تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,660 |
تعداد مقالات | 13,215 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,399,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,416,443 |
فلسفة میان فرهنگی از دیدگاه رام ادهرمال | ||
حکمت و فلسفه | ||
مقاله 2، دوره 17، شماره 65، فروردین 1400، صفحه 31-58 اصل مقاله (1.01 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2020.53843.1876 | ||
نویسندگان | ||
احمد علی حیدری ![]() ![]() | ||
1استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3دانشیار فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مسئلة این پژوهش، بررسی چیستی فلسفة میانفرهنگی با رویکردی توصیفی-تحلیلی از دیدگاه رام ادهرمال است که با پیشینهای هندی به غرب سفر کرده و انجمن فلسفة میانفرهنگی را در آلمان تاسیس کرده است.وی با اتکا بر مبانیای نظیر نسبت فلسفه و فرهنگ،دیگری فرهنگی، همپوشانیها، حقیقت، کثرتگرایی و تساهل، به بسط فلسفة میانفرهنگی با خوانشی شرقی پرداخته است که البتّه در عین آن که بر آمده از یک دارمای هندی به عنوان یک حقیقت و اسامی مختلف است؛ اما به فراروی از مکانمندی خود پرداخته است و کوشیده تا با نقد مرکزیتگرایی اروپایی و قوم گرایانه معکوس شرقی، از فلسفة سفیدی سخن گوید که ذاتاً فاقد رنگ و زبان و نژاد خاصی است و به تعداد فرهنگهای مختلف، ریشه های متنوّعی دارد که در هرمنوتیک چهار وجهی بین اروپائیان و غیر اروپائیان به تصویر کشیده میشود. بدینسان،فلسفة میانفرهنگی یک نگرش یا تعهّد اخلاقی است و منجر به یک سبک زندگی نیز میشود. روش او با تکیه بر منطق چندارزشی جینیزمی، هرمنوتیک تناسبی و پدیدار شناسانه است که بر اساس ساختارهای مشترک و همپوشان فرهنگها به تمایزات آنها نیز میپردازد و با طرح فلسفة رهایی بخش، به سمت یک گفتمان چند صدایی در جهان و بدون خودمطلقپنداری حرکت میکند و میکوشد تا با به بازخوانی فلسفة هندی در گفتمان جهانی بپردازد و همچنین، یک جامعه و جهان میانفرهنگی با وحدت بدون همسانی را جستجو میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه؛ فلسفة میان فرهنگی؛ رام ادهرمال؛ فلسفة تطبیقی؛ نگرش میان فرهنگی | ||
مراجع | ||
اسپیگلبرگ، هربرت. (1396). درآمدی تاریخی به جنبش پدیدار شناسی، ترجمه مسعود علیا. تهران: انتشارات مینوی خرد.
ایلخانی، محمد. (1382). تاریخ فلسفه در قرون وسطی و رنسانس. تهران: انتشارات سمت.
پریست، گراهام. (1383). تناقض باوری، ترجمه رحمت الله رضائی. قم: مجله معرفت فلسفی، سال اول ،ش سوم،153-133.
حکیمی و رفیعی پور، محمد و عباس. (1383). فلاطوری. قم: نشر دلیل ما.
دهقانی و مصلح، رضا و علی اصغر. (1394). مقاله پولی لوگ به مثابه الگویی برای پژوهش های فلسفی و گذر از فلسفة تطبیقی، مجله غرب شناسی بنیادی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ص50-27.
...................................(1396). در آمدی بر فلسفة میانفرهنگی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
مال، ادهرمال. (1385). فلسفة مطلق نداریم، ترجمة پریش کوششی، خردنامه همشهری، ش10،ص57-56.
مصلح، علی اصغر. (1397). با دیگری. تهران: انتشارات علمی.
واعظی، احمد. (1389). درآمدی بر هرمنوتیک. قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
هایدگر، مارتین. (1368). فلسفه چیست، ترجمه مجید مددی. استکهلم: موسسه چاپ و انتشارات آرش.
هگل، ویلهلم فردریش. (1398). عقل در تاریخ، ترجمه حمید عنایت. تهران: انتشارت شفیعی.
یاسپرس، کارل. (1373). آغاز و انجام تاریخ، ترجمه محمد حسن لطفی. تهران: انتشارات خوارزمی.
......................(بی تا). درآمدی به فلسفه، ترجمه اسد الله مبشری. تهران: انتشارات حسینیه ارشاد.
References
Kimmerle, Heinz. (2000). Intrkulturelle Philosophie, Zur Einfuhrung, Hamburg: Junius Verlag.
........................ (2013). Intercultural Philosophy: Problemes ans Perspectives, MIMESIS EDIZIONI (Milano – Udine),124-115p.
Mall, Ram- Adhar. (1974). studie zur Indischen Philosophie und soziologie, verlag Anton Hain, Meisenheim am Glan.
....... ..............(1993). Phenomenology- essentialistic or descriptive? , Husserl studies10, Kulwer academic publishers: Netherland,p:30-13.
....................... (1995). Philosophie im Vergleich der Kulturen:interkulturelle Philosophie, Darmstadt: Wiss, Buchges.
................. (1998). Philosophy and Philosophies Cross cultural Considered, Topoi 17, 27-15P.
.............. (2000a). Intercultural Philosophy, United States: Roman & Littlefield Publishers.
..................... (2000b) Mensch und Geschichte, Wissenschaftliche, Buchgesellschaft, Darmstadt.
............... (2005). Hans-Georg Gadamers Hermeneutik interkulturell gelesen, Traugott Bautz Nordhausen.
............... (2017a). Intercultural Philosophy: A Conceptual Clarification along with its application in teaching and research beyond the limits of Western Philosophical tradition, Brazil: Philosophy conference in Sao Paulo.
......................(2012). Die Interkulturalitäts-debatte-Leit-und Streitbegriffe, Zur Hermeneutik Interkultureller Philosophie, Munchen, Verlag Karl Alber Freiburg, P40-37.
..............… (2017b). Philosophy als Therapie, Munschen: Verlag Karl Alber Freiburg.
................... (2018). How to deal with Differences? Logic of Identity, of Differences, and of Overlaps, China: Commonality: World Congress of Philosophy, Beijing.
.................. (2019). Interkulturelle Orientierung in Forschung und Lehre Vor dem Hintergrund der Dekolonialisierung der eurozentristischen Historigraphie der philosophie, koln: Gesellsch fur Interkulturelle Philosophie.
Wimmer, Franz. (2009). Interkulturelle versus Komparative Philosophie Ein Methodenstreit?, Zeitschrift fur Kulturphilosophie.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 454 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 69 |