سانتراک، جان دبلیو. (1388). زمینة روانشناسی سانتراک. تهران: رسا.
شجاع رضوی، س. (1395). بررسی درک استعاری کودک از طریق استعارههای بدنمند در چهارچوب زبانشناسیفرهنگی شناختی، پایاننامة دورة دکترا. دانشگاه پیام نور.
شفیعآبادی، ا. (1393). مقایسه حافظة کاری و حافظة آیندهنگر در افراد دوزبانه و تکزبانه. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان.
فیاضی، ع. صحراگرد، روشن، ر.، زندی، ب. (1396). « بررسی تأثیر دوزبانگی و جنسیت بر هوش زبانی و هوش ریاضی- منطقی با مقایسة دانشآموزان دوزبانه و یک زبانه». جستارهای زبانی، 8 (2). 225-248.
قاسمزاده، حبیباله. (1392). استعاره و شناخت. تهران: انتشارات کتاب ارجمند.
قاسمزاده، حبیباله. (1394). «استعاره و پردازش استعارهای»، خلاصه مقالات هفتمین سمپوزیوم نوروپسیکولوژی ایران. تهران: دانشگاه خوارزمی. 27-47.
کرمی نوری، ر. (1385). «دوزبانگی و تأثیر آن برحافظة کودکان». مجموعه مقالات نورو پسیکولوژی شناختی. تهران: انتشارات ارجمند. 16-34.
نیلی پور، ر. (1394). «پرسشهای معرفتشناختی دربارة مبانی زیستشناختی زبان»، مجموعهمقالاتنخستینهمایشزبانشناسی، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی. 34-52.
معظمی، د. (1396). مقدمات نوروسایکولوژی. تهران: سمت.
مدرسی، یحیی. (1368). درآمدی بر جامعهشناسی زبان. تهران: موسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
Anooshian. L. J. & Hertel, P. T. (1994). “Emotion in free recall: Language specify in bilingual memory”. Cognition andEmotion. 8(6): 503-514.
Bialeka-Pikul M .(2002). Co Dzieci Wiedza o Umyśle I Myśleniu. Badania I Opis Dziecíecej Reprezentacji Stanów Mentalnych. Kraków: Wydawnictwo UJ. [Polish].
Biyalka-Pikul M .(2003). “Metaphors in preschool child thinking about the mind”. Psychology of Language and Communication. 7(2): 37-47.
Bialystok. Ellen. (2002). “Acquisition of literacy in bilingual children: A framework for research: Language learning”.Journal of Psycholinguistic Research. 15(1). 13-32.
Cummins, J. (1991). Interdependence of First & Second Language Proficiency in Bilingual children. Cambridge: Cambridge University Press.
D’Andrade, R. ( 2006). A Study of Personal and Cultural Values: American, Japanese, and Vietnams. New York: Palgrave McMillian.
Diaz, R.M. & Padilla, k. (1985). The Self Regulatory Speech of Bilingual Preschoolers. Paper presented at the 1985 meeting 0f the society for Research in child Development. Toronto.
Dwairy, M. (1997). “A biopsychosocial model of metaphor therapy with holistic cultures”. Clin Psycho Rev. 17(7): 719-732.
Dwairy, M. (2006). Counseling And Psychotherapy with Arabs and Muslim: A culturally sensitive approach. Cited in: New York Teacher College Press.
Engel, S. (1988). “Metaphors: How are they different for the poet, the child, and the everyday adult?” New Ideas in Psychology. 6: 333 – 341.
Fillmore, C. J. (1982).“Frame semantics: Linguistic Society of Korea”. Linguistics in the morning Calm. Seoul: Hanshin. 111-38.
Gibbs, R. W. (1994). The Poetic Of Mind: Figurative Thought, Language, And Understanding. Cambridge: Cambridge University press.
Geeraerts, D., Kristiansen, G. and Peirsman, Y. (eds). (2010). Advances in Cognitive Sociolinguistics. Berlin: De Gruyter Mouton.
Grosjean, F. (1992). Another View Of Bilingualism: Cognitive Processing in Bilinguals. Amsterdam: Elsevier.
Gronsby,R & presold,R. (2008). Effects of Bilingualism on Cognitive Abilities. In Rosenberg-Bilingual .html.
Kessler, C. and Quinn, M. E. (1982). Cognitive Development in Bilingual Environments. New York: Plenum Press
Kövecses, Z. (2010). Metaphor: A Practical Introduction. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press.
Lakoff, G. (1993). “The contemporary theory of metaphor and thought”. In Ortony, A. (ed). Metaphor and Thought. Cambridge: Cambridge University. 202-25.
Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By. Chicago: University of Chicago Press.
Lee, D. (2001). Cognitive Linguistics; AnIntroduction. Oxford: Oxford University Press.
Meltzoff, A. N., Gopnik, A. & Repacholi, B. M. (1999). “Toddlers' understanding of intentions, desires, and emotions: Explorations of the dark ages”. PD Zelazo, JW Astington, DR Olson, editors. Developing Theories of Intention:Social Understanding and Self Control. Mahwah. NJ: Erlbaum. 17-41.
Nicoladis, E. (2008). “Bilingualism and language cognitive development”. In Altarriba & Heredia(eds). An Introduction to Bilingualism Principles and Process.167-181.
Peal, E& Lambert, W. (1962).“The relation of bilingualism to intelligence”. psychology Monographs.76 (27,whole no. 546).
Sampath, K. K. (2005).“Effect of bilingualism on intelligence”. British Journal of Psychology.14. 25-38.
Sing-Kiat, T. & Dueck, A. (2006). Effect of Language and Culture on Bilingual Chinese Verbal Expression of Depression. First world congress of cross- cultural psychiatry.
Sweetser, Eve. (1990). From Etymology to Pragmatics: Metaphorical and Cultural Aspects of SemanticStructure. Cambridge: Cambridge University Press.
Taylor, I. (1990). Psycholinguistics: Learning and Using Language. Englewood Cliffs. New Jersey: prentice Hall.