تعداد نشریات | 52 |
تعداد شمارهها | 1,464 |
تعداد مقالات | 11,375 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,428,886 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,207,961 |
نقشآفرینی معنویت و تجاریسازی در شکلگیری برند مقاصد گردشگری مذهبی با رویکرد دادهبنیاد | ||
مطالعات مدیریت گردشگری | ||
مقاله 9، دوره 15، شماره 49، بهار 1399، صفحه 225-254 اصل مقاله (4.98 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/tms.2020.11052 | ||
نویسندگان | ||
علی پورنگ1؛ سید مرتضی غیور باغبانی ![]() | ||
1کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی استراتژیک، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)،مشهد | ||
2استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) ، مشهد | ||
3استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)،مشهد | ||
4دکترای مدیریت بازرگانی ـ بازاریابی، مدرس دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد | ||
چکیده | ||
سفرهای دینی نقش بارزی در گردشگری دارند و ارتباط مطلوب میان معنویت و تجاریسازی برند مقاصد گردشگری مذهبی باید از طریق تحلیل جامع منافع ذینفعان هدایت شود. پژوهش حاضر با هدف واکاوی ارتباط معنویت و تجاریسازی برند گردشگری مذهبی در مشهد میباشد که با استفاده از روﻳﻜﺮد ﻛﻴﻔﻲ و دادهﺑﻨﻴﺎد اجرا شده است. ﮔﺮدآوری دادهها مبتنی بر مبانی نظری، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ اﺳﻨﺎد ﺑﺎﻻدﺳﺘﻲ و انجام مصاحبههای ﻋﻤﻴﻖ، ﺑﺎز، نیمهساختاریافته ﺑﺎ خبرگان بوده که به صورت هدفمند انتخاب شدند. ﺑﺮای ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ از روش ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ مستمر در ﻃﻲ ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻛﺪﮔﺬاری ﺑﺎز، ﻣﺤﻮری و اﻧﺘﺨﺎﺑﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. نتایج ﻧﺸﺎن داد که 153 مفهوم در تعامل معنویت و تجاریسازی برند در 5 مقوله زمینهای، 5 مقوله علّی، 3 مقوله مداخلهای، 3 مقوله راهبرد، 10 مقوله پیامد و 3 مقوله (ناهمسویی اقدامات کلان ملی با منافع ذینفعان شهری، تضاد درونسازمانی و بینسازمانی و بهینه سازی بخشی) به عنوان موانع اجرای راهبردها وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
برند مقصد گردشگری مذهبی؛ تجاریسازی؛ تعامل معنویت و تجاریسازی؛ تئوری دادهبنیاد | ||
مراجع | ||
اشتراوس، آنسلم وکوربین، جولیت. (1393). اصول روش تحقیق کیفی، ترجمه بیوک محمدی، چاپ سوم، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگ. بارل، گیبسن و مورگان، گارت. (1396). نظریههای کلان جامعهشناسی و تجزیهوتحلیل سازمان، ترجمه محمدتقی نوروزی، چاپ هشتم، تهران، انتشارات سمت. بروجنی، ضرغام و توحیدلو، معصومه. (1390). الگوی مدیریت اثربخش گردشگری موردمطالعه: مقصد مذهبی مشهد، مطالعات مدیریت گردشگری، 7(16)، 52-25. تاجزاده نمین، ابوالفضل، اسمعیل مشرفی، فاطمه. (1392). «اولویتبندی مؤلفههای ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری از دیدگاه گردشگران داخلی»، مطالعات مدیریت گردشگری، 8(24)، 58-35. تسیو تسو، رودولا اچ و گلداسمیت، رونالد ارل. (1391). بازاریابی استراتژیک در خدماتدهی گردشگری، ترجمه شفیعی، زاهد، چاپ اول، اصفهان، انتشارات کنکاش. داناییفرد، حسن و اسلامی، آذر. (1390). ساخت نظریه بیتفاوتی سازمانی: کاربرد استراتژی پژوهشی نظریه دادهبنیاد در عمل، چاپ اول، تهران، دانشگاه امام صادق. داناییفرد، حسن و امامی، سیدمجتبی. (1386). «استراتژیهای پژوهش کیفی: تأملی بر نظریهپردازی دادهبنیاد»، اندیشه مدیریت، 1(2)، 97-69. رحیمپور، علی و سیدحسینی، سیدداوود. (1379). سیمای جهانگردی اسلامی، چاپ اول، تهران، انتشارات محیا. رضایی، شمسالدین (1396). «طراحی مدل درآمدزایی باشگاههای فوتبال ایران: با رویکرد گراندد تئوری»، پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 6(3)، پیاپی 23، 116-101. زیارتی عزیز، اکرم. (1390). گردشگری دینی درآیات و روایات، همایش بینالمللی گردشگری دینی و توسعه فرهنگ و زیارت، مشهد. سقایی، مهدی و جوانبخت قهفرخی، زهره. (1392). «تحلیلی بر آمار گردشگران و زائران داخلی ورودی به کلانشهر مشهد با استفاده از مدلهای سری زمانی»، تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، 13(28)، 94-71. شفریتز، جیام و استیون اوت، جی. (1396). تئوریهای سازمان اسطورهها، ترجمه علی پارسائیان، چاپ پنجم، تهران، انتشارات ترمه. شفیعی، اعظم (1394). ساخت و مدیریت نظاممند برند مقصد گردشگری (مطالعه موردی: کاشان)، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری گرایش برنامهریزی و توسعه توریسم، دانشکده کارآفرینی هنر و گردشگری، دانشگاه هنر اصفهان. عربشاهی، معصومه؛ بهبودی، امید و کشفی، سید محمدامین. (1396). تحلیل نقش عوامل رانشی و کششی در توسعه گردشگری مذهبی در شهر مقدس قم، گردشگری و توسعه، 6(3)، 79-58. عزیزپور، فرهاد و فتحیزاده، فرح. (1396). موانع و چالشهای تحقق مدیریت یکپارچه گردشگری در کلانشهر مشهد، گردشگری شهری، 4(2)، 60-47. کریمی علویجه، محمدرضا؛ احمدی، محمدمهدی و نظری، مهسا. (1394). بررسی اثرات ارزشهای سنتی و ارزشهای اسلامی بر رضایت و وفاداری گردشگران خارجی شهر قم، مطالعات مدیریت گردشگری، 10(32)، 42-21. مافی، عزتالله و سقایی، مهدی. (1389). نگاهی به اقتصاد گردشگری در کلانشهرها (مطالعه موردی: کلانشهر مشهد)، جغرافیا و توسعه ناحیهای، 15، 292-267. محمدی یگانه، بهروز؛ احدنژاد روشتی، محسن؛ ابراهیمزاده، مانیاو چراغی، مهدی (1392). تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری در نواحی برگزاری جشنوارههای مذهبی، مطالعه موردی: روستای شاه شهیدان رودبار، مراسم علمواچینی، مطالعات مدیریت گردشگری، 8(23)، 69-51. موسوی، میرنجف؛ سلطانی، ناصر و باقری کشکولی، علی. (1393). تحلیلی بر نقش مذهب در توسعه گردشگری مذهبی، پژوهشهای جغرافیای انسانی 46(4)، 841-825. نودهی، فرامرز؛ بهروان، حسین؛ یوسفی، علی و محمدپور، احمد. (1393). «بازشناسی مفهوم سوغات در گردشگری مذهبی»، راهبرد اجتماعی فرهنگی، 3(12)، 137-115. همایون، محمدهادی. (1391). جهانگردی؛ ارتباطی میان فرهنگی: مطالعه تطبیقی الگوی غربی معاصر و الگوی اسلامی، چاپ دوم، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع). هومن، حیدرعلی. (1394). راهنمای عملی پژوهش کیفی، چاپ ششم، تهران: انتشارات سمت. Ashworth, G., & Kavaratzis, M. (2009). Beyond the logo: Brand management for cities. Journal of Brand Management, 16(8), 520-531. Bailey, N. (2008). The challenge and response to global tourism in the post-modern era: the commodification, reconfiguration and mutual transformation of Habana Vieja, Cuba. Urban Studies, 45(5-6), 1079-1096. Cole, S. (2007). Beyond authenticity and commodification. Annals of Tourism Research, 34(4), 943-960. Creswell, J. W. (2005), Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (2nd edition). Go, F. (1997). Entrepreneurs and the tourism industry in developing countries. Tourism, small entrepreneurs and sustainable development, 5-22. Goulding, C. (2000). The commodification of the past, postmodern pastiche, and the search for authentic experiences at contemporary heritage attractions. European Journal of Marketing, 34(7), 835-853. Hung, K., Yang, X., Wassler, P., Wang, D., Lin, P., & Liu, Z. (2017). Contesting the Commercialization and Sanctity of Religious Tourism in the Shaolin Monastery, China. International Journal of Tourism Research, 19(2), 145-159. Kasim, A. (2011). Balancing tourism and religious experience: Understanding devotees' perspectives on Thaipusam in Batu Caves, Selangor, Malaysia. Journal of Hospitality Marketing & Management, 20(3-4), 441-456. Kim, S. H., Holland, S., & Han, H. S. (2013). A structural model for examining how destination image, perceived value, and service quality affect destination loyalty: A case study of Orlando. International Journal of Tourism Research, 15(4), 313-328. Kontogeorgopoulos, N., Churyen, A., & Duangsaeng, V. (2015). Homestay tourism and the commercialization of the rural home in Thailand. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 20(1), 29-50. Lee, J. (2001). A Grounded Theory: Integration and Internalization in ERP Adoption and Use, Unpublished Doctoral Dissertation, University of Nebreska, In Proquest UMI Database.
Meuser, T., and von Peinen, C. (2013). Sustainable Tourism: “Wish you weren’t here”. Dalam: Jenkins, I., dan Schröder, R (Peny.). Sustainability in Tourism: A Multidisciplinary Approach (pp. 85- 102). Springer Gabler.
Olsen, D. H. (2003). Heritage, tourism, and the commodification of religion. Tourism Recreation Research, 28(3), 99-104.
Ooi, C. S. (2004). Poetics and politics of destination branding: Denmark. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 4(2), 107-128.
Qu, H., Kim, L.H. and Im, H.H. (2011). A model of destination branding: Integrating the concepts of the branding and destination image, Tourism Management, 32(3): 465-476.
Shinde, K. N. (2007). Pilgrimage and the environment: challenges in a pilgrimage centre. Current Issues in Tourism, 10(4), 343-365.
Straus, A. and Corbin, J. (2008). Basic of Qualitative Research: Techniques and Procedures for developing Grounded Theory. Third Edition, Los Angeles: stage publication.
Swain, M. B. (1989). Developing ethnic tourism in Yunnan, China: Shilin Sani. Tourism Recreation Research, 14(1), 33-39.
UNWTO, (2007). Tourism Highlights, 2007 Edition, Available in www.unwto.com.
Zhang, L., & Zhao, S. X. (2009). City branding and the Olympic effect: A case study of Beijing. Cities, 26(5), 245-254.
Zhang, M., Huang, L., Wang, J. H., Liu, J., Jie, Y. G., & Lai, X. (2007). Religious tourism and cultural pilgrimage: A Chinese perspective. Religious tourism and pilgrimage management: International perspective, 98-112. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 451 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 355 |