تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,837 |
تعداد مقالات | 14,644 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,736,427 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,735,737 |
زندگی و زمانه زنان ایرانی در اینستاگرام: تحلیل ایدئولوژیک عکسهای زنان در شبکه اجتماعی اینستاگرام | ||
مطالعات رسانههای نوین | ||
دوره 7، شماره 26، مرداد 1400، صفحه 170-131 اصل مقاله (2.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2021.35786.593 | ||
نویسندگان | ||
اعظم راودراد1؛ میترا شمسی* 2 | ||
1استاد گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، ایران. | ||
2پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) و دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به واکاوی پیامهای بصریای میپردازد که زنان ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام بهاشتراک گذاشته اند، با این هدف که دریابیم آنها چگونه خود را در این شبکه بازنمایی میکنند. این واکاوی، بر اساس تحلیل ایدئولوژیکِ «جان بِرجر» صورت گرفتهاست و در آن، هر تصویر، گزارشی از این موضوع نگریسته شده که یک زن هویت فردی و اجتماعی خود را چگونه میبیند، تعریف میکند و نشان میدهد. در این پژوهش، پس از معرفی کاربران و ارزیابی فضای کلی تصاویرشان، چند نمونه عکس هر کاربر تحلیل شدهاست. در جمعبندی تصاویر کاربران کوشیدهایم رابطه تصاویر با گفتمانهای موجود درباره زنان مشخص شود. بر اساس یافتههای پژوهش، برخی از تصاویر زنان بر نوعی مقاومت در برابر فشارهای اجتماعیِ تبدیل شدن به زنی هنجارمند دلالت دارد که آن را میتوان نشانی از بازاندیشی در هویت تعریفشده زن و ساخت و بازنمایی هویت بر اساس انتخاب کاربران دانست. تحلیل بیشتر تصاویر نشان میدهد زنان در روایت بصری زندگی خود، با بازنمایی خود بر اساس هنجارها و ارزشهای رایج جامعه، به تقویت ارزشهای هژمونیک نظام فرهنگی مردسالارانهای میپردازند که در آن بالیدهاند. آنها دست به کنشهای روایی بصری میزنند که موقعیت زنانگی را آنطور تعریف میکند که جامعه مطلوب میداند! | ||
کلیدواژهها | ||
زنان؛ بازنمایی بصری؛ شبکه اجتماعی؛ اینستاگرام؛ تحلیل ایدئولوژیک | ||
مراجع | ||
منابع
استونمن، آدام. (1394). «شباهت بچهپولدارهای اینستاگرام با نقاشیهای اشرافزادگان: قدرتِ چشمانداز و چشماندازِ قدرت در ولخرجیهای متظاهرانۀ جدید». نجمه رضایی. ترجمان علوم انسانی، بازنشانی شده در: 1396.05.12:
برجر، جان. (1393). راههای نگریستن. ترجمه میثم سامانپور. رخداد نو، تهران.
تانگ، رزمری. (1393). نقد و نظر: درآمدی جامع بر نظریههای فمینیستی. منیژه نجمعراقی. تهران: نشر نی.
توسلی، افسانه و جلالوند، انسیه. (1394). «استفاده از اینترنت و تمایل به خوداظهاری (مطالعه موردی دانشجویان دختر یکی از دانشگاههای شهر تهران)». فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، 13 (4)، صص 95-122.
جان برجر، (1391). «گزیدهای از راههای دیدن». شیریندخت دقیقیان. نشریه زننگار: مجموعه فرهنگ و هنر از منظر فمینیسم، بازنشانی شده در: 1396.05.12: [http://zannegaar.net/content/97].
روبینز کوین. (1382). «آیا تصویر باز هم ما را تکان خواهد داد؟» فرزان سجودی. نشریه بیناب، 1، صص 148-179.
ساروخانی، باقر و رفعتجاه، مریم. (1383). «عوامل جامعهشناختی مؤثر در بازتعریف هویت اجتماعی زنان». زن در توسعه و سیاست، 8، صص 71-92.
سراجزاده، حسین، غلامرضاکاشی، محمدجواد و هلالیستوده، مینا. (1391). «گفتمان جامعه پاک: شالودهشکنی سیاست نمایش بدن زنانه در دوره پهلوی». مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 26، صص 27-50.
سمانه، سامانی و فراهانی، اعظم. (1395). «هویت آنلاین و اینستاگرام (مطالعه چگونگی نمایش هویت جوانان در اینستاگرام)». فصلنامه رسانه، 27 (103)، صص 85-105.
عینیفر، م. (1395). «مطالعه شیوههای خودابرازی زنان با عکس در شبکههای اجتماعی (مطالعه موردی اینستاگرام)». پایاننامه کارشناسیارشد، به راهنمایی مسعود کوثری، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. (عینیفر، ب، 1395).
عینیفر، مینا. (1395). «اینستاگرام پنجرهای به سوی زنان». ماهنامه زنان و زندگی، 1، صص 6-12 (عینیفر، الف، 1395).
غلامرضاکاشی، محمدجواد و هلالیستوده، مینا. (1392). «واکاوی گفتمان نظارت بر تن زنانه در ایران پس از انقلاب اسلامی». مطالعات فرهنگی و ارتباطات،32، صص 75-97.
فاتحی، ابوالقاسم و اخلاصی، ابراهیم. (1391). «گفتمانهای اجتماعی زنان در پارادایم سنت و نوگرایی، مطالعه زنان هجده تا چهل سال شهر شیراز». معرفت فرهنگی اجتماعی، 11، صص 101-122.
کوثری، مسعود و تفرشی، امیرعلی. (1395). «تحلیل گفتمان شبکه کودک «جمجونیور» در نظم گفتمانی هویت مطلوب زنانه». مطالعات فرهنگ ارتباطات، 68، صص 53-84.
Howells, R. and Negreiros, J. (2012). Visual culture. Polity. Marwick, A. and Boyd, D. (2011). «To see and be seen: Celebrity practice on Twitter». Convergence, 17(2), pp.139-158. Sheldon, P. and Bryant, K. (2016). Instagram: Motives for its use and relationship to narcissism and contextual age. Computers in Human Behavior, 58, pp.89-97. Tiidenberg, K. (2015). Odes to heteronormativity: Presentations of femininity in Russian-speaking pregnant women’s Instagram accounts. International Journal of Communication, 9, pp. 1746–1758. Williams, A.A. and Marquez, B.A. (2015). The lonely selfie king: Selfies and the conspicuous prosumption of gender and race. International Journal of Communication, 9, pp. 1775–1787.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 802 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 387 |