تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,838 |
تعداد مقالات | 14,673 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,772,592 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,751,724 |
طراحی مدل تسهیم دانش در پروژهها با رویکرد تحلیلی | ||
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 26، اسفند 1397، صفحه 161-191 اصل مقاله (825.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ims.2019.9720 | ||
نویسندگان | ||
محمدهادی خراشادیزاده1؛ حسن مهرمنش* 2؛ جلال حقیقت منفرد3 | ||
1دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران | ||
2گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز،تهران، ایران | ||
3استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران. | ||
چکیده | ||
اهمیت دانش و فعالیتهای دانشمحور در عصر کنونی بر هیچ سازمانی پوشیده نیست؛ تمامی سازمانها در درون خود انبوهی از اطلاعات را دارا هستند اما لزوم کارآمد اطلاعات منوط به داشتن نیروهای انسانی کارآمد و متخصصی است که قابلیت کار با دادههای اطلاعاتی سازمان جهت کسب اهداف سازمان را دارا باشند. مطالعه حاضر ضمن توجه به اهمیت دانش در گستره فعالیتهای کنونی سازمانی؛ به دنبال شناسایی عواملی است که به تسهیم دانش در گروههای پروژهای تأثیرگذار هستند. مطالعه حاضر از طیف مطالعات کیفی است که روش تحقیق مورد استفاده از نوع اکتشافی، پیمایشی است، جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه متخصصین شاغل در گروه شرکتهای همکاران سیستم بود. روش نمونهگیری در تحقیق حاضر غیر تصادفی و از نوع گلوله برفی است. حجم نمونه با استفاده از این روش و رسیدن به حد اشباع 17 نفر تعیین گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش نظریه داده بنیاد و از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. بر اساس دادههای تحلیل شده 23 کد بهعنوان مقولههای محوری انتخاب شدند که مشارکت در برنامه تسهیم دانش بهعنوان مقوله و کد محوری در مدل مدنظر قرار گرفت. نتایج تحقیق در قالب مدل پارادایمی به تحلیل عوامل 23 گانه شناسایی شده از روند پژوهش جهت تبیین مدل تسهیم دانش پرداخته است. | ||
کلیدواژهها | ||
تسهیم دانش؛ تحلیل کیفی؛ پروژه؛ شرکت همکاران سیستم. | ||
مراجع | ||
[1] اشتراس، آنسلم، کوربین، جولیت، 1990: اصول روش تحقیق کیفی (رویه ها و اقدامات به منظور طراحی نظریه بسترزاد)، ترجمه علی فخر محمدی و محسن سلیمانی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان. [2] دانایی فرد، ح. (1384). نظریهپردازی: مبانی و روششناسیها. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی. [3] سبک رو، مهدی و مهین برزگرلو، ۱۳۹۵، ریسک های جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه، چهارمین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت با رویکرد علوم پژوهشی نوین، تهران، شرکت ارتباط ارغوان ایرانیان، https://www.civilica.com/Paper-FINMGT04-FINMGT04_152.html [4] سینایی، حسنعلی، فریسات، حمیده، نداف، مهدی. (1396). بررسی عوامل موثر بر تسهیم دانش و تاثیر آن بر عملکرد فرد در صنعت مالی و بانکداری. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 9(18)، 143-168. [5] صالحی، محمود، م.؛ دری، ب.؛ صفری، خ. (1391). بررسی نقـش میـانجی کـنش متقابـل اجتمـاعی در تأثیرگذاری ساختار و جو سازمانی بر مدیریت دانش. مدیریت فناوری اطلاعات، 4 (11): 69-92. [6] عرب، زهرا.(1391). مدیریت دانش. markazi-behzisti.ir/html/data/files/paper/9104/zahraarab.docx [7] علامه، سید محسن، ریحانه السادات طبائیان، هدی توکلی، 1395. تاثیر سرمایه اجتماعی بر تسهیم دانش و سرمایه فکری، مدیریت بهبود و تحول، سال 25، شماره 80: 101-118. [8] گازر، مهدی.(1394). نقش مدیریت دانش در بهبود کارایی. دنیای اقتصاد. شماره 3633 [9] نظافتی، نوید.(1392). رویکردی نوین برای مدیریت دانش سازمانهای نسل 2.0. مجله الکترونیکی مطالعات مدیریت دانش. شماره 14.
[10]Ahmed, G., Ragsdell, G. and Olphert, W., 2014. Knowledge sharing in project teams: a research model underpinned by action learning. IN: Rooney, J. and Murthy, V. (eds.) Proceedings of the 11th International Conference on Intellectual Capital, Knowledge Management And Organizational Learning (ICICKM 2014), 6-7 November 2014, Sydney, Australia, pp. 455 - 464.
[1] Akhavan, P., Hosnavi, R. and Sanjaghi, M.E. (2009), “Identification of knowledge management critical success factors in Iranian academic research centers” , Education, Business and Society: Contemporary Middle Eastern Issues, Vol.2 No. 4, pp. 276-288.
[2] Akhavan, P., Jafari, M. and Fathian, M. (2006), “Critical success factors of knowledge management systems: a multi-case analysis”, European Business Review, Vol. 18 No2, pp. 97-113.
[3] Baum, J.A. and Ingram, P. (1998), ‘‘Survival-enhancing learning in the Manhattan hotel industry, 1898-1980’’, Management Science, Vol. 44, pp. 996-1016.
[4] Bhatt, G.D., 2000. “Organizing Knowledge in the Knowledge Development Cycle”, Journal of Knowledge Management, Vol. 4, No. 1, pp. 16.
[5] Bolisani, E. and Scarso, E. (2000), ‘‘Electronic communication and knowledge transfer’’, International Journal of Technology Management, Vol. 20 No. 1, pp. 116-33.
[6] Brown, S.J. and Duguid, P. (1998), ‘‘Organizing knowledge’’, California Management Review, Vol. 40 No. 3, pp. 90-111.
[7] Carbonara, N. (2005), ‘‘Information and communication technology and geographical clusters: opportunities and spread’’, Technovation, Vol. 25 No. 3, pp. 213-22.
[8] Clarke, A. (2005). Situational analysis: Grounded theory after the postmodern turn. Sage.
[9] Creswell, John, W. (2007). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches
[10] Deeter-Schmelz, D.R., and Ramsey, R.P. (2003) An Investigation of Team Information Processing in Service Teams: Exploring the Link Between Teams and Customers, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.31, No.4, pp.409–424.
[1] Earl, M. (2000), ‘‘Knowledge management strategies: toward a taxonomy’’, Journal of Management Information Systems, Vol. 18 No. 1, pp. 215-33.
[2] Egbu, C., Botterill, K., Bates, M., 2001.The influence of knowledge management and intellectual capital on organizational innovations. In :ARCOM, Seventeenth Annual Conference, ARCOM, University of Salford, Salford, vol.2, pp. 547–555.
[3] Egbu, Ch. (2004). Managing knowledge and intellectual capital for improved organizational innovations in the construction industry: an examination of critical success factors. Engineering, Construction and Architectural Management, 11(5): 301-315.
[4] Eginton, K. (1998), ‘‘Knowledge management- law firms can do it too’’, Australian Law Librarian, Vol. 6, pp. 247-55.
[5] Gido, J. and Clemens, J.P. (2008) Successful Project Management. South-Western, Mason, Ohio.
[6] Hansen, M.T., Nohria, N. and Tierney, T. (1999) ‘‘What’s your strategy for managing knowledge?’’, Harvard Business Review, Vol. 77 No. 2, pp. 106-16.
[7] Davenport, T. H. (1998), Managing Customer Support Knowledge", California
[8] Hong, H.K., Kim, J.S., Kim, T. and Leem, B.H. (2008) The Effect of Knowledge on System Integration Project Performance, Industrial Management & Data Systems, Vol.108, No.3, pp.385-404.
[9] Jones, D. (2003), “Knowledge management and technical communication: a convergence of ideas and skills”, available at: https://faculty.washington.edu/markh/tc400.
[10] Kanapeckiene, L., Kaklauskas, A. & Zavadskas, E.K. (2010) Integrated Knowledge Management Model and System for Construction Projects, Engineering Applications of Artificial Intelligence, (pp1200 - 1215).
[11] Lam, A. (1997), ‘‘Embedded firms, embedded knowledge: problems in collaboration and knowledge transfer in global cooperative ventures’’, Organization Studies, Vol. 21 No. 3, pp. 487-513.
[12] Lee, Joosung. 2018: The Effects of Knowledge Sharing on Individual Creativity in Higher Education Institutions: Socio-Technical View, Adm. Sci. 2018, 8(2), 21; https://doi.org/10.3390/admsci8020021.
[13] Lopez-Nicolas, C. & Merono-Cerdan, A. (2011). Strategic knowledge management, innovation and performance. International Journal of Information Management, 31(6): 502-509.
[14] Nonaka, I. and H. Takeuchi. (1995). The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation. New York: Oxford University Press.
[15] Oltra, V., 2005. Knowledge management effectiveness factors: the role of HRM. Journal of Knowledge Management 9 (4), 70–86.
[16] Pedler, M. (2011) Action Learning in Practice, 4th Edition, Gower, Farnham, UK.
[17] Ryan, S.D. and Prybutok, V.R. (2001), “Factors affecting knowledge management technologies: a discriminative approach”, Journal of Computer Information Systems, Vol. 41 No. 3 pp. 31-7.
[18] Saunders, M., Lewis, P. and Thornhill, A. (2012) Research Methods for Business Students, Pearson Education, Harlow, UK.
[19] Sbarcea, K. (1998), ‘‘Know what, know how, know why: implementing a knowledge management system– the Philips Fox experience’’, Australian Law Librarian, Vol. 6, pp. 4-8.
[20] Storey, J. and Barnett, E. (2001), ‘‘nowledge management initiatives: learning from failure’’, Journal of Knowledge Management, Vol. 4 No. 2, pp. 145-56.
[21] Strauss, A. L., & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, 2nd Ed., Sage.
[22] Venkitachalam, K. & Bosua, R. (2014). Roles enabling the mobilization of organizational knowledge, Journal of Knowledge Management, 18(2), 396 –410.
[23] Wong, K.Y. and Aspinwall, E. (2005), “An empirical study of the important factors for knowledge-management adoption in the SME sector”, Journal of Knowledge Management, VOL. 9 NO. 3, pp. 64-82.
[24] Zeck, M.H. (2002). Developing a knowledge strategy. The strategic management of intellectual capital and organizational knowledge, Oxford University press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 819 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 455 |