تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,838 |
تعداد مقالات | 14,673 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,772,266 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,751,636 |
سبک های معنوی کودکان در شناخت خداوند: یک پژوهش کیفی | ||
مطالعات پیش دبستان و دبستان | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 5، آبان 1395، صفحه 69-83 اصل مقاله (730 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/soece.2016.8847 | ||
نویسندگان | ||
محمدحسین خانی* ؛ بتول طامه | ||
دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
چکیده هدف این پژوهش، بررسی سبکهای معنوی کودکان در شناخت خداوند میباشد. مرور پیشینۀ پژوهشی نشان داد که تاکنون در این رابطه، پژوهشی در ایران صورت نگرفته است. برای رسیدن به این هدف، از پژوهش کیفی با رویکرد تلفیقی استفاده شد. جامعۀ هدف این پژوهش کلیۀ دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی پایۀ سوم تا ششم تهران بودند و تعداد نمونه 20 نفر از این جامعه بود که از طریق نمونهگیری از نوع هدفمند انتخاب شدند. روشهای جمع آوری اطلاعات کیفی، شامل مصاحبه با کودک، مصاحبه با والدینش و نقاشی میشد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوایی استفاده شد و نتایج نشان داد که در کودکان چهار سبک برای شناخت خداوند وجود دارد که عبارتند از روش کلمهمحور، روش عملمحور، روش احساسمحور و روش نمادمحور. در مجموع میتوان گفت که کودکان دارای سبکهای ترجیحی متفاوتی در شناخت خداوند هستند که با این وجود، در بین تنوعهای گستردهی آنها میتوان چهار روش اصلی را شناسایی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها: سبک معنوی؛ شناخت خداوند؛ کودکان | ||
مراجع | ||
منابع و مآخذ اسکندری، ح. (1379). خدا به تصور کودکان. تهران: انتشارات فرهنگی منادی تربیت باهنر، ن. (1380). آموزش مفاهیم دینی همگام با روانشناسی رشد، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی شرکت چاپ و نشر بین الملل. باهنر، ن. (1386). آموزش مفاهیم دینی همگام با روانشناسی رشد (چاپ نهم). تهران: انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی. باهنر، ن. (1387). رسانهها و دین: از رسانههای سنتی اسلامی تا تلویزیون (چاپ دوم)، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات و سنجش برنامهای صدا و سیما. پریرخ، پ. (1391). ارزشیابی شخثیت کودکان بر اساس آزمونهای ترسیمی، تهران: انتشارات رشد. خادمی، ع. (1370). درک کودکان دبستانی از مفاهیم دینی، فصلنامه تعلیم و تربیت، 27: 115-93. خوانساری، ج. م. (1373)، شرح غررالحکم و دررالحکم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. دادستان، پ. (1386). 18مقاله در روان شناسی، تهران: سمت. دلشاد تهرانی، م. (1383)، تفسیر موضوعی نهج البلاغه، قم: دفتر نشریات معارف. سجادی، م. (1378). چند مبحث اساسی در فلسفه تعلیم و تربیت. تهران:انتشارات امیر کبیر. صلصالی، م؛ پرویزی، س؛ ادیب، م. (1382). روشهای تحقیق کیفی، تهران : انتشارات بشری. طلائیان، ز. (1389). آموزش مفهوم خدا به کودک، مجله کودک، 67: 54-52. مارنات، گ.گ. (2003). راهنمای سنجش روانی،ترجمه حسن پاشا شریفی؛ محمد رضا نیکخو. (1384). جلد اول و جلد دوم. تهران:نشر سخن. متقی فر، غ. (1388). کاربرد نظریة مراحل توسعة ایمان جیمز فاولر در اسلام، مجموعه مقالات همایش تربیت دینی، قم: انتشارات مؤسسه امام خمینی (ره). منصور، م.، دادستان، پ. (1391). دیدگاه پیاژه در گستره تحول روانی، تهران: انتشارات بعثت . منصور، م.، دادستان، پ. (1392). روانشناسی ژنتیک، تهران: انتشارات رشد. موسوی نسب، م.ر؛ عسکری، ع؛ شاملی، ع. (1390). مراحل تحول محتوا و انگیزههای دعا در کودکان و نوجوانان، فصلنامه روان شناسی و دین،4(2): 26-5. نوذری، م. (1388). توصیف و ارزیابی رویکرد شناختی رشد دینی، اسلام و پژوهشهای تربیتی، 2: 168-139. نوذری م. (1389). تبیین ویژگیهای برنامه درسی تربیت دینی کودکان پیش دبستانی، از طریق مقایسه دیدگاههای گروهی از متخصصان و مربیان پیش دبستانی با برنامه موجود، پایان نامه کارشناسی ارشد، شیراز:دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی. یاب، ا . (2002). کلیدهای آموختن به کودکان دربارۀ خدا، مترجم حاجی زاده، م. (1381). تهران :انتشارات صابرین. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 465 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,292 |