تعداد نشریات | 52 |
تعداد شمارهها | 1,448 |
تعداد مقالات | 11,230 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,906,368 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,894,585 |
تأثیر آموزش نظریه ذهن بر ارتقاء همکاری، خویشتن داری و قاطعیت کودکان پسر اوتیستیک 12-7 سال از دیدگاه مادران | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 11، پاییز 1392، صفحه 127-146 اصل مقاله (212.83 K) | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش نظریه ذهن بر ارتقاء همکاری، خویشتنداری و قاطعیت کودکان اوتیستیک 12-7 سال شهر تهران بود. روش پژوهش از نوع پژوهشهای شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همه کودکان اوتیستیک 12-7 شهر تهران بود. نمونه شامل 12 کودک اوتیستیک بود که با نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.ابزار پژوهشی پرسشنامه 38 سؤالی نظریه ذهن و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990)بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون t مستقل و همبسته) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد آموزش نظریه ذهن موجب ارتقاء همکاری، خویشتن داری و قاطعیت کودکان اوتیستیک نمیشود یا به عبارتی تفاوت معنیداری بین گروه کنترل و آزمایش پس از آموزش وجود ندارد(p>0/05). با استناد به دادههای بدست آمده از این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش نظریه ذهن موجب ارتقاء همکاری، خویشتن داری و قاطعیت کودکان پسر اوتیستیک 7-12 سال نمیشود. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریه ذهن؛ مهارتهای اجتماعی؛ اوتیسم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,080 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,560 |