تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,865 |
تعداد مقالات | 14,899 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,707,219 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,232,197 |
ساخت نگاشت روابط شبکهای آسیبهای راهبردی توسعه دولت الکترونیکی در ایران | ||
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 26، اسفند 1397، صفحه 101-136 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ims.2019.9718 | ||
نویسندگان | ||
هادی خان محمدی1؛ ایمان رئیسی وانانی* 2؛ سحر ملک محمدی3 | ||
1استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران | ||
2استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی.تهران (نویسنده مسئول)؛ imanraeesi@atu.ac.ir | ||
3کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی.تهران | ||
چکیده | ||
توجه به استقرار و توسعه دولت الکترونیکی در ایران یکی از برنامههای جدی تمامی دولتها در نظام جمهوری اسلامی است. در حقیقت تمامی برنامههای دولت در حوزه اصلاح نظام اداری به اهمیت و ضرورت و تدوین برنامههای اجرایی برای توسعه آن مبادرت ورزیدهاند. درهرحال استقرار دولت الکترونیکی دچار فراز و نشیبهایی است که تحقق و شیوع آن را با مشکل روبرو میسازد. هرچند که در سال 2018 رتبه دولت الکترونیکی ایران 20 رتبه ارتقا یافته و به رتبه 86 رسیده است؛ بنابراین در این مقاله به دنبال شناسایی الگوی تأثیر و تأثر چالشها و مسائل راهبردی توسعه دولت الکترونیکی با بهرهگیری از تکنیک دیمتل هستیم. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده است و از میان 15 پرسشنامه توزیعشده میان خبرگان حوزه دولت الکترونیکی، 12 پرسشنامه بازگردانده شده است. عدم رقابت مؤثر در زیرساختهای ارتباطی فناوری اطلاعات و انحصار نسبی در دولت، مشکل اصلی دولت الکترونیک بوده است. وجود زیرساخت ناقص شبکه دسترسی پرسرعت و البته ارزان برای بیشتر مردم کشور از موارد با اهمیت تلقی شده است. عدم دسترسی برخط به برخی پایگاههای اطلاعاتی پایه کشور و عدم رقابت مؤثر در زیرساختهای ارتباطی فناوری اطلاعات و انحصار نسبی دولت نیز از مهمترین عوامل اثرگذار و اثرپذیر بودهاند. درنهایت، راهحل اساسی، وجود دیدگاه مناسب و اعتقاد راسخ به فناوری اطلاعات بین مدیران و کارشناسان سازمانهای دولتی و خصوصی کشور و استفاده راهبردی از آن در جهت بهبود دولت الکترونیک تعیین شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
روابط شبکهای؛ آسیبهای راهبردی؛ دولت الکترونیکی | ||
مراجع | ||
ا امیدوار، رضا، سرداری، احمد و یزدانی، ناصر. (1394). رتبه بندی موانع مدیریت زنجیره تامین سبز با استفاده از روش دیمتل. تابستان. تحقیقات بازاریابی نوین، سال 5 (شماره2)، 1-14. تولایی، روح الله و احمدی، محمد میلاد. (1395). زمستان. آسیب شناسی و تدوین راهبردهای کسب جایگاه برتر منطقه ای در توسعه دولت الکترونیک. مطالعات مدیریت راهبردی، (شماره 28)، 53-82. ثقفی، فاطمه، علی احمدی، علیرضا، قاضی نوری، سید سپهر و حورعلی، منصوره. (1394). بهار. تدوین و شناسایی سنوریوهای امکان پذیر آینده خدمات دولت الکترونیک در 1404. مدیریت فناوری اطلاعات، (شماره 1)، 49-68 حاجی ابراهیم زرگر، حامد. (1397). تابستان. بررسی وضعیت دولت الکترونیک در ایران. فصلنامه سیاستگذاری علوم و تکنولوژی، (شماره چهارم)، 8-29. دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات. (1393). نقشه راه توسعه دولت الکترونیکی. www.ict.gov.ir زینالی صومعه، پروانه، پورعزت، علی اصغر و دودانگه، پروین. (1392). بهار. کارکردهای استقرار دولت الکترونیکی در ایران (مورد مطالعه: بانکداری الکترونیک). فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، سال دوم (شماره دوم)، 55-70. طهمورث نژاد، جعفر. (1389). چالش ها و موانع موجود در دولت الکترونیک در ایران. آبان. دومین سمینار عصر اطلاعات با رویکرد فناوری های نوین. کاظمی، مصطفی، فیاضی، مرجان و میرزاده، ملیحه. (1387). بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در سازمان های ایرانی. پژوهش های مدیریت، سال اول (شماره دوم)، 185-204. کاوسی، اسماعیل و سرفرازی، مهرزاد. (1390). دولت الکترونیک، تهران: پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام. ذبیحی شیخرجه، کیا، دریاگشت، رویا، علی نیا، فاطمه و علیخانی، محمد. (1391). اردیبهشت. مراحل دولت الکترونیک و ارائه مدل پیشنهادی در ایران. اولین همایش ملی حسایداری و مدیریت. فقیهی، مهدی و معمارزاده، غلامرضا. (1394). بهار. مدل توسعه دولت الکترونیک در ایران 1404. مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 7 (شماره 1)، 125-142. قربانیزاده، وجه الله، رودساز، حبیب و عباسپور، جعفر. (1393). فراتحلیل موانع استقرار دولت الکترونیک در ایران. تابستان،مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات، سال دوم (شماره 8)، 1-32. کاشفی، امید و زمانی فر، آزاده. (1391). بلوغ دولت الکترونیکی. تهران: دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی. مرکز پژوهشی آرا. (1395). بررسی وضعیت دولت الکترونیک در ایران. تهران: موسسه پیام رسان حکمت و اندیشه.
منشی زاده، پروانه. (1396). آبان. ارزیابی سطح بلوغ خدمات دولتی الکترونیک در برخی از سازمان های دولتی. دوماهنامه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، سال دوم، شماره چهار (پیاپی 6)، 33-45. Abu-Shanab, E. A. (2017, February). E-government familiarity influence on Jordanians’ perceptions. Telematics and Informatics, 34(1), 103-113. doi:https://doi.org/10.1016/j.tele.2016.05.001 Abu-Shanab, E., & Al-Jamal, N. (2015). Exploring the Gender Digital Divide in Jordan. Gender, Technology and Development, 19(1), 91-113. doi: 10.1177/0971852414563201
Adnan, A., Fahmi Zaidi, A., Azlina, A., & Wan Salihin Wong, A. (2016). The Effects Of Perceived Usefulness And Perceived Ease Of Use on Continuance Intention to Use E-Government. Procedia Economics and Finance, 35, 644 – 649. doi:https://doi.org/10.1016/S2212-5671(16)00079-4
Choi, H., Park, M. J., Rho, J. J., & Zo, H. (2016, July). Rethinking the assessment of e-government implementationin in developing countries from the perspective of the design–reality gap: Applications in the Indonesian e-procurement system. Telecommunications Policy, 40(7), 644-660. doi:https://doi.org/10.1016/j.telpol.2016.03.002
Gallivan, M. J., & Keil, M. (2003). The user–developer communication process: a critical case study. Information Systems , 13 (1), 37-68.
Janita, M. S., & Miranda, F. J. (2018, May). Quality in e-Government services: A proposal of dimensions from the perspective of public sector employees. Telematics and Informatics, 35(2), 457-469. doi:https://doi.org/10.1016/j.tele.2018.01.004
Karokola, G., & Yngström, L. (2009). Discussing E-Government Maturity Models for the Developing World-Security View. Information security of South Africa (ISSA) Johannesburg.
Khodaee Mahmoodi, R., & Hosseinzadeh Nojedeh, S. (2016). Investigating the Effectiveness of E-government Establishment in Government Organizations. 3rd International Conference on New Challenges in Management and Organization: Organization and Leadership. 230, pp. 136-141. Dubai: Social and Behavioral Sciences.
Lallmahomed, Z. M., Lallmahomed, N., & Lallmahomed, M. G. (2017, July). Factors influencing the adoption of e-Government services in Mauritius. Telematics and Informatics, 34(4), 57-72. doi:https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.01.003
Lee, J. (2010, July). 10 year retrospect on stage models of e-Government: A qualitative meta-synthesis. Government Information Quarterly, 27(3), 220-230. doi:https://doi.org/10.1016/j.giq.2009.12.009
Noman, A., & Hebbar, C. (2016, November). E-GOVERNMENT DEVELOPMENT MODELS:. International Journal of Latest Trends in Engineering and Technology(SACAIM), 115-120. Retrieved from https://www.ijltet.org/journal_details.php?id=908&j_id=3419
Pedersen, K. (2018). E-government transformations:challenges and strategies. Transforming Government: People, Process and Policy, 12(1), 84-109. doi:https://doi.org/10.1108/TG-06-2017-0028
Rorissa, A., Demissie, D., & Pardo, T. (2011, July). Benchmarking e-Government: A comparison of frameworks for computing e-Government index and ranking. Government Information Quarterly, 28(3), 354-362. doi:https://doi.org/10.1016/j.giq.2010.09.006
Sarrayrih, M. A., & Sriram, B. (2015, April). Major challenges in developing a successful e-government: A review on the Sultanate of Oman. Journal of King Saud University – Computer and Information Sciences, 27(2), 230-235. doi:https://doi.org/10.1016/j.jksuci.2014.04.004
Sharma, G., Bao, X., & Qian, W. (2012, December). Empirical Investigation on Adoption of E-governance Services in Developing Countries and Ethical Issues. International Journal of Advanced Research in Computer Science and Software Engineering, 2(12), 19-27.
UNITED NATIONS. (2018). UNITED NATIONS E-GOVERNMENT SURVEY. New York: Department of Economic and Social Affairs.
Weerakkody, V., Janssen, M., & Dwivedi, Y. K. (2011, July). Transformational change and business process reengineering (BPR): Lessons from the British and Dutch public sector. Government Information Quarterly, 28(3), 320-328. doi:https://doi.org/10.1016/j.giq.2010.07.010
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 468 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 265 |