اباذری، زهرا؛ یارمحمدی، مسعود و امیدخدا، مریم (1395). تأثیر فعالیتهای فرهنگی کتابخانههای عمومی در علاقهمندسازی دانشآموزان به مطالعه (مطالعه موردی: دانشآموزان مدرسهی راهنمایی گوهرشاد تهران). تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 22(2): 247-260.
احمدیان نایینی، مرجان و زارع شاهآبادی، اکبر و حاضری، افسانه (1392).بررسی عوامل مؤثّر بر میزان مطالعه غیردرسی در شهر نایین. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد.
دیانی، محمدحسین و تقی پناهی، فاطمه (1387). بررسی عوامل مؤثّر بر انگیزههای مطالعه در دانشآموزان ابتدایی و راهنمایی. کتابداری و اطلاعرسانی،11(3):29-56.
رحمانی، بتول و نوشین فرد، فاطمه. (1394). تحلیل محتوای روزنامههای کثیرالانتشار در دورههای هشتم و نهم ریاست جمهوری ازنظر مطالب مرتبط با کتاب و کتابخوانی. فصلنامهمطالعاتملیکتابداریوسازماندهی اطلاعات، 26(3): 80- 92.
زارع، امین؛ بهرامی نیا، سارا و ریاحی، عارف (1395). بررسی عوامل مؤثّر بر انگیزههای مطالعه در دانشآموزان راهنمایی و دبیرستان شهر کرمانشاه. فصلنامهعلوموفنونمدیریتاطلاعات، 1(3): 156- 180.
سابرینو، خاویر (1394). ادبیات کودکان: روشهای تقویت مطالعه. ترجمه: حیدر مختاری و محمدجعفر سعادت. تهران: کتابدار.
سرشار، محمدرضا (1393). درباره ادبیات داستانی: راههای علاقهمند کردن کودکان به مطالعه. تهران: کانون اندیشه جوان.
کاربخش راوری، ماشاءالله (1392). چگونه کودکان و نوجوانان را به مطالعه و کتابخوانی علاقهمند کنیم؟. چاپ ششم. تهران: موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه).
مرادمند، علی (1389) بررسی تطبیقی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه غیردرسی از دیدگاه دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی در دانشگاه تربیتمعلم آذربایجان. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 16(2): 95-114.
مهدوی درواری، قاسم (1391).بررسی گرایش دانشآموزان شاهد مقطع متوسطه به مطالعه و کتابخوانی در شهرستان بهشهر. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته علوم اجتماعی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور ساری. ساری.
میرزایی، صغری (1385). بررسی نقش معلم در ایجاد انگیزه جهت مطالعه در دانش آموزان دختر پایهی پنجم منطقهی 16. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س). تهران.
یعقوبیراد، فرزانه؛ کاووسی، اسماعیل و رشیدپور، علی (1394). بررسی عوامل مؤثّر بر ارتقای فرهنگ کتابخوانی در میان دانشآموزان پسر مقطع متوسطه منطقه 5 شهر تهران. خانواده و پژوهش، 12(26): 87-106.
Doiron, R. (2011, August). Using e-books and e-readers to promote reading in school libraries: Lessons from the field. In IFLA Conference (pp. 13-18).
Duthie, J& Larsen, J, (2005). Literacy as a Leisure Activity: Free Time Prefences of older children and yong Adolescents. Retrieved October 8, 2016, from www.Nbci.nlm.jov/pubmed
Kikas, E., Silinskas, G., Jõgi, A. L., & Soodla, P. (2016). Effects of teacher's individualized support on children's reading skills and interest in classrooms with different teaching styles. Learning and Individual Differences, 49, 270-277.
Kavi, R. K., Tackie, S. N., & Bugyei, K. A. (2015). Reading for pleasure among junior high school students: case study of the Saint Andrews Anglican Complex Junior High School, Sekondi. Library Philosophy and Practice, 0_1.
Mansor, A. N., Rasul, M. S., Rauf, R. A. A., & Koh, B. L. (2013). Developing and sustaining reading habit among teenagers. The Asia-Pacific Education Researcher, 22(4), 357-365.
Stranger-Johannessen, E. (2014). Promoting a reading culture through a rural community library in Uganda. IFLA journal, 40(2), 92-101.
Udoh-Ilomechine, Q. (2008). The significance of school libraries in the educational development of students: the case of Novena University Staff School, Kwale, Delta State, Nigeria. Library Philosophy and Practice (e-journal), 201.