منابع
ابراهیمی، ط.، اصلی پور، ع.، خسروجاوید، م. (1398). تأثیر بازیدرمانی گروهی بر رفتارهای پرخاشگرانه و مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی، فصلنامه سلامت روانی کودک، 6(2)، 40-52.
اسماعیلیان، ن.، دهقانی، م؛ و فلاح، ص. (1395). بررسی ویژگیهای روانسنجی چکلیست تنظیم هیجانی کودکان و نوجوانان، مجله دستاوردهای روانشناسی بالینی، 2(1)، 34-15.
پیرعباسی، ز.، صفرزاده، س. (1397). اثربخشی بازیدرمانی گروهی بر مشکلات رفتاری و عملکرد حافظه دانشآموزان دبستانی دختر دارای اختلال یادگیری خاص، مجله روانپرستاری، 6(2)، 61-70.
جعفری رنگچی، ص.، فرهادی، ه. (1398). تأثیر فیلیالتراپی مجازی مادران بر مهارتهای اجتماعی و پرخاشگری در کودکان دارای اختلال یادگیری: کارآزمایی بالینی تصادفی، مجله پژوهش در علوم توانبخشی، 15(5)، 23-36.
خلقی، ز.، آقایی، ا.، فرهادی، ه. (1398). اثربخشی آموزش والدین با رویکرد آدلر-درایکورس بر تنظیم هیجان و تعامل والد-فرزندی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیشفعالی، نشریه توانمندسازی کودکان استثنایی، 10(4)، 37-49.
رضایی مقدم، م.، بابایی، ع.، رجبزاده، ز. (1398). تأثیر آموزش تکنیکهای بازیدرمانی گروهی بر درمان اختلال ریاضی دانشآموزان دوم و سوم دبستان، مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 62(1)، 113-119.
سلطانی، م.، فرهادی، ه. (1398). اثربخشی فیلیال تراپی (بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک) بر اعتیاد به بازیهای رایانهای و پرخاشگری در کودکان پیشدبستانی، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، انتشار آنلاین در سال 1398.
شمسی، ع.، قمرانی، ا.، صمدی، م. (1396). بررسی کارایی ضرب آهنگ شناختی کند در پیشبینی مشکلات توجه. نخستین کنگره ملی دانشجویی پژوهشهای نوین در روانشناختی.
عابدی، ا.ر.، سیدقلعه، ا.، بهرامیپور، م. (1396). مقایسه اثربخشی فیلیالتراپی و روش والدگری بارکلی بر کاهش اضطراب و علائم نقص توجه/ بیشفعالی کودکان، فصلنامه کودکان استثنایی، 17(3)، 111-120.
عاشوری، م.، کریمنژاد، ر. (1398). تأثیر آموزش بازیدرمانی با مدل فیلیالتراپی بر مشکلات رفتاری کودکان شنوا و تابآوری مادران ناشنوای آنها، پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 5(2)، 11-25.
عدیلی، ش.، کلانتری، م.، عابدی، ا. (1394). تأثیر بازیدرمانی به شیوه فیلیال بر مهارتهای اجتماعی - هیجانی دختران پیشدبستانی 5 تا 6 ساله شهر اصفهان، فصلنامه روانشناسی بالینی و شخصیت، 13(2)، 97-104.
عدیلی، ش.، میرزایی، ر.، عابدی، ا. (1398). اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر روابط والد و کودک بر کیفیت تعاملات والد- فرزند و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت کودکان دارای مشکلات رفتاری و هیجانی، فصلنامه کودکان استثنایی، 19(1)، 25-37.
علیمرادی، م.، قربان شیرودی، ش.، خلعتبری، ج.، رحمانی، م.ع. (1397). اثربخشی بازیدرمانی بر خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانشآموزان دختر با اختلال یادگیری خاص، مطالعات ناتوانی، 8(1)، 10-21.
کریمی لیچاهی، ر.، آذریان، آ.، اکبری، ب. (1398). اثربخشی بازیدرمانی بر عملکرد خواندن، مهارتهای سازشی و مشکلات رفتاری دانشآموزان نارساخوان، فصلنامه سلامت روان کودک، 6(3)، 200-214.
کریمی، ا.، دشتبزرگی، ز. (1399). اثربخشی فیلیالتراپی بر تعامل مادر با کودک و مشکلات رفتاری کودکان با ناتوانی هوشی، مجله مطالعات ناتوانی، 10(1)، 32-41.
References
Andrei, F., Nuccitelli, C., Mancini, G., Reggiani, G.M., Trombini, E. (2019). Emotional intelligence, emotion regulation and affectivity in adults seeking treatment for obesity. Psychiatry Research, 269: 191-198.
Becker, S.P., Luebbe, A.M., Joyce, A.M. (2015). The Child Concentration Inventory (CCI): Initial validation of a child self-report measure of sluggish cognitive tempo. Psychological Assessment, 27(3), 1037-1041.
Benfer, N., Bardeen, J.R., Clauss, K. (2018). Experimental manipulation of emotion regulation self-efficacy: Effects on emotion regulation ability, perceived effort in the service of regulation, and affective reactivity. Journal of Contextual Behavioral Science, 10: 108-114.
Beyer, D.L. (2021). Dimensions of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and Sluggish Cognitive Tempo as Predictors of Executive Functioning, Depression, Anxiety, Substance Use, and Convergence Insufficiency. The University of North Dakota, ProQuest Dissertations Publishing.
Bratton, S. C., Opiola, K., & Dafoe, E. (2015). Child-parent relationship therapy: A 10-session filial therapy model. In: D. A. Crenshaw & A. L. Stewart (Eds.), Play therapy: A comprehensive guide to theory and practice (pp. 129-140). New York, NY: Guilford.
Burns, G.L., Becker, S.P., Servera, M., Bernad, M.D., García-Banda, G. (2017). Sluggish cognitive tempo and attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) inattention in the home and school contexts: Parent and teacher invariance and cross-setting validity. Psychological assessment, 29(2), 209.
Cooper, J., Brown, T., & Yu, M.-l. (2020). A retrospective narrative review of filial therapy as a school-based mental health intervention. International Journal of Play Therapy, 29(2), 86–95.
Cornett, N., & Bratton, S. C. (2014). Examining the impact of child parent relationship therapy (CPRT) on family functioning. Journal of Marital and Family Therapy, 40(3), 302-318.
Flannery, A.J., Becker, S.P., Luebbe, A.M. (2016). Does Emotion Dysregulation Mediate the Association Between Sluggish Cognitive Tempo and College Students’ Social Impairment? Journal of Attention Disorders, 20(9), 802-812.
Lindo, N. A., Opiola, K., Ceballos, P. L., Chen, S. Y., Meany-Walen, K. K., Cheng, Y. J. Barcenas, G., Reader, E., & Blalock, S. (2016). The impact of supervised filial therapy training on attitude, knowledge, and skills. The Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families, 24(3), 239-246.
McBurnett, K., Villodas, M., Burns, G. L., Hinshaw, S. P., Beaulieu, A., & Pfiffner, L. J. (2014). Structure and validity of sluggish cognitive tempo using an expanded item pool in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of abnormal child psychology, 42(1), 37-48.
Megreya, A.M., Al-Attiyah, A.A., Moustafa, A.A., Hassanein, E.E.A. (2020). Cognitive emotion regulation strategies, anxiety, and depression in mothers of children with or without neurodevelopmental disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 76, 101-105.
O’Connor, K. J., Schaefer, C. E., & Braverman, L. D. (2016). Handbook of play therapy. Second edition. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
Qu, G., Wang, L., Tang, X., Wu, W., Zhang, J., Sun, Y. (2020). Association between caregivers’ anxiety and depression symptoms and feeding difficulties of preschool children: A cross-sectional study in rural China. Archives de Pédiatrie, 27(1), 12-17.
Shields, A., Cicchetti, D. (1997). Emotion Regulation among school- age children: The devwlopmental and validation of a new criterion Q- short scale. Developmental Psychology, 33(6): 906-916.
Shields, A., Cicchetti, D. (2001). Parental Maltreatment and Emotion Dysregution as Risk Factors for Bullying and Victimization in Middle Childhood. Journal of Clinical child Psychology, 30: 349-363.
Strauss, A.Y., Kivity, Y., Huppert, J.D. (2019). Emotion Regulation Strategies in Cognitive Behavioral Therapy for Panic Disorder. Behavior Therapy, 50(3), 659-671.
Stulmaker, H.L., Ray, D.C. (2015). Child-centered play therapy with young children who are anxious: a controlled trial. Children youth serv review, 57:127-33.
Topham, G. L. & VanFleet, R. (2011). Filial therapy: A structured and straight forward approach to including young children in family therapy. Australian and New Zealand Journal of Family Therapy, 32, 144-158.
Woollett, N., Bandeira, M., lHatcher, A. (2020). Trauma-informed art and play therapy: Pilot study outcomes for children and mothers in domestic violence shelters in the United States and South Africa. Child Abuse & Neglect, 107, 104-109.
استناد به این مقاله: اخوان، شیوا.، عابدی، احمد.، جبل عاملی، شیدا. (1401). اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک بر خودتنظیمی هیجانی کودکان دبستانی با ضربآهنگ شناختی کند، روانشناسی افراد استثنایی، 12(45)، 193-219.
DOI: 10.22054/JPE.2022.62505.2355
Psychology of Exceptional Individuals is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
|