تعداد نشریات | 52 |
تعداد شمارهها | 1,464 |
تعداد مقالات | 11,375 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,432,728 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,210,512 |
طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی برای دوره کارشناسیارشد رشته برنامه درسی | ||
پژوهش های کیفی در برنامه درسی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 4، پاییز 1395، صفحه 21-40 اصل مقاله (589.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qric.2016.7494 | ||
نویسندگان | ||
اکبر هدایتی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طبطبائی | ||
2دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی برای دوره کارشناسیارشد رشته برنامه درسی بود. در این پژوهش، روشهای تحلیل محتوای کیفی، روش اسنادی و روش توصیفی-استنتاجی مورد استفاده قرارگرفت. نمونه مورد نظر جهت گردآوری دادهها عبارت از 9 متخصص رشته برنامه درسی و 45 منبع در رابطه با برنامه درسی مبتنی بر شایستگی بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند. فنون گردآوری دادهها عبارت از مصاحبه نیمه ساختاریافته فردی با متخصصان و تحلیل کیفی متون بود. دادههای بدست آمده از مصاحبهها و منابع متنی با روش کدگذار قیاسی تجزیه و تحلیل شد. یافتههای این پژوهش، ویژگیهای عناصر برنامه درسی مبتنی بر شایستگی را به ترتیب برای هدف، محتوا و فعالیتهای یادگیری، روش و ارزشیابی بدست داد و الگوی اولیه برنامه درسی مبتنی بر شایستگی طراحی شد. همچنین فرایند، مراحل و چگونگی ارائه الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی، منتج از پژوهشهای پیشین در رابطه با موضوع بود. الگوی مذکور پس از اعتباریابی توسط متخصصان و صاحبنظران و اعمال تعدیلها، مورد تأیید قرار گرفت. نتایج این پژوهش میتواند در طراحی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگو؛ برنامه درسی مبتنی بر شایستگی؛ دوره کارشناسی ارشد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,714 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,124 |