تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,660 |
تعداد مقالات | 13,215 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,399,855 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,416,493 |
مدل اعتلای برند مقصد گردشگری | ||
مطالعات مدیریت گردشگری | ||
مقاله 7، دوره 17، شماره 57، فروردین 1401، صفحه 207-237 اصل مقاله (1.15 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/tms.2022.64705.2645 | ||
نویسندگان | ||
منیژه حقیقی نسب ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشیار گروه مدیریت ، ، دانشگاه الزهرا، تهران ، ایران | ||
2دکتری مدیریت بازاریابی بین الملل، ، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
شناسایی و درک صحیح عوامل مؤثر بر اعتلای برند مقصد گردشگری جهت جذب گردشگر، ضروری میباشد. هدف اصلی این مقاله طراحی مدل اعتلای برند استان فارس بهعنوان مقصد گردشگری میباشد. این پژوهش با مبنای فلسفی؛ پراگماتیسم، جهتگیری، بنیادی-کاربردی و به روش آمیخته اکتشافی متوالی انجام شده است. در بخش کیفی، روش نمونهگیری نظری و مصاحبه عمیق و استراتژی نظریهپردازی دادهبنیاد و در بخش کمّی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل از یافتهها نشان داد که "اعتلای برند مقصد گردشگری" متاثر از شرایط علّی(برخورداری استان فارس از پتانسیلهای گردشگری و نیاز به بهرهمندی از مزایای اقتصادی و فرهنگی صنعت گردشگری)، عوامل زمینهای (شرایط سیاسی، ساختارهای اداری، منابع و امکانات، شرایط اجتماعی و فرهنگی) و عوامل مداخلهگر (شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی، زیرساختی و مشارکت ذینفعان) است که از طریق طراحی و تدوین برنامه استراتژیک گردشگری، سبب توسعه فرهنگی- اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و محیط زیستی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتلای برند؛ برند مقصد؛ برند مقصد گردشگری؛ نظریه داده بنیاد | ||
مراجع | ||
Beritelli, P., & Laesser, C. (2018). Destination logo recognition and implications for intentional destination branding by DMOs: A case for saving money. Journal of destination marketing & management, 8, 1-13.
Carrillat, F. A., O’Rourke, A. M., & Plourde, C. (2019). Celebrity endorsement in the world of luxury fashion–when controversy can be beneficial. Journal of marketing management, 35(13-14), 1193-1213.
Clark, J. D., Clark, A. E., & Jones, C. E. (2010). Branding smaller destinations with limited budgets: The example of Athens, Georgia. Journal of Hospitality Marketing and Management, 19(4), 358–372. https://doi.org/10.1080/19368621003667093
Datzira-Masip, J., & Poluzzi, A. (2014). Brand architecture management: The case of four tourist destinations in Catalonia. Journal of Destination Marketing and Management, 3(1), 48–58. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2013.12.006
divandari, A., kermanshah, A., ekhlasi, A. (2013). A Brand Building Model for Recreation, Residential, Tourism and Sport Mega Projects. Iranian Journal of Trade Studies, 17(65), 27-64.
Faraskhah, Maghsoud (2021). Qualitative research method in social sciences, Tehran: Agah.Farhat, Z., & Chaney, D. (2021). Introducing destination brand hate: an exploratory study. Current Issues in Tourism, 24(17), 2472-2488.
Freire, J. R. (2016). Managing destination brand architecture - The case of Cascais Municipality. Place Branding and Public Diplomacy, 12(1), 78–90. https://doi.org/10.1057/pb.2015.23
Hayden, C., & Sevin, E. (2012). The politics of meaning and the city brand: The controversy over the branding of Ankara. Place Branding and Public Diplomacy, 8(2), 133–146. https://doi.org/10.1057/pb.2012.8
Herrero, Á., San Martín, H., Garcia de los Salmones, M. del M., & Collado, J. (2017). Examining the hierarchy of destination brands and the chain of effects between brand equity dimensions. Journal of Destination Marketing and Management, 6(4), 353–362. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2016.05.001
Jiménez-Barreto, J., Rubio, N., Campo, S., & Molinillo, S. (2020). Linking the online destination brand experience and brand credibility with tourists’ behavioral intentions toward a destination. Tourism Management, 79, 104101.
Joshi, R., & Garg, P. (2021). Role of brand experience in shaping brand love. International Journal of Consumer Studies, 45(2), 259-272.
Kavaratzis, M., & Hatch, M. J. (2021). The elusive destination brand and the ATLAS wheel of place brand management. Journal of travel research, 60(1), 3-15.
Keller, K. L. (2013). “Strategic brand management.” pearson. https://doi.org/10.1057/bm.1998.36
Kumar, N., & Panda, R. K. (2019). Place branding and place marketing : a contemporary analysis of the literature and usage of terminology. International Review on Public and Nonprofit Marketing. https://doi.org/10.1007/s12208-019-00230-6
Mandagi, D. W., & Centeno, D. D. (2021). Brand gestalt scale development and validation: A takeoff from tourism destination branding. Journal of Destination Marketing & Management, 19, 100539.
Paul, J., & Bhakar, S. (2018) Does celebrity image congruence influences brand attitude and purchase intention?. Journal of Promotion Management, 24(2), 153-177.
Pike, S., & Page, S. J. (2014). Destination Marketing Organizations and destination marketing : A narrative analysis of the literature. Tourism Management, 41, 202–227. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2013.09.009
Pourang, A., Ghayour Baghbani, S., Rojoui, M., Behboodi, O. (2020). The Role of Spirituality and Commercialization in the Formation of the Religious Tourism Destinations Brand with Grounded Theory Approach (Case Study: Holy city of Mashhad). Tourism Management Studies, 15(49), 225-254. doi: 10.22054/tms.2020.11052
Qu, H., Kim, L. H., & Im, H. H. (2011). A model of destination branding: Integrating the concepts of the branding and destination image. Tourism Management, 32(3), 465–476.
Rousselot, L. (2018). Capturing millennials and driving purchase: pop-up stores' retail strategy approaches in Paris (Doctoral dissertation, Dublin Business School).
Saieda Ardakani, S., konjkav monfared, A., Zarabkhaneh, F. (2021). The Effect of Destination Brand Experience on Tourist Citizenship Behavior: With Emphasis on the Role of Tourism Destination Brand Attitude, Passion and Commitment (Case Study: Isfahan). Tourism Management Studies, 16(54), 95-126. doi: 10.22054/tms.2021.12789
Saraniemi, S., & Komppula, R. (2019). Current Issues in Tourism The development of a destination brand identity : a story of stakeholder collaboration. Current Issues in Tourism, 0(0), 1–17. https://doi.org/10.1080/13683500.2017.1369496
World Tourism Organization. (2019). UNWTO Tourism Definitions, UNWTO, Madrid, doi: https://doi.org/10.18111/9789284420858.
https://financialtribune.com/articles/travel/106152/iran-tourist-arrivals-decline-by-72-percent-in-eight-months-unwto
https://www.unwto.org/
https://www.weforum.org/
https://www.weforum.org/reports/the-travel-tourism-competitiveness-report-2019. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 154 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 112 |