| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 17,979 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,268,221 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,912,250 |
اعتباریابی پرسشنامه آگاهی فراشناختی از دیدگاه مدرسان و فارغ التحصیلان بخش کشاورزی | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| دوره 10، شماره 38، دی 1398، صفحه 85-96 اصل مقاله (535.06 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2020.46077.1957 | ||
| نویسنده | ||
| ارسلان ایرجی راد* | ||
| استادیار مرکز آموزش عالی امام خمینی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران | ||
| چکیده | ||
| شناخت و دانش با سرعت فزاینده رو به رشد است و معنای دانستن از توانایی به خاطر آوردن و تکرار اطلاعات به توانایی یافتن اطلاعات مناسب و کاربرد آن تغییر کرده است. بنابراین توانمندی فراشناختی به عنصر رقابتی مهم در فرآیند یادگیری برای افراد به طور کلی و دانشجویان و دانش پژوهان به طور خاص در عصر حاضر تبدیل شده است. از این در اختیار داشتن ابزاری دقیق و کارامد برای سنجش آن ضروری است. با این رویکرد، هدف از این پژوهش، اعتباریابی پرسشنامه آگاهی فراشناخت شراو و دنیسون (1994) شامل 52 گویه در قالب 8 مؤلفه است. جامعه آماری این پژوهش شامل 50 تن از اعضای هیئت علمی و مدرسان و بیش از 1750 تن از فارغ التحصیلان مرکزآموزش عالی امام خمینی بوده است که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه آماری 316 تن تعیین شد. با ارسال پرسشنامه و دریافت آن تعداد 302 پرسشنامه کامل و غیرمخدوش در اختیار محقق قرار گرفت. برای تعیین کفایت نمونه برداری از آزمون KMO و همچنین بارتلت استفاده شده است که آزمونهای فوق مناسب بودن تعداد نمونه را تایید کردند. به منظور تعیین اعتبار پرسشنامه فوق از تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد شش مولفه از هشت مولفه پرسشنامه مذکور شامل دانش بیانی، دانش روندی، دانش موقعیتی، راهبردهای مدیریت اطلاعات، راهبردهای عیب زدایی و ارزیابی، بدون هیچ تغییری همانگونه که سازندگان آن ارائه داده اند تکرار میشوند. در عین حال نتایج نشان داد که میتوان با ترکیب دو متغیر برنامهریزی و وارسی درک، به یک متغیر واحد دست یافت که با بررسی ماهیت سوالات و مفاهیم مشترک، به عنوان « برنامهریزی و نظارت بر یادگیری»، نامگذاری گردید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آگاهی فراشناخت؛ تحلیل عاملی اکتشافی؛ مراکز آموزش عالی جهاد کشاورزی | ||
| مراجع | ||
|
آقاداود، سید رسول؛ حاتمی، محمود و حکیمی نیا، بهزاد. (1389). بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری سازمانی در میان مدیران، مطالعه موردی مدیران ارشد مخابرات استان اصفهان. فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، 4(11)، 127-170. امینی، محمد؛ رحیمی، حمید؛ صمدیان، زهره و غلامی علومی، صدیقه. (1393). ارزیابی مهارتهای فراشناختی دانشجویان در دروس معارف اسلامی، بازاندیشی در کارکردهای نظام آموزش عالی. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 21، 103-120. رسولی خورشیدی، فاطمه؛ بهرامی، معصومه؛ سادات حسینی، نرگس (1395)، بررسی ساختار عاملی و اعتباریابی مقیاس فراشناخت، فصلنامهتخصصیروانسنجی، 17، 54-45. شریعتی، مرضیه؛ رهنمای رودپشتی، فریدون؛ طالب نیا، قدرتالله؛ رویایی، رمضانعلی. (1397)، آگاهی فراشناختی، ابعاد درک معنای ضمنی و رفتار تصمیمگیری حسابداران مدیریت در باور و عمل: مطالعهی ذهنیت دانشجویان حسابداری، فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 76، 11-29. صفری، یحیی و محمدجانی، صدیقه. (1390). کاربرد راهبردهای فراشناخت در تجربههای دانشجویان و ارتباط آن با سطح پیشرفت تحصیلی آنها. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزش، 3، 41-56. منصوری، رضا. (1380). دانشگاه و تعریف آن، فصلنامه رهیافت، 29، 16-24. Belet, S. D., & Guven, M. (2011). Meta-Cognitive Strategy Usage and Epistemological Beliefs of Primary School Teacher Trainees. (EJ919889). Bransford, J., Brown, A, Cocking, R., Donovan, M. & Pellegrino, W. (eds). (2000). How People Learn, Brain, Mind, Experience, and School. Expanded Edition, National Research Council, National Academy Press, Washington. Bruning, Q. H., Schraw, G. J, Norby, N. M. and Rohning, R. R. (2001); Cognitive Psychology and Instruction, Upper Saddler River, N.J.: Pearson/Merrill/Prentice Hall. Danuwong, ch. (2006).” The Role of Metacognitive Strategies in Promoting Learning English as a Foreign Languge Independently “A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy. School of International, Cultural and Community Studies Faculty of Education and Arts Edith Cowan University.Available in: www.google.com. Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry. American Psychologist, 34(10), 906–911. Gardner G, Jewler G. (2009)." The keys to success in university". Tehran: Yastoroon Gardner, B. (2009). Modelling motivation and habit in stable travel mode contexts. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 12(1), 68-76. Hilgard, E., Richard, C., Atkinson, R.L., (2009), Introduction to psychology, Wadsworth Pub Co. Peña, A., Kayashima, M., Mizoguchi, R., & Dominguez, R. (2011). Improving Students’ Meta-Cognitive Skills within Intelligent Educational Systems: A Review. Foundations of Augmented Cognition. Directing The Future of Adaptive Systems, 442-451. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-21852-1_51. Peterson, D., Kim, C., Kim, J., & Tamura, T. (2002). The perceptions of information systems designers from the United States, Japan, and Korea on success and failure factors. International Journal of Information Management, 22(6), 421-439. http://dx.doi.org/10.1016/s0268-4012(02)00033-6 Sanja, J. & Premachandran, P. (2016). A Study on the Metacognitive Awareness of Secondary. Universal Journal of Educational Research 4(1): 165-172. Schleifer, Lydia L. F. and Dull, Richard B. (2009); “MetaCognition and Performance in the Accounting Classroom”; Issues in Accounting Education, Vol. 24, No.3, pp. 339-367. Schraw, T, G. &Dnnison, R.S. (1994)." Assessing metacognitive awareness. Contemporary Educational Pyschology ", 19, pp. 460-475. Strle, T. (2012). Metacognition and Decision Making: between First and Third Person Perspective. Interdisciplinary Description of Complex Systems, 10(3), 284-297. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 868 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 806 |
||