- آوینی، سید محمد. (1373). مرتضی و ما. تهران: کانون فرهنگی هنر ایثارگران.
- آوینی، سید مرتضی. (1377 الف). آینۀ جادو (جلد اول). تهران: نشر ساقی. (کتاب اصلی در سال 1370 توسط انتشارات برگ منتشرشده است.)
- آوینی، سید مرتضی. (1377 ب). آینۀ جادو (جلد دوم). تهران: نشر ساقی.
- استم، رابرت. (1389). مقدمهای بر نظریۀ فیلم. ترجمۀ احسان نوروزی. تهران: سورۀ مهر.
- ایلدیریم، حسنعلی. (1395). گفتوگوی سید عماد حسینی و سناء شایان با حسنعلی ایلدیریم. فایل 1.
- بدیو، ٱلن. (1395). سینما بهمثابۀ تجربۀ فلسفی. ترجمه محمد زرینه. بازیابی شده در /سینما-بهمثابه-تجربه-فلسفی/http://tajrishcircle.org در تاریخ 20 تیر 1396.
- بهشتی، سید محمد. (1395). «بهجا آوردن سرزمین؛ یکی از اصول ایرانشهری». اندیشۀ ایرانشهر. پژوهش چاپنشده.
- تاجیک، محمدرضا (1377). «متن، وانموده و تحلیل گفتمان» در گفتمان. فصلنامۀ سیاسی اجتماعی، تهران، شماره صفر، بهار 1377.
- جاهد، پرویز. (1395). کیارستمی، درخت تنومند سینمای ایران بود. بازیابی شده در
http://fa.euronews.com/2016/07/06/abbas-kiarostami-life-of-artist در تاریخ 30 فروردین 1396.
- ثمینی، نغمه. (1382). جستارهایی در باب فرهنگ و هنر: تأثیر ساختار نمایش دینی بر سینمای ایران. بیناب ؟؟؟؟؟؟(سورۀ مهر)، شمارۀ 2، مرداد و شهریور 1382، صفحات 192 تا 205.
- چلیکجان، پیامی. (1395). گفتوگوی سید عماد حسینی و سناء شایان با پیامی چلیکجان. فایل 2.
- خانیکی، هادی. (1380). گفتوگوی تمدنها و ارتباطات بینالمللی. پایاننامۀ دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی.
- عیدی زاده، حسین. (1395). چرا عاشق کیارستمی هستیم؟. بازیابی شده در
http://www.bartarinha.ir/fa/news/ چرا-عاشق-کیارستمی-هستیم-1
در تاریخ 10 اردیبهشت 1396.
- فزونی، بابک. (1395). بررسی بزرگی و محدودیتهای سینمای عباس کیارستمی. ترجمۀ سید محمد آوینی. دوماهنامۀ شیوه، شمارۀ اول، دی و بهمن 1395، صفحات 8 تا 23.
- کاریر، ژان کلود. (1393). مقدمۀ کتاب کیارستمی و درسهایی از سینما. نوشتۀ محمود رضا ثانی. تهران: نشر معین.
- کوروساوا، آکیرا. اسکورسیزی، مارتین. (1395). کوروساوا و اسکورسیزی درباره کیارستمی چه نظری داشتند؟. بازیابی شده در http://www.ana.ir/news/120138 در تاریخ 2 اردیبهشت 1396.
- کیارستمی، عباس. (1395). سر کلاس با عباس کیارستمی. جمعآوری پال کرونین، ترجمۀ سهراب مهدوی. تهران: انتشارات نظر.
- کیارستمی، عباس. (1396). بازیابی شده در https://t.me/cinkiarostami در تاریخ 20 خرداد 1396.
گدار، ژان لوک. (1395). سینما با کیارستمی پایان مییابد. بازیابی شده در:
http://www.hamshahrionline.ir/details/339121/cinema/iraniancinema
دسترسی در 25 فروردین 1396.
- محمدکاشی، صابره. (1384). بررسی تطبیقی مؤلفههای زیباییشناسی در هنر سنتی و ویژگیهای سینمای کیارستمی. کتاب ماه هنر، بهمن و اسفند 1384، صفحات 48 تا 61.
- نجفی، صالح. (1387). آنها که فریب نخوردند. روزنامۀ کارگزاران. تاریخ: 16/6/1387. صفحه 12.
Akomfrah, john. (2012). De-Westernizing as double move: Rutledge.-
American Cinema (Vol. 1, pp. 62-70). Detroit: Wayne University Press.
- Armes, R. (1987). Third World Filmmaking and the West, Berkeley, Calif.: University of California Press.
- Brown, willam. (2014). complexity and simplicity in inception and five dedicated to ozu. Routledge: Taylor & Francis Group:125-139.
- Burch, N. (1979). To the Distant Observer: Form and Meaning in Japanese Cinema, Berkeley, Calif.: University of California Press.
- Chanan, M. (1985). The Cuban Image, London: BFI Publishing.
- Dabashi, Hamid. (2001). Close Up Iranian Cinema: Past, Present and Future, London and New York: Verso.
Dennison, S. and Lim, S. H. (eds.) (2006). Remapping World Cinema: Identity, Culture and Politics in Film, London and New York: Wallflower Press.
Durovicova, N. and Newman, K. E. (eds.) (2009). World Cinemas, Transnational Perspectives, London and New York: Routledge.
Ezra, E. and Rowden, T. (eds.) (2006). Transnational Cinema: The Film Reader, London and New York: Routledge.
Fusco, C. (ed.) (1987). Reviewing Histories: Selections from New Latin American Cinema, New York: Hallwells.
Fusco, coco. (2012). There is no entirely non-Western place left De-Westernizing the moving image: Rutledge
Gabriel, T. H. (1982). Third Cinema in the Third World, Ann Arbor, Mich.: UMI Press.
Gabriel, T. H. (1989). Third Cinema as Guardian of Popular Memory: Towards a Third Aesthetics, in J. Pines and P. Willemen (eds.), Qyestions of Third Cinema, London: BFI Publishing, pp. 53-64.
Hamid, Nassia. (1997). ‘Near and Far’, Sight and Sound, 2 (February), pp. 22–24.
Hardt, M. and Negri, A. (2000) Empire, Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Johnson, R. and Stam, R. (eds.) (1982). Brazilian Cinema, East Brunswick, NJ: Associated University Presses.
Maty Bâ, saer and Higbee, will. (2012). De-westernizing Film Studies: Rutledge
Nagib, L., Perriam, C., and Dudrah, R. (eds.) (2012) Theorizing World Cinema, London and New York: I. B. Tauris.
Nancy, J.-L. (2000) Being Singular Plural, trans. by R. D. Richardson and A. E. O'Byrne, Palo Alto, Calif.: Stanford University Press.
Pfaff, F. (1984) The Cinema of Ousmane Sembene: A Pioneer of African Film, Westport, Conn.: Greenwood Press.
Said, E.W. (1995) Orientalism: Western Concepts of the Orient, 2nd edn, London: Penguin Books.
Sanjinés, J. (1997). Problems of Form and Content in Revolutionary Cinema. In M. Martin (Ed.), New Latin
Shohat, E. and Stam, R. (1994). Unthinking Eurocentrism: Multiculturalism and the Media, London and New York: Routledge.
Srinivas, Srikanth. (2011). The Invisible Man of Indian Cinema. India: Mumbai. Pp 11-15
Stoneman, rod. (2012). isn’t it strange that 'world' means everything outside the West: Rutledge.
Willemen (eds.) (1982). Qyestions of Third Cinema, London: BFI Publishing, pp. 53-64.