تعداد نشریات | 52 |
تعداد شمارهها | 1,462 |
تعداد مقالات | 11,367 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,413,218 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,198,114 |
اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی به شیوه شناختی-رفتاری بر کاهش نشانههای اختلالهای رفتاری بروننمود در دانشآموزان | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
شناسنامه علمی شماره، دوره 3، شماره 11، پاییز 1392 اصل مقاله (247.62 K) | ||
نویسندگان | ||
طیبه یگانه1؛ عباسعلی حسین خانزاده2؛ محمد رضا زربخش3 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، باشگاه پژوهشگران جوان، تنکابن، ایران | ||
2استادیار دانشگاه گیلان | ||
3استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن | ||
چکیده | ||
با توجه به تأکید متخصصان بر انجام مداخلههای بهداشت روان برای کودکان دبستانی به منظور پیشگیری اولیه، درمان و توسعه بهداشت روان؛پژوهش حاضربا هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی با شیوه شناختی- رفتاری بر کاهش نشانههای اختلالهای رفتاری بروننمود در دانشآموزان انجام شد.روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و همچنین مرحله پیگیری دو ماهه است. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دختر پایه پنجم و ششم ابتدایی با اختلالهای رفتاری بروننمود شهر لنگرود در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل میدادند که تعداد 30 نفر از دانشآموزان با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. برای سنجش اختلالهای رفتاری برون نمود در دانشآموزان از سیاهه رفتاری کودک استفاده شد.برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی والکردر طی 17 جلسه به مدت دو ماه برای افراد گروه آزمایش ارائه گردید. جهت تحلیل دادههای جمعآوری شده از آزمون تحلیل واریانس مختلط همراه با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد.تحلیل دادههای این پژوهش نشان داد که در مرحله پسآزمون و پیگیری، بین دو گروه آزمایش و گواه، در میزان نشانههای اختلالهای رفتاری برون نمود تفاوت معنادار وجود دارد. با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان گفت که آموزش مهارتهای اجتماعی با شیوه شناختی- رفتاری روش مؤثری در کاهش نشانههای اختلالهای رفتاری برون نمود است. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال های رفتاری برون نمود؛ مهارتهای اجتماعی؛ شیوه شناختی رفتاری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,234 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,786 |