منابع
- امین خندقی مقصود؛ پاکمهر حمیده. (1390)، ارتباط بین سلامت روان و تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مجله اصول بهداشت روانی، دوره 13، شماره 2 (پیاپی 50).
- اطهری، زینب السادات؛ شریف سید، مصطفی؛ نصر، احمد رضا و نعمت بخش، مهدی. (1390). ارزیابی مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در طی دو نیمسال تحصیلی متوالی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی /ویژه نامه توسعه آموزش و ارتقای سلامت 11(9).
- اعظمی، زهرا؛ صالحی نیا، حمید. (1394)، بررسی مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سال 1392، دوره دوازدهم، شماره اول.
- بابا محمدی حسن؛ خلیلی حسین. (1383). مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان ایران است. مجله پزشکی ایران؛ (2)4.
- بخشی، محمود؛ آهنچیان، محمدرضا؛ امیری، رعنا. (1391)، رابطه تفکر انتقادی، راهبردهای خودتنظیمی و اهداف پیشرفت در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، آموزش پرستاری، دوره 1، شماره 1.
- برخورداری، حمید؛ رفاهی، ژاله؛ فرح بخش، کیومرث. (1388). اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر انگیزه پیشرفت، عزت نفس و شادکامی دانش آموزان پسر پایه اول دبیرستان شهر جیرفت، فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، سال دوم، شماره پنجم.
- خلیلی، حسین؛ سلیمان، محسن. (1382). تعیین اعتماد، اعتبار و هنجار نمرات آزمون مهارت تفکر انتقادی کالیفرنیا (ب)، مجله علمی _پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، شماره چهارم.
- شعبانی، حسن. (1393)، روشتدریسپیشرفته (آموزشمهارتهاوراهبردهایتفکر)، تهران: انتشارات سمت.
- عبداللهی، عدلی انصار؛ فتحی آذر، اسکندر؛ عبدالهی، نیدا. (1393)، ارتباط تفکر انتقادی با خلاقیت، باورهای خودکارآمدی و عملکردتحصیلی دانشجو معلمان، فصلنامه علمی- پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال دوم، شماره هفتم.
- علیوندی وفا، مرضیه. (1384). بررسی رابطه تفکر انتقادی با پیشرفت، پایاننامه کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا (س).
- فتحی آذر، اسکندر. (1384)، بررسی وضعیت آموزش عالی دراستان آذربایجان شرقی، تبریز: سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، تبریز، فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز، سال پنجم، شماره هفده.
- قریب، میترا، ربیعیان، مصطفی؛ صلصالی، مهوش؛ حاجی زاده، ابراهیم؛ صبوری کاشانی، احمد؛ خلخالی، حمیدرضا. (1388). مهارتهای تفکر انتقادی و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان ترم اول و آخر مدیریت خدمات بهداشتی-درمانی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی .
- مایرز، چت. (1394)، آموزش تفکر انتقادی، ترجمه: خدا یار ابیلی، تهران، انتشارات سمت.
- مصلی نژاد، لیلا؛ سبحانیان، سعید. (1387). بررسی تفکر انتقادی در دانشجویان آموزش مجازی و سنتی رشته کامپیوتر، مجله گامهای توسعه در آموزش پزشکی، شماره 2.
- موسی زاده، سمیه؛ مؤمن نسب، مرضیه؛ بختیاری، طیبه؛ رئیسی، محمود. (11395)، گرایش به تفکرانتقادی در دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی، نشریه آموزش پرستاری، دوره 1، شماره 4
- میرمولایی، سید طاهره؛ شعبانی، حسن؛ بابایی، غلامرضا؛ عبد حق، زهرا. (1383). مقایسه تفکر انتقادی بین دانشجویان ترم اول و آخر مقطع کارشناسی پیوسته مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران، فصلنامه حیات، سال دهم، شماره 22.
- وحدت، رقیه؛ زینالی، علی؛ احمدی دویران، زکیه. (1391)، رابطه بین گرایش تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه ارومیه، دو ماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره اول، پی در پی 36.
- هاشمی، سهیلا؛ صالحی عمران، ابراهیم؛ کرمخانی، زینب. (1393)، تفکر انتقادی حلقه مفقوده نظام آموزش عالی: بررسی مهارت تفکر انتقادی دانشجویان و چگونگی آموزش آن از سوی استادان. پژوهش در نظامهای آموزشی، سال هشتم، شماره 27
- هاشمیان نژاد، فریده. (1383). برنامه درسی و پرورش تفکر، مقالات ارائه شده در: همایش برنامه درسی و پرورشی تفکر، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
- هرست، پل ووایت، پاتریسیا. (1381)، فلسفه آموزش و پرورش: موضوعات اصلی در سنت تحلیلی، ترجمه: بختیار شعبانی ورکی و شجاع رضوی، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی
- یوسفی، علیرضا؛ گردان شکن، مریم. (1390). تفکر انتقادی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی/ ویژه نامه توسعه آموزش و ارتقای سلامت/11(9).
- Baker, D. D. (2002). A longitudinal study of critical thinking skills in baccalaureate nursing students. (E02-183). UMI number: 3069487. ProQuest Information and learning company. Aims of Education(pp 85-98). London,UK: Routledge.
- Bourdieu, P. (1986). The forms of capital, Cultural theory: An anthology, 81-93.
- Breen, R., & Goldthorpe, J. H. (1997). Explaining educational differentials towards a chemical experiment. Precede-Social and Behavioral Sciences 2010; 4597-4603.
- Cheung, C. K., Rudowicz, E., Lang, G., Yue, X. D., & Kwan, A. S. (2001). Critical
- Cisneros RM. (2009). Assessment of critical thinking in pharmacy students. Am J Pharm Educ. 73(4):66. PMID: 19657499.
- Deniel E. lee. (2006). Academic freedom critical thinking and theaching ethics. Jornal of Arts and Hamanities in tligher education, 5,199-208.
- El Hassan, K., & Madhum, G. (2007). Validating the Watson Glaser Critical Thinking Appraisal Higher Education. Once of Institutional Research & Assessment (OIRA). 4:361–383.
- Emir, S. (2009). Education faculty students’ critical thinking disposition according to achedemic achievement, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 1, 2466-2469.
- Facione,P.A. (1992). Using the California Critical Skill Test, CA: California formal rational action theory. Rationality and society, 9(3), 275-305.
- Ge,Xun., and S.M. Land. (2004). “A Conceptual Framework for Scaffolding Ill-structured Problem solving Processing Using Question Prompts and Peer Interactions”; Educational Technology Research &Development, Vol.52, No.2, pp.5-22.
- Gul R, Cassum S, Ahmad A, Khan S, saeed T, parpio Y. (2010). Enhancement of critical thinking in curriculum design and delivery: A randomized controlled trial for educators. Procedia social and Behavioral sciences.; 2(2): 3219-3225.
- Hare, W. (1999). Critical thinking as an aim of education. In R. Marples (Ed.), The aims of education. London: Routledge
- Carlton J, Fong, Kim, Y. Davis, C.W. Hoang, T. Kim, Y.W. (2017).
A meta-analysis on critical thinking and community college,
Thinking Skills and Creativity Volume 26, December 2017, Pages 71-83
- Kong LN, Qin B, Zhou YQ, Mou SY, Gao HM. (2017). The effectiveness of problem-based learning on development of nursing students’ critical thinking: A systematic review and meta-analysis. Int J Nurs Stud 2013 Jul 10. Available from:
- Kuh, G. D., Kinzie, J., Schuh, J. H., Whitt, E. J., & Associates. (2010). Student success in college: Creating conditions that matter. San Francisco, CA: Josey-Bass Publishing.
- Lewittes, H. (2007). Collaboeatire learning for critical thinking. State university of N. Y, colleye at old westbury- Retrieved on jon 14, 2008 From http://www.aucu.org/meetin ys/.
- Lipman, m. (1989). Critical thinking: what it can be? Educational leadership, 46(1),38-43.
- Meyers C. (1986). Teaching Students to Think Critically. A Guide for Faculty in All Disciplines. Jossey-Bass Higher Education Series: ERIC.
- Natale S, Ricci F. (2006). Critical thinking in organizations. Team Performance Management; 12 (7/8): 272 – 277.
- Paul SA. (2014). Assessment Of Critical Thinking: A Delphi Study. Nurse Education Today.
- Philip. C.A brami, Bernard, M. Robert, Riddell, Thelma. (2008). Instructional interventions affecting critical thinking skills and dispositions. Review of educational research, 78, 1102-1134
- Profetto-McGrath J. (2003). The relationship of critical thinking skills and critical thinking dispositions of baccalaureate nursing students. J Adv Nurs. 43(6): 569-77.
- Seker, M., and S.Komor. (2008). “The Relationship Between Critical Thinking Skills and In-class Questioning Behaviors of English Language Teaching Students”, European Journal of Teacher Education, Vol 31, No41, pp.389-402.
- Sezer, R. (2008). Integration of critical thinking skills into elementary school teacher education courses in mathematics. Education. 128(3), pg.349. proquest education journals Student Journal, 35(4), 577.
- Tiwari, A. Avery, A. Lai, P. J. (2003). Critical thinking disposition of Hong Kong Chinese and Australian nursing students, Journal Advance Nurse, 44, 298-307.