تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,864 |
تعداد مقالات | 14,914 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,758,381 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,254,802 |
مهارتهای اجتماعی، رضایت از زندگی و جایگاه مهار در دانشآموزان دارای نارسایی شنوایی، بینایی و عادی | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 11، مهر 1392، صفحه 87-106 اصل مقاله (223.75 K) | ||
نویسندگان | ||
ایران داودی1؛ رقیه مزارعی کاسکانی2؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران استادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
3استاد گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش مقایسه مهارتهای اجتماعی، رضایت از زندگی و جایگاه مهار در دانشآموزان دارای نارسایی شنوایی، نارسایی بینایی و عادی در مقطع راهنمایی و دبیرستان شهر اهواز بود. نمونه پژوهش حاضر 129 نفر، شامل 50 دانشآموز داراینارسایی شنوایی، 28 دانشآموز داراینارسایی بینایی و 51 دانشآموز عادی بود که با پر کردن پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی، رضایت از زندگی و جایگاه مهار در این پژوهش شرکت کردند. طرح پژوهش علی-مقایسه ای بود و جهت آزمون فرضیهها از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. یافتهها بیان گر این بود که بین سه گروه تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0<P). بین سه گروه در متغیرهای مهارتهای اجتماعی و جایگاه مهار تفاوت معنی داری وجود داشت و در نتیجه افراد عادی نسبت به افراد داراینارسایی شنوایی و نارسایی بینایی مهارتهای اجتماعی بالاتری داشته و از جایگاه مهار درونیتری برخوردار بودند، در پیگیری نتایج، این یافته به دست آمد که تفاوت مهارتهای اجتماعی در مقایسه دانشآموزان داراینارسایی شنوایی و بینایی معنیدار و به نفع گروه داراینارسایی بینایی بود. در مورد جایگاه مهار نیز پیگیری نشان دهنده تفاوت معنی دار جایگاه مهار بیرونی در مقایسه گروه عادی و گروه داراینارسایی شنوایی و به نفع گروه داراینارسایی شنوایی بود، اما در متغیر رضایت از زندگی تفاوت معنیداری بین سه گروه مشاهده نشد. کاربرد یافته ها در مقاله مورد بحث قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
رضایت از زندگی؛ جایگاه مهار؛ مهارتهای اجتماعی؛ نارسایی شنوایی و نارسایی بینایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,537 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,813 |