995). هوش هیجانی، ترجمهی نسرین پارسا (1380). تهران: رشد. لشکری، کبری. (1381). سنجش و اندازهگیری. تهیه آزمون هوش هیجانی و بررسی اعتبار وروایی و نرمیابی آن بر روی دانشجویان دانشگاههای شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. مجدآبادی فراهانی،زهره؛ شهرآرای، مهرناز؛ داور پناه، فروزنده و جوادی، یاسر. (1393). بافت مدرسه، هویت ورفتارهای مشکل آفرین در اوائل نوجوانی. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی. 5(3): 173-190 محمدی ری شهری، محمد. (1407- 1347 ق). میزان الحکمة. ترجمهی حمیدرضا شیخی (1392). قم: انتشارات دارالحدیث. محمدی، زهره و لطفیان، مرتضی.(1387). بررسی قدرت پیشبینیکنندگی ابعاد هویتی فرزندان از طریق ابعاد فرزندپروری والدین در میان دانشجویان دانشگاه شیراز. فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه الزهراء (س).4(2):39-56. محمدی ریشهری، محمد. (1378). خردگرایی در قرآن و حدیث. قم: نشر دارالحدیث. ص 230. ح 727 محمودی،مسعود نجفی، فیروز. (1391). بررسی اثر آموزش هوش هیجانی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد. مجله روشها و مدل های روانشناختی. 2(8): 35-53 معتمدی شلمزاری، عبدالله. (1381). رابطهی هوش، نگرشهای مذهبی و رویدادهای زندگی با سالمندی موفق. پایان نامه دکتری. تهران: دانشگاه تربیت مدرس. منتظرغیب، طیبه؛ قدسی، احقر و کیاخنژاد، مهین. (1391). رابطه هوش هیجانی با میزان سخترویی دانشجویان دانشگاه. فصلنامه مشاوره شغلی وسازمانی.4(13):101-114 نقابی، سعید و بهادری، محمد کریم. (1391). رابطه هوش هیجانی و رفتار کارآفرینانه. مجله طب نظامی. 14(2):123-128 هاشمی، زهرا و جوکار، بهرام. (1389). بررسی رابطه جهتگیری مذهبی اسلامی با ابعاد هویت. مجله دانش و رفتار. 17(4):59-74 یاسمینژاد، پریسا؛ گلمحمدیان، محسن و فعلی، بهنام. (1390). بررسی رابطه مذهبی و سرسختی روانشناختی در دانشجویان. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم وتربیت اسلامی.19(12):119-137 Bar-El, R., García-Muñoz, T., Neuman, S., & Tobol, Y. (2013). The evolution of secularization: cultural transmission, religion and fertility—theory, simulations and evidence. Journal of Population Economics, 26(3), 1129-1174.
Bar-On, R. (1997). BarOn emotional quotient inventory. Toronto: Multi-Health Systems.
Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI) 1. Psicothema, 18(Suplemento), 13-25.
Erikson, E. H. (1993). Young man Luther: A study in psychoanalysis and history. WW Norton & Company.
Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. Bantam.
Janati, Y., Musavi, S. A., Âzimi Lolaty, H., Fani Saberi, L., Hamta, A., Feyzi, S., & Ghobadi, M. (2012). Investigating emotional intelligence and self esteem Level among nursing and midwifery students of Mazandaran University of Medical Sciences in 2010. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 21(1), 254-261.
Johnson, S. J., Batey, M., & Holdsworth, L. (2009). Personality and health: The mediating role of trait emotional intelligence and work locus of control. Personality and Individual Differences, 47(5), 470-475.
Mayer, J. D., & Salovey, P. (1993). The intelligence of emotional intelligence. Intelligence, 17(4), 433-442.
Ozer, D. J., & Benet-Martinez, V. (2006). Personality and the prediction of consequential outcomes. Annu. Rev. Psychol., 57, 401-421.
Smith, C. A. B. (2000). Emotional intelligence and religious orientation as predictors of abortion decision-making (Doctoral dissertation, Azusa Pacific University).
Spilka, B., Hood, R. W., Hunsberger, B., & Gorsuch, R. (2003). The psychology of religion: An empirical approach. Guilford Press.
Treadway, K. M. (1996). Religion and optimism modeles of the relationship. The student Journal of psychology.
Young, J. S., Cashwell, C. S., & Shcherbakova, J. (2000). The moderating relationship of spirituality on negative life events and psychological adjustment. Counseling and Values, 45(1), 49.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,198 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,927 |