تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,661 |
تعداد مقالات | 13,219 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,491,308 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,447,228 |
مقایسه آراء فروید و هایدگر در باب هنر همراه با تأکید بر نگاهی انتقادی به تفسیر روانکاوانه از هنر از منظر تفکر هایدگر | ||
حکمت و فلسفه | ||
مقاله 5، دوره 17، شماره 65، فروردین 1400، صفحه 113-133 اصل مقاله (705.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2021.55263.1892 | ||
نویسندگان | ||
منیره نادری![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکترای فلسفه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران | ||
2دانشیار فلسفه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران . | ||
3استادیار فلسفه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران. | ||
چکیده | ||
رویکرد فروید نسبت به درک هنر به عواملی محدود است؛ وی بر جنبههای عصبی تجربة هنری بیش از حد تأکید میکرد، تحلیل او از هنرمندان تا حد زیادی به نیاز او برای معرفی و توسعة نظریة روانکاوی که در آن زمان با آن کار میکرد، وابسته است. او اعتراف کرد که نتوانسته است با جنبههای رسمی و فنی هنر مقابله کند، و روانکاوی هنوز نتوانسته به "راز" درونی و "توانایی اسرارآمیز" هنرمند و خلق یک اثر هنری پی ببرد. او منشأ خلق اثر هنری را در ناخودآگاه فردی هنرمند جستجو میکرد. نظر فروید در باب هنر را می توان ادامة دیدگاه زیباشناسانه (استتیک) مدرن به هنر و در عین حال بیانگر بحرانی شدن آن دانست. در مقابل با رویکرد متفاوتی نسبت به هنر و سرآغاز اثر هنری روبهرو هستیم. در این رویکرد هایدگر سرآغاز اثر هنری را جدای از هنرمند و زندگی شخصی او میداند و میکوشد هنر را با حقیقت پیوند زند. او بر این اساس تفسیر جدیدی از هنر بدست میدهد. در این تحقیق نگارنده بر آنست تا دریابد تفسیر روانکاوانه از هنر واجد چه مؤلفهها، پیش فرضها و مبانی است؟ با توجه به تفکر هایدگر تفسیر روانکاوانه از هنر واجد چه نقاط ضعف یا قوتی است؟ نسبت هنر با حقیقت در تفسیر روانکاوانه و نیز تفسیر هایدگر از هنر چگونه است؟ | ||
کلیدواژهها | ||
تفسیر روانکاوانه هنر؛ ناخودآگاه؛ زیباشناسی؛ حقیقت؛ هایدگر | ||
مراجع | ||
آنتونی، استیوپ. (1382). ناخودآگاه. ترجمه شیوا رویگران: نشر مرکز، چاپ اول
بکولا، ساندرو. (1387). هنر مدرنیسم، ترجمه رویین پاکباز و همکاران. تهران: فرهنگ معاصر
رحیمی، سید علی سینا و دکتر جزایری، علیرضا. (1390). زیگموند فروید بنیانگذار روانکاوی. تهران: نشر دانژه
ریخته گران.، محمدرضا (1393). حقیقت و نسبت آن با هنر: شرح رسالهای از مارتین هایدگر. تهران: شرکت انتشارات سوره مهر
صافیان، محمد جواد.) 1396). یاد و خاطره نزد حافظ و هیدگر. تهران :نشر نقد فرهنگ
فروید، زیگموند. (1338). تعبیر خواب و بیماریهای روانی، ترجمه ایرج پور باقر. تهران: موسسه انتشارات آسیا
فروید، زیگموند. (1361). تعبیر خواب، ترجمه ایرج پورباقر. تهران: انتشارات آسیا
کوکلمانس، یوزف. (1388). هیدگر و هنر، ترجمه محمد جواد صافیان. آبادان: نشر پرسش
گروتر، یورک کورت. (1389). زیباشناسی در معماری، ترجمه دکتر جهانشاه پاکزاد و مهندس عبدالرضا همایون. تهران: دانشگاه شهید بهشتی
هایدگر، مارتین. (1392). سرآغاز کار هنری، ترجمه پرویز ضیاءشهابی. تهران: انتشارات هرمس
هایدگر، مارتین. (1381). شعر، زبان و اندیشه رهایی، ترجمه عباس منوچهری. تهران: انتشارات مولی.
References
Frederickson, Jon. (Fall1987-Winter1987). The Artistic Personality in Psychoanalytic Theory, American Imago
Freud, Sigmund. (1924). A general introduction to Psychoanalysis, Trans Joan Riviere
Freud, Sigmund. (1970). Das Unbehagen in der Kultur. Frankfurt
Kelly, Michael. (1998). Encyclopedia of aesthetics, oxford university press. New York
The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud. (1955). vol. 13, p. 213. (All references to this edition will be abbreviated to 'S.E') | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 336 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 111 |