| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,218 |
| تعداد مقالات | 18,041 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,628,385 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,973,059 |
طراحی مدل تحلیلپوششیدادههای ناهموار(RDEA) برای سنجش عملکرد شبکه های ماهواره ای فارسی زبان با توجه به شاخص های سبک زندگی جوانان | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 10، دوره 9، شماره 34، شهریور 1402، صفحه 364-319 اصل مقاله (1.26 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2022.65091.1323 | ||
| نویسندگان | ||
| شاهین مظفری1؛ مرتضی شفیعی* 2؛ حمید محمودیان عطاآبادی2 | ||
| 1گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی ؛ پردیس علوم و تحقیقات فارس ، دانشگاه آزاد اسلامی ،فارس ،ایران | ||
| 2دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران | ||
| چکیده | ||
| در سالهای اخیر، شبکههای ماهوارهای باقابلیتهای متنوعی که دارند، توانستهاند اثر قابلتأملی بر همۀ ابعاد زندگی بشر ازجمله زندگی روزمره و انتخاب سبک زندگی همۀ اقشار جامعه بهویژه جوانان داشته باشند. لذا هدف این پژوهش سنجش عملکرد شبکههای ماهوارهای فارسیزبان بر سبک زندگی جوانان و از منظر شاخصهای بوردیو بهوسیله مدل تحلیلپوششیدادهها است. بهمنظور پیادهسازی مدل، ابتدا به بررسی مطالعات کتابخانهای در موردبررسی تأثیر شبکههای تلویزیونی و ماهوارهای بر سبک جوانان از منظر بوردیو پرداخته شد و سپس بر اساس نظرات صاحبنظران در این زمینه؛ شاخصهای ورودی و خروجی پژوهش مشخص شد و با توجه به عدم قطعیت بسیاری از شاخصها از مدل تحلیلپوششیدادههای ناهموار استفاده گردید. به این صورت که متغیرهای ناهموار با استفاده از سطح α به بازه تبدیل گردیدند و یک مدل تحلیلپوششیدادههای بازهای تشکیل شد و کارایی بازهها محاسبه شد. سپس با استفاده از روش رتبهبندی MRA به رتبهبندی و مقایسه بازههای کارا پرداخته شد. سپس آنالیز حساسیت مدل در سطوح مختلف α انجام گرفت و مقدار کارایی هریک از شبکههای مورد ارزیابی به دست آمد و درنهایت شبکهها رتبهبندی شدند. نتایج پژوهش حاکی از این است که شبکه من و تو بیشترین تأثیر را بر سبک زندگی جوانان داشته است و پسازآن بیبیسی فارسی در رتبه دوم، شبکه نسیم در رتبه سوم و شبکه جم در رتبه آخر قرار دارد. در پایان نیز راهکارهای لازم جهت جلوگیری از آثار منفی شبکههای ماهوارهای برونمرزی بر سبک زندگی جوانان و جذب بیشتر مخاطبان به شبکههای فارسیزبان داخلی دادهشده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رسانه؛ سبک زندگی؛ شبکههای ماهوارهای فارسیزبان؛ کارایی؛ تحلیلپوششیدادههای ناهموار | ||
| مراجع | ||
|
ایمان، محمدتقی، مرحمتی، ندا (1393)، تبیین جامعهشناختی گرایش جوانان به سبک زندگی مدرن در شهر شیراز، جامعهشناسی کاربردی، سال بیستوپنج، شماره 1.
آذر، عادل، دانشور، مریم، خداداد حسینی، سید حمید، عزیزی، شهریار (1391)، طراحی الگوی ارزیابی عملکرد گروههای کاری: تبیین و بسط الگوی تحلیلپوششیدادههای استوار، بهبود مدیریت، سال 6، شماره 4، صص 56-34.
بختیاری، حسین (1397)، طراحی مدل ارزیابی و رتبهبندی شبکههای استانی صداوسیما با رویکرد تصمیمگیری چند معیاره، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، سال بیست و پنجم، شماره 2 پیاپی (94)، صص 101-79.
برگر، آرتور آسا (1390)، روشهای تحلیل رسانهها، ترجمهی پرویز اجلالی. تهران: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه، چاپ 4.
بوردیو، پیر (1399)، تمایز: نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی، تهران: انتشارات ثالث، چاپ 6.
بشیر، حسن، افراسیابی، محمدصادق (1392)، شبکههای اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان: مطالعه موردی بزرگترین جامعه مجازی ایرانیان، تحقیقات فرهنگی، سال پنجم، شماره 1(پیاپی 17).
جهانشاهلو غلامرضا، حسین زاده لطفی فرهاد، نیکو مرام هاشم. (1395). تحلیلپوششیدادهها و کاربردهای آن. چاپ دوم تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
رسولزادهاقدم، صمد، عدلیپور، صمد، میرمحمدتبار، سید محمد، افشار، سیمین. (1394). تحلیل نقش رسانههای اجتماعی در گرایش به سبک زندگی نوین در بین جوانان ایرانی. پژوهشهای جامعهشناسی معاصر (علمی - پژوهشی)، 4(6): 33-60.
سپهری، آسیه (1393)، تحلیل سبک زندگی جوانان کاربر شبکه اجتماعی فیسبوک، جوان و رسانه، شماره 13.
سیدی، فرانک، بیرقی، محمدرحیم (1391)، بررسی تطبیقی روابط اجتماعی سبک زندگی دینی و سبک زندگی مدرن با تأکید بر جامعه ایران، پژوهش دینی، سال چهارم، شماره 21.
صمدی، منصور (1386)، رفتار مصرفکننده، تهران: انتشارات آییژ، چاپ 2.
علیخواه، فردین، رستمی، الناز (1390)، مصرف رسانهای و سبک زندگی (مطالعهای در بین شهروندان شهر تنکابن)، فصلنامه علمی و پژوهشی علوم اجتماعی، سال هفتم، شماره بیست و هشتم.
فاضلی، محمد (1399)، مصرف و سبک زندگی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ 1.
فتحی، حبیب اله، جعفری، علی (1396)، رابطه مصرف رسانهای با تغییر سبک زندگی (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی)، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال سوم، شماره 9.
فتحی، سروش و مختار پور، مهدی (1393)، بررسی نقش و تأثیر رسانههای نوین تصویری در تغییر سبک زندگی (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات تهران)، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال ششم، شماره 2.
قاسمی، وحید، عدلیپور، صمد، کیان پور، مسعود (1391)، تعامل در فضای مجازی شبکههای اجتماعی اینترنتی و تأثیر آن بر هویت دینی جوانان؛ مطالعه موردی فیسبوک و جوانان شهر اصفهان، دو فصلنامه علمی پژوهشی دین و ارتباطات، سال نوزده، شماره 2.
کریمی، علی، صادقیان، رامین، یگانگی، کامران (1393)، استفاده از تحلیلپوششیهای دادههای ناهموار برای ارزیابی تأمینکنندگان، مطالعه موردی: گروه صنعتی ایران ترانسفور، نشریه بینالمللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید، شماره 4، جلد 25، صص 416-404.
کوهی، کمال، عباس زاده، محمد، خواجه بیشک، علی (1393)، بررسی تأثیر رسانههای داخلی و خارجی بر میزان پایبندی به سبک زندگی دینی در بین شهروندان 65-15 ساله تبریز، امنیت و نظم اجتماعی، سال سوم، شماره 1.
گیدنز، آنتونی (1398)، تجدد و تشخص، ترجمه: ناصر موفقیان، تهران: نشر نی، چاپ 11.
مصطفوی کهنگی، فرحناز، قادیان انارمرزی، فاطمه (1397)، تأثیر شبکههای ماهوارهای بر سبک زندگی جوانان (مطالعه موردی: جوانان شهر بابلسر)، دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، سال اول، شماره 4.
مهدوی کنی، محمد سعید (1390)، دین و سبک زندگی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق، چاپ 3.
ویندال، سون، سیگنایتزر، بنو، اولسون، جینتی (1397)، کاربرد نظریههای ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ 1. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 951 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 427 |
||