تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,838 |
تعداد مقالات | 14,673 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,772,774 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,751,826 |
بررسی اثربخشی بازیهای رایانهای بر دانش، نگرش و رفتار مدیریت پسماند در کودکان پیشدبستانی | ||
مطالعات پیش دبستان و دبستان | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 4، تیر 1395، صفحه 55-68 اصل مقاله (957.17 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/soece.2016.7755 | ||
نویسندگان | ||
مریم لاریجانی1؛ سحر رشیدی* 2 | ||
1استادیار آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور | ||
2دانشجوی دکتری اموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور تهران جنوب و مدرس دانشگاه پیام نور تهران جنوب | ||
چکیده | ||
اهمیت آموزش محیط زیست به خوبی در سطح جهان در میان جوامع شناخته شده است در این میان، دوران کودکی اهمیت زیادی در ایجاد نگرشهای محیط زیستی دارد و آموزش محیط زیست در این دوران، راهی برای پرورش نگرشهای محیطزیستی در انسان است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیهای رایانهای بر آموزش مفاهیم مدیریت پسماند به کودکان پیشدبستانی است. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیۀ کودکان مقطع پیشدبستانی بهاران در سال تحصیلی 93-1392 بود. نمونهی آماری 30 کودک مقطع پیشدبستانی بودندکه با روش تصادفی انتخاب شدند و بهطور تصادفی به دو گروه تقسیم گردیدند ( 1 گروه آزمایش، 1 گروه کنترل). ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته در سه بعد دانش، نگرش، و رفتار مدیریت پسماند است که بعد از تعیین روایی و محاسبه پایایی آن (80/0) با همراهی مربیان و تصاویر در برگیرنده مفهوم سوال مورد پرسش به وصورت جداگانه کودکان مورد پرسش قرار گرفتند. مرحله اول قبل از شروع دوره آموزشی به عنوان پیشآزمون و در مرحله دوم پس از اتمام دوره آموزشی به عنوان پسآزمون مورد بررسی قرار گرفت. دادهها به کمک آمار توصیفی و استنباطی و آزمـون تی گروههای مستقل تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بهدست آمده از آزمون فرضیهها نشان داد که سطح معنیداری برای متغیر دانش (03/0>P)، نگرش (001/0>P) و رفتار طرفدار مدیریت پسماند (001/0>P) به دست آمد که از 05/ کوچکتر میباشد در نتیجه فرضیات پژوهش مبنی بر اثربخشی بازیهای رایانهای در آموزش محیطزیست به کودکان مقطع پیشدبستان تائید میگردد. با توجه به اثربخشی بازیهای رایانهای در آموزش مفاهیم پسماند میتوان اقدام به تولید گسترده این دسته از بازیها برای آموزشهای محیطزیستی نمود و از فواید آن بهره جست. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش محیطزیست؛ مفاهیم پسماند؛ بازیهای رایانهای؛ کودکان؛ پیشدبستانی | ||
مراجع | ||
امینیفر، الهه؛ صالح صدقپور، بهرام و زادهدباغ، حسین. (1391). تاثیر بازی رایانهای بر انگیزه و پیشرفت ریاضی دانشآموزان. فصلنامه فناوری آموزش، 6(3): 184-177. حاجیزاده، محمد؛ فیروزیی، فاطمه و صفاریان، سعید. (1393). تاثیر بازی رایانهای آموزشی بر سطوح شناختی بلوم در یادگیری و یادداری مفاهیم ریاضی دانشآموزان. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 5(17): 99-77. خزایی، کامیان و جلیلیان، نوشین. (1393). تاثیر بازیهای آموزشی رایانهای بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانشآموزان مقطع ابتدایی. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 5(18): 39-23. شبیری، سیدمحمد؛ میبودی، حسین؛ ملکیپور؛ احمد و سرادیپور، عادله. (1393). ارزیابی و آمادهسازی مربیان مهدکودکها برای آموزش محیطزیست به کودکان. دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی، 3(5): 124-114. رستگارپور، حسن و مرعشی، پوپک. (1391). اثر بازیهای کامپیوتری در یادگیری مفاهیم شیمی. فصلنامه پژوهش در آموزش، 2(4):1-11. دلوز، ژاک. (1380). آموزش برای قرن بیستم و یکم. ترجمه افتخارزاده، سیدفرهاد، تهران: انتشارات عابد. عظیمی، اسماعیل؛ جعفریهرندی، رضا و موسویپور، سعید. (1393). اثربخشی بازیهای آموزشی رایانهای بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس علوم. پژوهش در برنامهریزی درسی، 2(15): 44-34. صالح صدقپور، بهرام و غلامرضائی، فاطمه. (1392). نقش بازی رایانهای دایمنشن بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی ریاضی با توجه به پیشدانستههای زبان و ریاضی دانشآموزان. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 3(11): 113-89. Aminrad, Z., Zakariya, S.Z.B.S, Hadi, A.S. & Sakari, M. (2013). Relationship between Awareess, Knowledge and Attitudes towards Environmental Education among Secondary School Students in Malaysia. World Applied Sciences Journal, No.22: 1326-1333.
Amory, A. (2010). Learning to play Games or playing games to learn? Ahealth education case study with soweto teenagers. Australasian Journal of Educational Technology, No.26: 810- 829.
Aldrich, C. (2004). Simulations and the future of learning. New York: Pfeiffer.
Aghlara, L., Tamjidi, N. H. (2011). The effect of digital games on Iranian children’s vocabulary retention in foreign language acquisition. Infternational Conference on Education and Educational Psychology (ICEEPSY 2011), istanbol, turkey, 19-22 octobr 2011, from site: http:// www.iceepsy.org/content.asp?UNITS_ID=47.
Basile, C.G. (2000).Environmental education as a catalyst for transfer of learning in young children. Journal of Environmental Education, No. 32: 21-28.
Becker, K. (2007.). Digital games once removed: Teaching teachers. British Journal of Education Technology, No.38: 478-488.
Bredencamp, S. C. Copple (1997). “Developmentally appropriate practice in early childhood education. Washington, D.C.: NAEYC: 10-20.
Carr, D., Bossomaier, T. (2011). Relativity in a rock field: A study of physics learning with coputer game. Australasian Journal of Educational Technology, NO.27: 1042- 1067.
Chang, y., C., Peng, H., Y., & Chao, H. C. (2012). Examing the effects of learning mmotivation and of cours design in an instructional simulation game. Interactive Learning Environmennts, No.18: 319- 339.
Didonet, V. (2008). Early childhood education for a sustainable society. The contribution of early childhood education to a sustainable society, UNESCO: Paris
Dolf Achrash, H. (2011). Effect of Computer Assisted Instruction on Sxience Acheievement. Journal of Technology & Education, No. 5: 35-39.
Hwang, G.-J., Wu, P.H. (2012). Advancements and trends in digital game- based learning research: a review of publications in selected journals from 2001 to 2010. British Journal of Educational Technology, NO.43:6-10.
Latif, R. A. (2007). Understanding Malaysian students as gamers: experience. Proceedings of the 2nd International conference on Digital interactive media in entertainment and arts, 137-141.
Cheng, Y. M., Lou, S. J., Kuo, S. H., & Shih, R. C. (2013). Investigating elementary school students' technology acceptance by applying digital game-based learning to environmental education. Australasian Journal of Educational Technology, 29(1): 96-110.
Petkov, M., Rogers, F. E. (2011).”Using Gaming to Motivate Todays Technology Dependent Students”. Journal of stem Teacher Education, NO. 48: 7-12.
Soydan, S. B,. And Samur, A. Ö. (2014). Validity and reliability study of environmental awareness and attitude scale for preschool children. international Journal of Academic Research in Education and Review, No. (5): 118-128.
Sung, T., Chuang, Y. (2007). “Effect of Digital Games on Children’s Cognitive Achievement”. Journal of multimedia, NO. 5: 27-30.
Tilbury, D. (1994). The critical learning years for environmental education. In R.A. Wilson (Ed.). Environmental Education at the Early Childhood Level. Washington, DC: North American Association for Environmental Education, pp. 11-13.
Williams, H. (2011). Examining the Effects of Recycling Education on the Knowledge, Attitudes, and Behaviors of Elementary School Students. Outstanding Senior Seminar Papers.Paper 9. http://digitalcommons.iwu.edu/envstu_seminar/9
Zin, N. A. M., Jaafar, A., and Yue, W. S. (2009). Digital game - based learning (DGBL) model and development methodology for teaching history. Wseas transactions on computers, 2(8): 322- 333.
Zhi, H., & Zhenhong, Z. (2008). Integration of g ame elements with role play in collaborative learning - acase study of quasi - GBL in Chinese higher education. Edutainment, pp: 427- 435.
Zin, N. A. M., Jaafar, A., & Yue, W. S. (2009). Digital game - based learning (DGBL) model and development methodology for teaching history. Wseas Transactions on computers, No.8: 322- 333. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,403 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 336 |