| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,084 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,850,293 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,000,241 |
ساخت پرسشنامه آسیب های زیرمنظومه زوجی،والدینی و همشیرها در خانواده های دارای فرزند مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 5، دوره 9، شماره 33، مهر 1397، صفحه 103-123 اصل مقاله (800.59 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2019.30600.1713 | ||
| نویسندگان | ||
| آرمان عزیزی1؛ مریم فاتحی زاده* 2؛ احمد احمدی3؛ رضوان جزایری4؛ امید عیسی نژاد5 | ||
| 1دانشجوی دکتری رشته مشاوره خانواده دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| 2دانشیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
| 3استاد رشته مشاوره دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| 4استادیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| 5استادیار گروه مشاوره دانشگاه کردستان، کردستان، ایران | ||
| چکیده | ||
| چکیده: هدف پژوهش حاضر ساخت و بررسی ویژگی های پرسشنامه آسیب های زیرمنظومه های خانواده های ADHD محور بود.بدین منظور ابتدا با مصاحبه های عمیق با روش پدیدارشناسی با 16 خانواده(27 نفر) و مطالعه ی منابع در پیشینه پژوهشی مقوله ها و آسیب های سه زیر منظومه مشخص گردید و بر اساس آنها پرسشنامه ای تدوین گردید.سپس از بین خانواده هایی که دارای فرزند مبتلا به اختلال ADHD بودند 217 نفر به صورت هدفمند انتخاب و پرسشنامه ساخته شده بر روی آنها اجرا گردید. جهت تعیین پایایی این پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ و برای تعیین اعتبار از پرسشنامه های تعارض زناشویی وکیفیت زندگی استفاده شد.داده های به دست آمده مورد تحلیل عاملی اکتشافی قرار گرفت. نتایج تحلیل نشان دادکه ضریب آلفای کرونباخ برای کل آزمون برابر 87/0 ،ضریب اعتبار همگرای آن با پرسشنامه تعارض زناشویی برابر72/0 و ضریب اعتبار واگرا با پرسشنامه کیفیت زندگی برابر 86/0- بود.نتیجه آنکه پرسشنامه پژوهشگر ساخته دارای پایایی و اعتبار قابل قبولی است که 11 عامل دارد و توان شناسایی آسیب های زیرمنظومه های خانواده های دارای فرزند مبتلال به اختلال ADHD را در پژوهش های بالینی و درمان خانوادگی دارد.ارزش این پژوهش به طراحی پرسشنامه ای بومی و متناسب با فرهنگ ایرانی برای تشخیص آسیب های خانواده های ADHD و بکارگیری درمان متناسب با آن آسیب ها است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| زیرمنظومه های خانواده؛ پایایی؛ اعتبار؛ نقص توجه/ بیش فعالی | ||
| مراجع | ||
|
نصیری، حبیبالله. (1385). بررسی روایی و پایایی مقیاس کوتاه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت و تهیه نسخهی ایرانی آن. سومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان. تهران: دانشگاه علم و صنعت. Arieta, M. T. (2008). Women's couple relationship satisfaction: The impact of family structure and interparental conflict. Doctoral Dissertation. Sanfrancisco University. Barkley, R. A. (2014). Attention-deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment: Guilford Publications. Britten, N. (1995). Qualitative interviews in medical research. Biomedical and Life Science Journal, 311 (6999), 251-3. Bussing, R., Mason, DM., Bell, L., Porter, P., Garvan, C.(2010). Adolescent outcomes of childhood attention-deficit/hyperactivity disorder in a diverse community sample. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. Jun; 49(6):595-605. doi: 10.1016/j.jaac.2010.03.006. Chronis, A.M., Lahey, B.B., Pelham, W.E., Williams, S.H., Baumann, B.L., Kipp, H., et al. (2007). Maternal Depression and Early Positive Parenting Predict Future Conduct Problems in Young Children with Attentiondeficit/ Hyperactivity Disorder, Developmental Psychology, 43: 70-82. Coghill, D., Soutullo, C. Aubuisson, C., Preuss, U., Lindback, T., Silverberg, M. and Buitelaar, J. (2008). Impact of Attention-Deficit/hyperactivity Disorder on the Patient and Family: Results from a European Survey, Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 2:31, doi: 10.1186/1753-2000-2-31. Cohen, M., Domburgh, V., Vermerien, R., Geluk, C. H., & Dorelejeers, T., H. (2012). Externalizing psychopathology and persistence of offending in childhood first time arrestees. European Child Adolescent Psychiatry, 21, 243-251. Colaizzi, P. F. (1973). Reflection and research in psychology. Dubuque, IA: Kendall Hunt.[1] Coogan, AN., Baird, AL., Popa-Wagner, A., Tome, J. (2016). Circadian rhythms and atention defcit hyperactivity disorder: Te what, the when and the why. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry; 67, 74-81. Danielle, M., Walerius. Nicholas, D., .Fogleman.Paul, J.Rosen. (2016). The Role of ADHD and Negative Emotional Lability in Predicting Changes in Parenting Daily Hassles.J Child FAM Stud.25:2279- 2291. Erica S. F. Wan, Joyce L. C. Ma, Kelly Y. C. Lai, and Julia W. K. Lo. (2016). the Subjective Experiences of Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder of Chinese Families in Hong Kong: Co-Construction of Meanings in Multiple Family Groups. Journal of National Association of Social Workers. doi: 10.1093/hsw/hlw023. Foster, K., O’Brien, L., & Korhonen, T. (2012). Developing resilient children and families when parents have mental illness: a family-focused approach. International Journal of Mental Health Nursing. 21, 3–11. Hamed, A.M. Kauer, A.J. Stevens, H.E. (2015). Why the diagnosis of attention deficit hyperactivity disorder matters. Front. Psychiatry. 6, 168. [CrossRef] [PubMed] Harvey, EA. Metcalfe, LA., Herbert, SD & Fanton, JH. (2011) .The role of family experiences and ADHD in the early development of oppositional defiant disorder. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 79, 784–795. Ho, S. W., Chien, W. T., & Wang, L. Q. (2011). Parents’ perceptions of care-giving to a child with attention deficit hyperactivity disorder: An exploratory study. Contemporary Nurse, 40(1), 41–56. doi:10.5172/conu.2011.40.1.41. Johnston, C. (2012). Parenting in adults with attention-deficit/hyper activity disorder (ADHD). Clinical Psychology Review, 32(4), 215-228. King, K., Alexander, D., & Seabi, J. (2016). Siblings’ perceptions of their ADHD-diagnosed sibling’s impact on the family system. The International Journal of Environmental Research and Public Health. Doi: 10.3390/ijerph13090910. Lindahl, K., Bregman, H., & Malik, N. (2012). Family boundary structures and child adjustment: The indirect role of emotional reactivity. Journal of Family Psychology, 26,839-847. Mikami, A.Y.; Pfiffner, L.J. (2008). Sibling relationships among children with ADHD. J. Atten. Disord. 11, 482–492. [CrossRef] [PubMed] Moen, O. L., Hall-Lord, M. L., & Hedelin, B. (2014). Living in a family with a child with attention deficit hyperactivity disorder: A phenomenographic study. Journal of Clinical Nursing, 23(21–22), 3166–3176. doi:10.1111/jocn.12559. Nass, D., & Leventhal, F. (2011). 100 Questions & Answers about Your Child’s ADHD:From Preschool to College, USA: Jones & Bartlett Learning. Sanders, M. R., Bor, W., & Morawsk, A. (2007). Maintenance of treatment gains: a Comparison of enhanced, standard, and self-directed tripple-p-positive parenting program, Journal of abnormal child psychology, 35(6), 983-998. Schroder, V.M., Kelly, M.L. (2008). Association between Families Environment, Parenting Practice and Executive Functioning of Children with and without ADHD, Journal of Family and Child Study, DOI 10.1007/s10826-008-9223-0. Shelton, K., & Harold, G. (2008). Inter parental conflict, negative parenting, and children's adjustment: Bridging links between parents' depression and children's psychological distress. Journal of Family Psychology, 22, 712-724. Shur-Fen Gau, S. (2007). Parental and family factors for attention-deficit hyperactivity disorder in Taiwanese children. Australian & New Zealand Journal of Psychiatry, 41(8), 688-696. Sollie, H., & Larsson, B. (2016). Parent-reported symptoms, impairment, helpfulness of treatment, and unmet service needs in a follow-up of outpatient children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Nordic Journal of Psychiatry, 70(8), 582–590. doi:10.1080/08039488.2016.1187204. Wright, LM & Leahey, M. (2009). Nurses and Families: A Guide to Family Assessment and Intervention. F.A. Davis, Philadelphia, PA.
Zahedi, K., Fatehizade, M., Bahrami, F., & Jazayeri, R. (2016). The Effect of Cognitive-Behavioral Parenting Skills Training (CBPST) on the Behavioral Problems of Preschool Children. Review of European Studies, 8(2), 61. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,032 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 605 |
||