تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,655 |
تعداد مقالات | 13,143 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,014,315 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,273,849 |
پیشزمینهها و پیامدهای تجربه کاربر از سیستمهای پیشنهاددهنده در محیطهای آنلاین | ||
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند | ||
مقاله 6، دوره 9، شماره 35، خرداد 1400، صفحه 155-186 اصل مقاله (4.93 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/IMS.2020.46738.1599 | ||
نویسندگان | ||
مهدی فرمانی ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، ایران نویسنده مسئول: mahdi.farmani@ut.ac.ir | ||
2استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از اهداف اصلی فروشگاههای اینترنتی، خلق تجربه عالی برای کاربر است که این امر عملاً امکان خلق یک مزیت رقابتی پایدار را برای این فروشگاهها فراهم میکند. همچنین، تجربه کاربر یکی از منابع اطلاعاتی ارزشمند و نوین جهت طراحی سیستمهای پیشنهاددهنده است. حال با توجه به دنیای رقابتی تجارت و شباهت زیاد کالاها و خدمات و با در نظر گرفتن نقش حائز اهمیت تجربه کاربر و در واقع ایجاد برداشت مثبت در ذهن کاربر، این پژوهش با هدف تعیین پیشزمینهها و پیامدهای تجربه کاربر از سیستمهای پیشنهاددهنده در محیطهای آنلاین انجام شده است. روششناسی پژوهش حاضر ترکیبی است. در بخش کیفی، بهمنظور انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته 20 نفر از خبرگان به روش نمونهگیری هدفمند قضاوتی انتخاب شدند. سپس بر اساس تحلیل محتوای دادههای بخش کیفی، مدل اولیه پژوهش ارائه شد. در بخش کمی پژوهش، جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کاربران و مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا بودهاند که در فروردین و اردیبهشتماه 1398 از خدمات آن استفاده کردهاند. به این منظور، تعداد 384 نمونه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کمی از نرمافزار لیزرل استفاده شده و فرضیهها مورد تائید واقع شد. نتایج پژوهش حاکی از وجود پنج دسته عوامل اصلی پیشزمینه شامل تجربه تأثیر ادراکشده، تجربه سهولت ادراکشده، تجربه کیفیت ادراکشده، تجربه پشتیبانی ادراکشده و تجربه ظاهری ادراکشده است. نگرش ادراکشده، ارزش ادراکشده، اعتماد ادراکشده و رضایت ادراکشده نیز بهعنوان پیامدهای تجربه کاربر از سیستم پیشنهاددهنده در محیطهای آنلاین احصاء شد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه کاربر؛ سیستم پیشنهاددهنده؛ تحلیل محتوا؛ مدلسازی معادلات ساختاری | ||
مراجع | ||
منابع تباوار، علیاصغر. (1397). تأثیر ابعاد ارتباطات بازاریابی یکپارچه بر بهبود تجربه مشتریان در صنعت گردشگری ساحلی. پژوهشهای مدیریت عمومی، 11(42)، 102-83. رحیمی باغملک، جهانبخش؛ حقیقی، محمد و میرا، سید ابوالقاسم (1398). طراحی و تبیین مدل وفاداری بر مبنای تجربه مشتری در صنعت هتلداری با استفاده از استراتژی تئوری داده بنیاد. مدیریت بازرگانی، 11(1)، 140-125. سعید نیا، حمیدرضا و گودرزی، آزاده. (1392). بررسی تأثیر بازاریابی تجربی بر رفتار پس از خرید مصرفکنندگان محصولات غذایی. فصلنامه مدیریت، 10(31)، 90-79. محمدی، ونوس؛ یوسفی نژاد، محسن و حسینزاده، مهدی. (1397). پیادهسازی سیستمهای توصیه گر هتلها با استفاده از اولویتهای کاربران در توییتر، مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند، 7(25)، 118-85. کریمی علویجه، محمدرضا؛ عسکری، شیوا و پرسته، سیروان (1394). فروشگاه اینترنتی هوشمند: سیستم پیشنهاددهنده مبتنی بر تحلیل رفتار کاربران. مدیریت فناوری اطلاعات، 7(2)، 406-385. Aggarwal, C. C. (2016). Recommender systems (pp. 1-28). Springer International Publishing.
Anderson, C., & Hiralall, M. (2009). Recommender systems for e-shops. Business Mathematics and Informatics paper.
Araya, S., Silva, M., & Weber, R. (2004). A methodology for web usage mining and its application to target group identification. Fuzzy sets and systems, 148(1), 139-152.
Beel, J. Gipp, B. Langer, S. & Breitinger, C. (2016). Paper recommender systems: a literature survey, International Journal on Digital Libraries, 17, pp. 305-338.
Byrne, B. M. (2013). Structural equation modeling with LISREL, PRELIS, and SIMPLIS: Basic concepts, applications, and programming. Psychology Press.
Cao, J., Gremillion, B., Zieba, K. (2015). UX Design Process Best Practices Documentation for Moving Design Forward. "Uxpin".
Champiri, Z. D., Mujtaba, G., Salim, S. S., & Chong, C. Y. (2019, January). User Experience and Recommender Systems. In 2019 2nd International Conference on Computing, Mathematics and Engineering Technologies (iCoMET) (pp. 1-5). IEEE.
Das, D., Sahoo, L., & Datta, S. (2017). A Survey on Recommendation System. International Journal of Computer Applications, 160(7).
Flick, U. (2018). An introduction to qualitative research. Sage Publications Limited.
Fröjdman, S. (2016). User experience guidelines for design of virtual reality graphical user interfaces controlled by head orientation input.
Han, J., Pei, J., & Kamber, M. (2012). Data mining: concepts and techniques. Elsevier.
Hassenzahl, M. (2008, September). User experience (UX): towards an experiential perspective on product quality. In Proceedings of the 20th Conference on l'Interaction Homme-Machine (pp. 11-15). ACM.
Hassenzahl, M. (2018). The thing and I: understanding the relationship between user and product. In Funology 2 (pp. 301-313). Springer, Cham.
Hsu, C. L., & Chen, M. C. (2018). How does gamification improve user experience? An empirical investigation on the antecedences and consequences of user experience and its mediating role. Technological Forecasting and Social Change, 132, 118-129.
Hsu, C. L., Chen, Y. C., Yang, T. N., & Lin, W. K. (2017). Do website features matter in an online gamification context? Focusing on the mediating roles of user experience and attitude. Telematics and Informatics, 34(4), 196-205.
Karimi Alivijah, M. R., Askari, S., & Prasteh, S. (2015). Intelligent online store: a recommender system based on user behavior analysis. Journal of Information Technology Management. 7(2), 385-406. (In Persian)
Kiseleva, V. (2017). Understanding holistic user experience: a case of an online magazine website.
Knijnenburg, B. P., & Willemsen, M. C. (2010). The effect of preference elicitation methods on the user experience of a recommender system. In 28th Annual ACM Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI 2010) (pp. 3457-3462). Association for Computing Machinery, Inc.
Knijnenburg, B. P., Willemsen, M. C., & Hirtbach, S. (2010, September). Receiving recommendations and providing feedback: The user-experience of a recommender system. In International Conference on Electronic Commerce and Web Technologies (pp. 207-216). Springer, Berlin, Heidelberg.
Knijnenburg, B. P., Willemsen, M. C., Gantner, Z., Soncu, H., & Newell, C. (2012). Explaining the user experience of recommender systems. User Modeling and User-Adapted Interaction, 22(4-5), 441-504.
Lee, S. Y., Hwang, M. Y., Kim, D. H., & Yang, I. S. (2010). Implementing customer experience management on Korean restaurant globalization: A Focus on American, Chinese, and Japanese customers. Korean J. Tourism Sciences, 34(7), 133-157.
Liu, J., Hu, G. Z., Yu, Y., Yi, W. J., & Zuo, L. L. (2017, June). Research on the effect of the recommendation system on customer online shopping experience. In Service Systems and Service Management (ICSSSM), 2017 International Conference on (pp. 1-5). IEEE.
Maitlo, M. Z., Jugwani, N., & Gilal, R. G. (2017). The Model of Customer Experience and Purchase Intention in Online Environment. Sukkur IBA Journal of Management and Business, 4(1), 1-17.
Marsh, J. (2015). UX for Beginners: A Crash Course in 100 Short Lessons. "O'Reilly Media, Inc.".
Martin, J., Mortimer, G., & Andrews, L. (2015). Re-examining online customer experience to include purchase frequency and perceived risk. Journal of retailing and consumer services, 25, 81-95.
McLean, G., Osei-Frimpong, K., & Al-Nabhani, K. (2017, June). It’s time to chat… examining the customer experience during an online live chat service encounter. In 15th International Research Symposium on Service Excellence in Management.
Norman, D. (2013). The design of everyday things: Revised and expanded edition. Basic books.
Pappas, I. O., Kourouthanassis, P. E., Giannakos, M. N., & Lekakos, G. (2017). The interplay of online shopping motivations and experiential factors on personalized e-commerce: A complexity theory approach. Telematics and Informatics, 34(5), 730-742.
Pettersson, J. (2015). Unifying the offline and online customer experience: An exploratory study of omni channel customer experience in furniture retail industry in Sweden.
Phan, D. D., & Vogel, D. R. (2010). A model of customer relationship management and business intelligence systems for catalogue and online retailers. Information & management, 47(2), 69-77.
Rahimi Baghmalek, J., Haghighi, M., & Mira, S.A. (2019). Developing a Loyalty Model Based on the Customers’ Experience in Hotel Industry Using Grounded Theory Strategy. Journal of Business Management, 11(1), 125-140. (In Persian)
Riaz, A., & Raman, S. (2015). The emerging trend of online shopping: A literature review. International Journal of Accounting, Business and Management, 1(1), 1-8.
Ricci, F., Rokach, L., & Shapira, B. (2011). Introduction to recommender systems handbook. In Recommender systems handbook (pp. 1-35). Springer US.
Saeednia, H. R., & Goodarzi, A. (2013). Investigating the effect of empirical marketing on post-purchase consumer behavior of food products. Journal of Industrial Strategic Management. 10(31), 79-90. (In Persian)
Shava, F. B., & Van Greunen, D. (2013, August). Factors affecting user experience with security features: A case study of an academic institution in Namibia. In Information Security for South Africa, 2013 (pp. 1-8). IEEE.
Sivapalan, S., Sadeghian, A., Rahnama, H., & Madni, A. M. (2014, August). Recommender systems in e-commerce. In 2014 World Automation Congress (WAC) (pp. 179-184). IEEE.
Snieneh, A. (2010). An integrated model for the measurement of online customer experience. An empirical international study (Doctoral dissertation, University of Bradford).
Srinivasan, S. R., & Srivastava, R. K. (2010). Creating the futuristic retail experience through experiential marketing: Is it possible? An exploratory study. Journal of Retail & Leisure Property, 9(3), 193-199.
Sun, Y., Chong, W. K., Han, Y. S., Rho, S., & Man, K. L. (2015). Key factors affecting user experience of mobile recommendation systems. In Proceedings of the International MultiConference of Engineers and Computer Scientists (Vol. 2).
Tabavar, A. A. (2019). The Impact of Integrated Marketing Communications Dimensions on Improving Customers Experience in Coastal Tourism Industry. Journal of Public Management Research. 11(42), 83-102. (In Persian)
Wang, P. P., Huang, Q., Davison, R. M., & Wu, W. (2017). The Antecedents and Consequences of Social and Economic User Satisfaction in Online Social Shopping Community: The User Experience Perspective.
Wang, Y. S. (2008). Assessing e‐commerce systems success: a respecification and validation of the DeLone and McLean model of IS success. Information Systems Journal, 18(5), 529-557.
Wani, M., Raghavan, V., Abraham, D., & Kleist, V. (2017). Beyond utilitarian factors: User experience and travel company website successes. Information Systems Frontiers, 19(4), 769-785.
Yoon, V. Y., Hostler, R. E., Guo, Z., & Guimaraes, T. (2013). Assessing the moderating effect of consumer product knowledge and online shopping experience on using recommendation agents for customer loyalty. Decision Support Systems, 55(4), 883-893.
Zeithaml, V. A., Bitner, M. J., & Gremler, D. D. Wilson, A., (2012). Services marketing: Integrating customer focus across the firm. McGraw Hill. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 357 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 78 |