| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,001 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,389,394 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,942,346 |
بررسی رابطهی بین مهارتهای چندزبانگی و رفتار اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 4، دوره 7، شماره 24، مهر 1399، صفحه 75-109 اصل مقاله (677.47 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2020.54979.1364 | ||
| نویسندگان | ||
| ثریا زنگنه* 1؛ امین زارع2؛ محمود مرادی3 | ||
| 1مسئول دبیرخانه اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، کرمانشاه، ایران | ||
| 2استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
| 3استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش بررسی رابطه ی بین مهارت های چندزبانگی و رفتار اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی است. پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی است که از لحاظ شیوه ی انجام به روش توصیفی-تحلیلی و پیمایشی انجام شد. جامعه ی آماری تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی بود که در نیمسال دوم سال تحصیلی 1396-1395مشغول به تحصیل بودند. نمونه گیری به صورت نمونه گیری طبقه ای دو مرحله ای صورت گرفت. حجم نمونه با فرمول کوکران[1] 365 نفر برآورد شد. داده های مورد نیاز پژوهش با ابزار پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار اس.پی.اس.اس. [2] نسخه ی 23 انجام شد. یافته ها نشان داد بین مهارت های چندزبانگی و رفتار اطلاعاتی به طور کلی رابطه ی معنادار دیده نشد. از بین چهار متغیر سن، جنسیت، سطح تحصیلات و شاغل بودن، تنها دو متغیر سطح تحصیلات و شاغل بودن با رفتار اطلاعاتی دانشجویان رابطه ی معنادار و مثبت داشت. بین آشنایی با انواع زبان ها و رفتار اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی رابطه ی معنادار وجود نداشت. با بررسی تأثیر متغیر زبان بر رفتار اطلاعاتی دانشجویان، میتوان هم رفتار اطلاعاتی آنها را پیش بینی کرد و هم منابع اطلاعاتی بهتری(شامل تمام منابع و کانال های اطلاعاتی) که مورد نیاز آنهاست را تهیه کرد و از صرف هزینه برای منابع بدون استفاده جلوگیری خواهد شد. به نظر می رسد دانشجویان به قدرت مهم ابزار زبان در رفتارشان واقف نیستند، بنابراین لازم است هم دانشجویان و هم دانشگاه ها بیشتر به این مسئله اهمیت دهند. یکی از راهکارها برگزاری کلاس های آموزش و تقویت مهارت های زبان است که هم می تواند توسط دانشگاه ها برگزار شود و هم خود دانشجویان در محیط های خارج از دانشگاه، این دوره ها را بگذرانند. [1] . Cochran [2] - SPSS | ||
| کلیدواژهها | ||
| دانشجویان تحصیلات تکمیلی؛ دانشگاه رازی؛ رفتار اطلاعاتی؛ مهارتهای چندزبانگی | ||
| مراجع | ||
|
احمدپور، ناصر. (1372). بررسی تأثیر دوزبانگی در جریان یادگیری دانشآموزان پایه اول استان لرستان. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران، دانشکده علوم تربیتی.
احمدخانی، محمدرضا؛ نجفیان، آرزو؛ کمری، محمدرضا. (1392). بررسی تطبیقی جایگاه و کاربرد زبانهای فارسی و کردی در افراد دوزبانه در شهرستان شیروان چرداول. جستارهای زبانی، 10(5)، 43-63.
ادهمی، اعظم. (1383). اطلاعیابی و رفتار اطلاعیابی چیست؟. فصلنامهی اطلاعرسانی، 19 (3و4).
اربابی، سارا؛ شریفی، شهلا؛ مشهدی، علی. (1392). تأثیر دوزبانگی بر شناخت: مطالعهی دوزبانههای آذری – فارسی. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، 3 (1)،1-18.
اصنافی، امیررضا؛ سهیلی، مهدی؛ عبدالمجید، امیرحسین. (1387). بررسی رفتار اطلاعیابی کتابداران کتابخانههای تخصصی شهرستان اهواز در استفاده از شبکه اینترنت. فصلنامه کتاب، (73)، 25-38.
افشارزنجانی، ابراهیم. (1366). روشهای کسب اطلاعات تخصصی توسط اعضای هیأت علمی مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران.
ایمانی، محمود. (1383). بررسی جایگاه و کاربرد زبانهای فارسی و ترکی در شهر قم. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور واحد مرکز، گروه زبانشناسی، تهران.
بیگدلی، زاهد؛ شاهینی، شبنم، طاهرزاده موسویان، صدیقه. (1395). تحلیلی بر برخی از نظریههای علوم اجتماعی و انسانی بر رفتار اطلاعاتی. علوم و فنون مدیریت اطلاعات،1(3)، 9-32.
پراید، ج. ب. (1373). جامعهشناسی یادگیری و تدریس زبان(ترجمهی سید اکبر میر حسنی). تهران: امیرکبیر.
تقیزاده، صدیقه. (1351). بررسی تأثیر دوزبانی بودن در هوش. گزارش پژوهشی دورهی کارشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،گروه روانشناسی.
توکلی، مهین. (1380). دوزبانگی و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ابتدایی. رشد آموزش ابتدایی، (42)، 54-59.
داوری اردکانی، نگار. (1388). برنامهریزی زبانآموزی و مسئلهی چندزبانگی. پژوهشنامه، (35)، 11-38.
دهقان، حسین. (1381). هویت قومی و وفاق ملی. رشد آموزش علوم اجتماعی، (20و21)،36-41.
دیانی، محمدحسین. (1365). روشهای کسب و اشاعه اطلاعات علمی توسط اعضای هیأت علمی دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید چمران. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه کتابداری، طرح تحقیقاتی، شماره42.
دیلمقانی، میترا. (1375). بررسی رفتار اطلاعیابی اعضای هیأت علمی رشته مهندسی مکانیک در پنج دانشگاه شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
دیناروند، جعفر. (1373). بررسی و مقایسهی میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوزبانه با دانشآموزان عادی شهر شوش دانیال. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکدهی علوم تربیتی.
ذاکرشهرک، مینا. (1387). فرایند جستجو: رفتار اطلاعیابی کاربران و نظامهای بازیابی اطلاعات. ماهنامه اطلاعیابی و اطلاعرسانی، (15)، 50-60.
رداد، ایرج. (1388). رفتار اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در استفاده از وب. کتابداری و اطلاعرسانی،12(47)،141- 168.
رومی، حجت. (1391). رابطه بین چندزبانگی و هوش چندگانه زبان آموزان ایرانی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه ارومیه.گروه ادبیات انگلیسی.
زارع، امین. (1391). بررسی نیازها و رفتار اطلاعاتی روزمرهی دو قوم عرب و بختیاری. رسالهی دکتری. دانشگاه شهید چمران، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی.
فیشر، کرن ای.؛ اردلز، ساندا؛ کچنی، لین مک(ویراستاران). (2008). نظریههای رفتار اطلاعاتی.(ویراسته زاهد بیگدلی)، مترجمان فیروزه زارع فراشبندی] ...ودیگران[.تهران: کتابدار.
قاضی دزفولی، ثمانهالسادات. (1388). مقایسة فرایند جستجوی اطلاعات از اینترنت توسط دانشجویان فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول با فرایند جستجوی اطلاعات کارول کولثاو. پایاننامة کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اهواز.
کریستال، دیوید. (1941). تحول زبان (ترجمهی لیلا صالح نژاد). تهران: آراد کتاب: کهکشان دانش.
کریمیپور، امیر؛ الیاسی، محمود. (1391). بررسی پارهای از مشکلات زبانی دانشآموزان دوزبانهی کردی زبان- فارسی زبان شهر ایلام و ارائهی برخی رویکردهای اصلاحی، مجلهی زبانشناسی و گویشهای خراسانی دانشگاه فردوسی مشهد، 4(2).
گنجی، شهلا؛ دیانی، محمدحسین؛ فروغی، فیضاله. (1387). بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی اعضای هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه. کتابداری و اطلاعرسانی، 12(4)، 73-96.
محمدزاده، اعظم. (1365). میزان مطالب اندوخته شده بر حسب زبان و ماهیت مطالب ارائه شده. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده علوم تربیتی.
محمدی آسیابادی، علی. (1388). زیباییشناسی رمزگردانی. فنون ادبی،1(1)،81-96.
مختاری و ملایی. (1392). موانع زبانشناختی پدیدهی دوزبانگی در رفتار اطلاعاتی دانشجویان دوزبانهی ترکمن- فارس. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی،47(1)، 85-96.
مدنی، خدیجه؛ علیادونیقی، بابک. (1386). رفتار اطلاعیابی اعضای هیأت علمی و نقش کتابخانه های دانشگاه در رفع نیازهای اطلاعاتی آنان. فصلنامه نوآوریهای مدیریت آموزشی، 2(4)، 84-98.
معروفی، یحیی؛ محمدینیا، اسماعیل. (1392). دوزبانگی و رابطهی آن با مهارتهای تفکر انتقادی. فصلنامهی نوآوریهای آموزشی،12(45)،45-60.
نجاریان، بهمن؛ مکوندی، بهنام. (1376). مروری بر پیامدهای دوزبانگی. تعلیم و تربیت، (52)،47-58.
نصیریالموتی، سارا. (1388). بررسی جایگاه و کاربرد فارسی و گیلکی در تنکابن. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور واحد مرکز، گروه زبانشناسی، تهران.
نورمحمدی، حمزه علی. (1380). بررسی رفتار اطلاعیابی اعضای هیأت علمی دانشگاه شاهد در کسب اطلاعات، 9(36)، 149-154.
نوشینفرد، فاطمه. (1384). بررسی عوامل مرتبط با رفتار اطلاعیابی اعضای هیأت علمی. فصلنامهی کتاب،63 (پاییز)، 39-52.
وبلاگ تیم ترویج زبانشناسی. (1396). تنوع زبانی در گینه نو. بازیابی در تاریخ 7/5/1396 از http://linguists2b.mihanblog.com/post/1195
یاری زنگنه، مرضیه. (1384). بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی اعضای هیأت علمی دانشگاه خلیج فارس، اطلاعشناسی، (9و10)، 137-156.
الیاسی، محمود. (1391). دوزبانگی، نگاهی به آموزش دو زبانهها در ایران. پژوهشنامهی زبانشناختی زبان فارسی،1(1)،17-27.
یمین فیروز، موسی؛ داورپناه، محمدرضا. (1384). نیاز اطلاعاتی، رفتار و الگوی اطلاعیابی. فصلنامه کتاب، (63)،123-132.
Baker, C. (1988). Key Issues in Bilingualism and Bilingual Education.Clevedon: Multilingual Matters. Baker, C. (2006). Foundations of Bilingual Education and Bilingualism, 4th ed.Clevedon: Multilingual Matters. Bialystok, E. (2004). “The Impact of Bilingualism on Language and Literacy Development”.In T.K. Bhati and W. Ritchie (Eds.). The Handbook of Bilingualism. Oxford: Blackwell Publishing. (pp. 577-601) Bichteler, Julie; Ward, Dederick. (1989). Information seeking behavior of Geoscient .special library.80(3),169-178. Access link https://www.questia.com/read/1G1-7767259/information-seeking-behavior-of-geoscientists Brown ,Cecelia M. (1999). Information seeking behavior of scientists in the electronic information age: Astronomers, chemists, mathematicians, and physicists. The Journal of the Association for Information Science and Technology (JASIST), 50(10),929-943. Hopf, suzanne c. ;McLeod,sharynne;McDonagh,sara H.(2016). Fiji School students Multilingual language Choices When Talking With Frinds.Frindship and peer Culture inMultilingual Settings,55-88. Ling, Chenjun ; Steichen, Ben & Figueira, Silvia (2019): Multilingual News–An Investigation of Consumption, Querying, and Search Result Selection Behaviors, International Journal of Human–Computer Interaction, 36(6), 516-535. To link to this article: https://doi.org/10.1080/10447318.2019.1662636 Nzomo, Peggy I. (2015). Multilingual Information Access: Practices and Perceptions of Bi/ multilingual Academic Users. doctoral dissertation. The University of Western Ontario. Retrieved 2020, August 15, from https://ir.lib.uwo.ca/etd/2812 Otwinowska, Agnieszka. (2014). Does multilingualism influence plurilingual awareness of Polish teachers of English?, International Journal of Multilingualism, 11)1(, 97-119, Reneker, Marine,H. (1993 A Qualitative Study of Information Seeking among Members of an Academic Community: Methodological Issues and Problems. library Quorterly, 63(4), 487-507.Retrieved 2017,may12, from https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/602623 Scotton, Carol Myers.(2006). Multiple Voices: An Introduction to Bilingualism. Hong Kong: blackwell publishing. Access link https://vulms.vu.edu.pk/Courses/ENG512/Downloads/[Carol_Myers-Scotton]_Multiple_Voices_An_Introduc(BookFi).pdf Strasser,Theresa c. (1978).The information needs of practicing physicians in north eastern new York state. Bulletin of medical library association,66(2),200-209 UNESCO(2003). Educationin a multilingual world. Retrieved 2020,october 14, from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000129728 Voight, Melvin. J.(1959). The Research and his Sources of Scientific information. libri, 9(3), 177-193. Yin Hong, wan.(2011). A Descriptive User Study OF Bilingual Information Seekers Searching For Online Information To Complete Four Tasks. doctoral dissertation. University of Pittsburgh. Access link http://d-scholarship.pitt.edu/10815/4/wanyinhong__etd_1214.pdf | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 714 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 998 |
||