- ببی، ارل. (1392). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی. ترجمه: رضا فاضل، جلد دوم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
- بخشی؛ حامد؛ صباغ اسماعیلی؛ رعنا. (۱۳۹۴). «نقش خانواده در تربیت دینی فرزندان». کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران. تهران.
- بنی فاطمه، حسین؛ آقایاری هیر، توکل؛ محمدپور، داریوش. (1396). «بررسی رابطه بین میزان و نوع استفاده از اینترنت و انزوای اجتماعی در میان کاربران 15 - 29 ساله کافینتهای شهر تبریز». مطالعات جامعهشناختی شهری. دوره 8، شماره 25، صص 63-90.
- تاجبخش، غلامحسین؛ موسوی، علی. (1393). «بررسی عوامل مؤثر بر آگاهی و نگرش دینی (موردمطالعه: دانش آموزان مقطع متوسطه شهر سوسنگرد)». فصلنامه توسعه اجتماعی. دوره3، صص 119-144.
- جوادی آملی، عبدالله. (1372). دینشناسی. قم: انتشارات اسلامی.
- جوادی یگانه، محمدرضا؛ کلانتری، عبدالحسین؛ عزیزی، جلیل. (1385). «رسانه دینی، مخاطب دیندار و رضایت نسبی؛ بررسی رابطه دینداری مخاطبین و برآورده شدن انتظارات دینی رسانهای آنان». مجله جهانی رسانه. دوره 1، شماره 1. صص 1-16.
- حاجیهاشمی، مرضیه. (1388). «مقایسه تأثیر پیام دینی وسایل ارتباطجمعی و ارتباطات سنتی بر مخاطبان از دیدگاه مردم شهر قم». پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
- درویشی، غلامرضا. (1390). مهارت هفتم؛ اینترنت و پست الکترونیک. تهران: اتحاد.
- راودراد، اعظم. (1388). «نقش برنامههای دینی و غیردینی تلویزیون در افزایش یا کاهش دینداری». فصلنامه تحقیقات فرهنگی. شماره 6، صص 49-78.
- روشندلاربطانی، طاهر؛ لبافی، سمیه؛ جلالیپور، مهدیه. (1393). «تبیین نوع نگرش مخاطب نسبت به محتوای رسانه دینی (صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران)؛ مطالعه موردی: شهر اصفهان». دو فصلنامه علمی و پژوهشی دین و ارتباطات. دوره 21، شماره 45، صص 55-88.
- سورین، ورنر؛ تانکارد، جیمز. (1386). نظریههای ارتباطات. ترجمه: علیرضا دهقان، چاپ چهارم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- غیاثوند، احمد (1394). «مطالعه اینترنتی در بین مردم شهر تهران و عوامل مؤثر بر آن. فصلنامه مطالعات رسانهها نوین. سال اول، شماره 2، صص 87-118.
- کاستلز، مانوئل. (1380). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ. مترجمان: احد علیقلیان و افشین خاکباز، تهران: طرح نو.
- کاظمیپور، شهلا. (1380). «خواست و مصلحت مخاطبان و چگونگی برقرار کردن ارتباط منطقی بین آنها». فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، شماره 26.
- کریمی، حسین؛ قویمی، فرهاد. (1396). «نقش رسانه جمعی (تلویزیون) در آموزش مذهبی کودکان (مطالعه موردی: دانشآموزان 8 تا 12 سال شهر تهران)». ماهنامه پژوهش ملل. دوره 2، شماره 19، صص 111-123.
- کلالی، حمید. (1385). «رابطه میزان استفاده از برنامه دینی رسانهها و میزان تعلق دینی». پژوهشهای ارتباطی، سال سیزدهم، شماره 48، صص 113-138.
- کوثری، مسعود. (1386). «اینترنت، دین و فرهنگ مردمپسند». نامه صادق. سال چهاردهم، شماره 2، صص 5-24.
- گنجی، احمد؛ ربیعی، محمد؛ رحمتی، آذین. (1395). «تأثیر محدودیتهای اطلاعاتی بر کاربری اطلاعاتی اینترنت». چهارمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات.تهران.
- محسن زاده، محمدجواد. (1395). «نقش رسانه در محتوای دینی به شهروندان». دومین همایش ملی رسانه، ارتباطات و آموزش شهروندی. تهران.
- محسنیان راد، مهدی؛ سپنجی، امیر عبدالرضا. (1389). «مخاطبان منفعل یا گزینشگر آنسوی رسانهها؟ کنکاشی تطبیقی در متون و نظریههای ارتباطی». فصلنامه تحقیقات فرهنگی. دوره چهارم، شماره 1. صص 27-47.
- مککوایل، دنیس. (1380). مخاطبشناسی. ترجمه: مهدی منتظر قائم، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
- مککوایل، دنیس. (1388). درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی. ترجمه: پرویز اجلالی، چاپ سوم، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
- معماریانی، زهره؛ حسنزاده، زهرا. (۱۳۹۱). «تأثیر اینترنت و ماهواره بر هویت دینی و ملی دانشآموزان مقطع متوسطه». نخستین کنگره ملی فضای مجازی و آسیبهای اجتماعی نوپدید. تهران.
- منتظر قائم، محمد؛ شاه قاسمی، احسان. (1387).«اینترنت و تغییر اجتماعی در ایران: نگاهی فرا تحلیلی با تأکید بر جوانان». مجله جامعهشناسی ایران، دوره 9، شماره 3-4، صص 120-142.
- مهدیزاده، سید محمد. (1393). نظریههای رسانه؛ اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی. تهران: همشهری.
- مهدیزاده، سید محمد. (1391). «مصرف فرهنگی و رسانهای و مخاطبان فعال». فصلنامه رسانه. دوره 23، شماره 4 - شماره پیاپی 89، صص 25-42.
- نیکو، مینو. (1381). شناخت مخاطب تلویزیون با رویکرد استفاده و رضامندی. تهران: سروش.
- ویندال، سون؛ سیگنایزر، بنو؛ اولسون، جین. (1387). کاربرد نظریههای ارتباطات. ترجمه: علیرضا دهقان، تهران: جامعه شناسان.
- هرسیج، حسین؛ محموداوغلی، رضا؛ عیسی نژاد، امید؛ رهبر قاضی، محمود رضا. (۱۳۹۱). «بررسی تأثیرات مصرف رسانهای بر هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان». جامعهشناسی کاربردی. دوره 23، شماره 3، صص 75-92.
منابع اینترنتی
- خبرگزاری ایلنا. (1396). «بیش از 80 درصد از جوانان ایرانی از اینترنت استفاده میکنند». خبرگزاری کار ایران (ایلنا). بازنشانی شده در: 3/3/1397 به نشانی: www.ilnanews.com.
- شرکت مخابرات ایران. (1395). «ضریب نفوذ اینترنت در ایران به ۸۲ درصد رسید». شرکت مخابرات ایران. بازنشانی شده در: 3/4/1396 به نشانی: https://eportal.tci.ir.
- مرکز آمار ایران. (1395). «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395». درگاه ملی آمار. بازنشانی شده در 3/4/1396 به نشانی: www.amar.org.ir.
- مرکز فناوری اطلاعات وزارت ارشاد. (1396). «راهنمای ثبت رسانههای برخط». مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی. بازنشانی شده در 3/3/1396 به نشانی: http://www.saramad.ir/intro/index.htm
- نشاط، نرگس. (1386). «آشنایی با جامعه اطلاعاتی»، همشهری آنلاین. بازنشانی شده در: 3/3/1397 به نشانی: http://www.hamshahrionline.ir/details/40839.
- Rubin, A. (1993). "Audience activity and media use". Communication Monographs, 60, 88-105.
- Dawson, L. (2005). "The Mediation of Religious Experience in Cyberspace". In M. Hojsgaard, & M. Warburg (Eds.), Religion and Cyberspace (pp. 15-37). London: Routledge.
- Hoover, S; Schofield Clarc, L; Rainie, L. (2004). "Faith Online". Pew Internet & American Life Project. Washongton D.C.
- Wharton. (2009). "A World Transformed: What Are the Top 30 Innovations of the Last 30 Years?" Wharton University.