تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,837 |
تعداد مقالات | 14,644 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,735,877 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,735,541 |
شبکههای اجتماعی و گونههای کارکرد جمعی: مطالعۀ موردی شبکه اینستاگرام | ||
مطالعات رسانههای نوین | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 29، فروردین 1401، صفحه 108-75 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2022.66356.1357 | ||
نویسندگان | ||
جمال محمدی* 1؛ پرنیا رضی پور2 | ||
1دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
2دکتری جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان یکی از پرمخاطبترین شبکههای اجتماعی نوین در جامعه ایرانی محسوب میشود که کاربران بسیاری آن را دنبال میکنند. وجود صفحات مختلف و متعدد در شبکه اجتماعی اینستاگرام نشاندهنده آن است که کاربران ایرانی با اهداف و مقاصد متفاوتی به ایجاد و پیگیری این صفحات میپردازند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف مطالعۀ جامعهشناختی شبکه اجتماعی اینستاگرام، ضمن نقادی پژوهشهای پیشین، درصدد تحلیل محتوای صفحات کاربران ایرانی و دستهبندی آنها بر اساس نوع کارکرد جمعی بر آمده است. نتایج نشان میدهد که این صفحات انبوه را میتوان ذیل شش کارکرد جمعی دستهبندی کرد: خبری، آموزشی، بازاریابی، خدماتی، بلاگرها، و پیجهای زرد. بدین-ترتیب، حوزه فعالیت شبکه اجتماعی اینستاگرام فراتر از ارتباط ساده اجتماعی است چراکه شبکههای اجتماعی جدید نظیر اینستاگرام با قابلیتیهای متفاوتی که دارند بسیاری از حوزههای فردی و اجتماعی را تحت پوشش قرار میدهد و میتواند پاسخگوی نیازهای متفاوت افراد در زمینه کسبوکار اقتصادی، دریافت اطلاعات، سرگرمی، آموزش، ارائه خدمات و غیره باشد. شبکه اجتماعی اینستاگرام همچنین موجب تقویت فرهنگ مشارکتی میگردد. چراکه کاربران و کنشگران در این شبکه در ایجاد و گردش محتوا جدید به طور فعالانه مشارکت میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
اینستاگرام؛ تحلیل محتوا؛ کاربر؛ صفحه اجتماعی؛ کارکرد جمعی | ||
مراجع | ||
اردکانیفرد، زهرا و رضویزاده، ندا. (1399). «الگوهای خودبازنمایی سلبریتیهای ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام». فصلنامه مطالعات رسانههای نوین. سال ششم، شماره 22، صص 240-217.
اشرف نظری، علی؛ قلی پور، مجتبی. (1397). «رسانههای جدید اجتماعی و نقش آنها در بازنمایی جمعی: تحلیل واقعبینانه انقلاب مصر». فصلنامه مطالعات رسانههای نوین. سال چهارم. شماره 14.
باستانی، سوسن؛ خانیکی، هادی، ارکان زاده یزدی، سعید. (1397). «مردم رسانههای جریان اصلی و مصرف رسانههای نوین پیمایش مصرف، اعتماد، رضایت و مشارکت رسانهای شهروندان تهران». فصلنامه مطالعات رسانههای نوین. سال چهارم. شماره 14، صص 33-1.
بشیریه، حسین. (1380). تاریخ اندیشههای در قرن بیستم. تهران: نشر نی.
بودریار، ژان. (1390). جامعه مصرفی. ترجمه: پیروزایزدی، تهران: نشر ثالث.
حسینی پاکدهی، علیرضا؛ حاج محمدی، مریم. (1390). «نوجوانان و تلفن همراه»، فصلنامه علوم اجتماعی. شماره، صص 281-244.
حسنی، حسین. (1398). رسانههای اجتماعی اینستاگرام زندگی روزمره و فرهنگ دیداری. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات.
ریتزر، جورج. (1374). نظریه جامعهشناسی معاصر. ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.
ساروخانی، باقر. (1390). جامعهشناسی ارتباطات. چاپ 25، تهران: انتشارات اطلاعات.
سیروسنژاد، فاطمه؛ ضابط، شادی و فتورهچی، محمد مهدی. (1400). خودنگاری خانوادههای قربانیان قصور پزشکی در اینستاگرام. فصلنامه علمی مطالعات فرهنگی و ارتباطات. دوره 17 شماره 63.
شفیعزاده، نیما. (1397). نکات زیرپوستی درباره توئیتر، اینستاگرام و لینکدین. تهران: انتشارات ویهان.
عاملی، رضا. (1388). شبکههای علمی مجازی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
فرقانی، محمدمهدی؛ مهاجری، ربابه. (1397). «رابطه بین میزان استفاده از شبکه اجتماعی مجازی و تغییر در سبک زندگی جوانان». فصلنامه مطالعات رسانههای نوین. سال چهارم. شماره 13.، صص 292-259.
فرزین، علیرضا؛ خانیکی، هادی، فرقانی، محمدمهدی. (1400). عکاسی خبری در بستر شبکههای اجتماعی: نظریه ارزش نمایشی بنیامین و ریزوماتیک دلوز. فصلنامه علمی مطالعات فرهنگی و ارتباطات. دوره 17 شماره 62. صص 11-25
کریستین، فوکس. (1400). رسانههای اجتماعی: خوانش انتقادی، ترجمه حسین بصیریان جهرمی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات، چاپ دوم.
کاستلز، مانوئل. (1389). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ، ترجمه: افشین خاکباز واحد علیقلیان، تهران: طرح نو.
کیوی، ریمون؛ کامینهود، کولساوان. (1378). روش تحقیق در علوم رفتاری. ترجمه: عبدالحسین نیک گهر، تهران: توتیا.
مقیمی، مریم؛ خانیکی، هادی و سلطانی، علیاصغر. (1399). «تحلیل گفتمان انتقادی ابعاد سهگانه نفرتپراکنی زنان علیه زنان در اینستاگرام». فصلنامه مطالعات رسانههای نوین. سال ششم، شماره 22، صص 97-71.
مهدیزاده، محمد. (1391). نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقـادی، تهران: انتشارات همشهری
نعمتی انارکی، داوود. (1380). نقش رسانههای گروهی در اطلاعرسانی، فصلنامه پژوهش و سنجش، سال هشتم، شماره 27.
Askeroğlu, E. D. (2017). A Study on the Effects of Digital Life and Instagram Celebrities on Life Styles of Youth as a Popular Cultural Element. In International Conference on Marketing and Business Development Journal (Vol. 1, No. 1, pp. 214-220). The Bucharest University of Economic Studies. Akram, W., & Kumar, R. (2017). A study on positive and negative effects of social media on society. International Journal of Computer Sciences and Engineering, 5(10), 351-354. Bakhshi, S., Shamma, D. A., & Gilbert, E. (2014, April). Faces engage us: Photos with faces attract more likes and comments on instagram. In Proceedings of the SIGCHI conference on human factors in computing systems (pp. 965-974). Karimkhani, Chante, Jessica Connett, Lindsay Boyers, Tyler Quest, and Robert P. Dellavalle. "Dermatology on instagram." Dermatology online journal 20, no. 7 (2014). Jiang, S., & Ngien, A. (2020). The effects of instagram use, social comparison, and self-esteem on social anxiety: A survey study in Singapore. Social Media+ Society, 6(2), 2056305120912488. Salomon, D. (2013). Moving on from Facebook: Using Instagram to connect with undergraduates and engage in teaching and learning. College & Research Libraries News, 74(8), 408-412. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 715 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 420 |