| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,039,470 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,809,534 |
تحلیل و نقد دیدگاه صاحبنظران در نحو ۀ سازماندهی مبانی تفاسیر اجتهادی | ||
| پژوهشنامه معارف قرآنی | ||
| مقاله 5، دوره 12، شماره 44، اردیبهشت 1400، صفحه 139-170 اصل مقاله (517.34 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/rjqk.2021.12611 | ||
| نویسندگان | ||
| محمدحسین برومند1؛ امیر جودوی* 2؛ بتول علوی3 | ||
| 1عضو هیئت علمی دانشگاه یزد | ||
| 2گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه یزد | ||
| 3ندارم | ||
| چکیده | ||
| یکی از موضوعات مهم و اساسی در مبانی تفسیر، نحوهی چیدمان و سازماندهی است. سازماندهی ایدهآل مبانی تفسیر بر اساس معارف الهی و بشری صورت میپذیرد و معارف بشری هم بر اساس دو نوع نحوه دریافت و سه قسم راه وصول شکل می-گیرد: 1-مبنای نقل: و 2- مبنای عقل. مبنای نقل شامل قرآن و سنت و مبنای عقل شامل گرایش استدلالی، ذوقی، علمی-تجربی و تاریخی-اجتماعی است. اصولی- فقهی، کلامی و فلسفی زیر مجموعه گرایش استدلالی و عرفانی و ادبی زیر مجموعه گرایش ذوقی به شمار میروند. این پژوهش با روش تحلیلی-انتقادی به ارزیابی دیدگاههای عمید زنجانی، عک، رومی، بابایی و رضایی اصفهانی روی آورده است. عمکلرد صاحبنظران فوق، نشان میدهد که دسته بندی و طبقه بندیهای ارائه شده با لغزشهایی همراه است و در این زمینه ناکارآمد است. ضعفهای آنان مربوط به کاستی در تعداد مبانی تفسیر، بیتوجهی به چینش صحیح، گنجاندن تفسیر به رأی و فهم شناسی در شمار سازماندهی، خلط حوزه معنایی موضوعات مختلف در سازماندهی، استفاده از شعبه های فرعی در جایگاه اصلی، تداخل انواع مبانی تفسیر، وجود ساختار مطلوب، بکارگیری استفاده انحصاری، عدم تمایز میان انواع مبانی تفسیر و انواع تفسیر است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کلیدواژهها: مبانی تفسیر اجتهادی؛ سازماندهی مبانی تفسیر؛ نقاط ضعف | ||
| مراجع | ||
|
ابن منظور، محمد ابن مکرم. (1426ق). لسان العرب. بیروت: دارالکتب العلمیه.
بابایی، علی اکبر. (1386). مکاتب تفسیری. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی.
برومند، محمدحسین (بیتا). نقد و بررسی روشهای تبیین حقانیت قرآن. قم: عرش اندیشه.
برومند، محمدحسین و جودوی. امیر. (1385) نقدی بر کتاب التفسیر و المفسرون. قم: عرش اندیشه.
جلیلی، سید هدایت. (1391). پژوهش در تفسیر پژوهی. تهران: سخن.
جوادی آملی، عبدالله. (1387). عین نضّاخ. قم: مرکز نشر اسراء.
جودوی. امیر و برومند. محمدحسین. (1390). بررسی مقاطع زمانی تاریخ تحلیلی تفسیر شیعه. یزد: انتشارات دانشگاه یزد
جوهری، اسماعیل ابن حماد. (1407ق). تاج اللغه و صحاح اللغه. بیروت: دار العلم الملایین.
دکارت، رنه. (1383). گفتار در روش. مترجم: محمدعلى فروغى. تهران: انتشارات هرمس.
دهخدا، علیاکبر. (1373)؛ لغتنامه دهخدا. تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
رضایی اصفهانی، محمد علی. (1395). منطق تفسیر قرآن 2 (روشها و گرایشهای تفسیری قرآن). قم: مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی.
رومی، فهد ابن عبدالرحمن. (1419ق). بحوث فی أصول التفسیر و مناهجه. ریاض: مکتبة التوبه.
_______________. (1418ق). إتجاهات التفسیر فی القرن الرابع العشر. ریاض: موسسة الرسالة.
زرین کوب. عبدالحسین. (1361). نقد ادبی. تهران: موسسه انتشارات امیر کبیر.
ساروخانی، باقر. (1370). دایره المعارف علوم اجتماعی. تهران: دانشگاه تهران.
شاکر، محمدکاظم. (1389). مبانی و روشهای تفسیری. قم: مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی.
عک، خالد ابن عبدالرحمن. (1406). أصول التفسیر و قواعده. چاپ دوم. دمشق: دارالنفائس.
عمید زنجانی، عباسعلی. (1387). مبانی و روشهای تفسیر قرآن. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد.
عمید، حسن. (1389). فرهنگ فارسی عمید. تهران: راه رشد.
فراهیدی، خلیل ابن احمد. (1409ق). کتاب العین. ایران: موسسه دارالهجره.
کاظمی، محمد علی (1404ق). فوائد الاصول. قم: موسسه نشر الاسلامی.
مطهری، مرتضی. (1385). جامعه و تاریخ. چاپ هجدهم. تهران: بنیاد علمی و فرهنگی شهید مرتضی مطهری.
مظفر، محمدرضا. (1421). المنطق. قم: موسسه النشر الاسلامی.
واعظی، احمد. (1380). درآمدی بر هرمنوتیک. تهران: مرکز نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 760 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 456 |
||