| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,203 |
| تعداد مقالات | 17,954 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,149,837 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,870,513 |
طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی برای دوره کارشناسیارشد رشته برنامه درسی | ||
| پژوهشهای کیفی در برنامه درسی | ||
| مقاله 2، دوره 1، شماره 4، آبان 1395، صفحه 21-40 اصل مقاله (589.56 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qric.2016.7494 | ||
| نویسندگان | ||
| اکبر هدایتی* 1؛ حسن ملکی2؛ علیرضا صادقی2؛ اسماعیل سعدی پور2 | ||
| 1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طبطبائی | ||
| 2دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی برای دوره کارشناسیارشد رشته برنامه درسی بود. در این پژوهش، روشهای تحلیل محتوای کیفی، روش اسنادی و روش توصیفی-استنتاجی مورد استفاده قرارگرفت. نمونه مورد نظر جهت گردآوری دادهها عبارت از 9 متخصص رشته برنامه درسی و 45 منبع در رابطه با برنامه درسی مبتنی بر شایستگی بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند. فنون گردآوری دادهها عبارت از مصاحبه نیمه ساختاریافته فردی با متخصصان و تحلیل کیفی متون بود. دادههای بدست آمده از مصاحبهها و منابع متنی با روش کدگذار قیاسی تجزیه و تحلیل شد. یافتههای این پژوهش، ویژگیهای عناصر برنامه درسی مبتنی بر شایستگی را به ترتیب برای هدف، محتوا و فعالیتهای یادگیری، روش و ارزشیابی بدست داد و الگوی اولیه برنامه درسی مبتنی بر شایستگی طراحی شد. همچنین فرایند، مراحل و چگونگی ارائه الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی، منتج از پژوهشهای پیشین در رابطه با موضوع بود. الگوی مذکور پس از اعتباریابی توسط متخصصان و صاحبنظران و اعمال تعدیلها، مورد تأیید قرار گرفت. نتایج این پژوهش میتواند در طراحی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| الگو؛ برنامه درسی مبتنی بر شایستگی؛ دوره کارشناسی ارشد | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,214 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,912 |
||