تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,801 |
تعداد مقالات | 14,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,718,658 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,223,343 |
بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه یادگیری خودتنظیم آنلاین در دانشجویان | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
دوره 18، شماره 64، تیر 1401 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2023.68167.3645 | ||
نویسندگان | ||
سیده خدیجه امیریان![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1روان شناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3روانشناسی تربیتی ، دانشکده روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
4گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه یادگیری خودتنظیم آنلاین (Lau, 2021) در دانشجویان دانشگاههای شهر تهران بود. نسخه چینی پرسشنامه یادگیری خودتنظیم آنلاین (COSRQ ) از هفت خردهمقیاس شامل: هدفگذاری، مدیریت زمان، سازماندادن به محیط، تنظیم تلاش، راهبردهای شناختی-نظارتی، جستجوی کمک و خودارزیابی تشکیل شده است. شرکتکنندگان در این پژوهش 453 نفر از دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاههای دولتی بودند که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه یادگیری خودتنظیم آنلاین (COSRQ)، درگیریتحصیلی(RAEQ)، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (MSLQ) و مقیاس اهمالکاری تحصیلی (PASS) بود که به صورت آنلاین اجرا شد. کفایت روانسنجی پرسشنامه مورد نظر در چند گام شامل تحلیلآیتم، تحلیلعاملیاکتشافی، تحلیلعاملیتاییدی، محاسبه روایی همگرا، واگرا و پایایی بررسی شد. نتایج تحلیل آیتم نشان داد که تمام آیتمهای پرسشنامه از نظر ویژگیهای توصیفی کفایت لازم را دارند. تحلیل عاملی اکتشافی با حذف 5 آیتم که در عامل غیرمرتبط قرارگرفته بود منجر به شناسایی شش عامل شد. تحلیل عاملی تاییدی نیز این ساختار شش عاملی به دست آمده را تایید کرد. نتایج نشان داد این پرسشنامه روایی همگرا و واگرا و پایایی مناسبی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
پایایی؛ تحلیل آیتم؛ تحلیل عاملی اکتشافی؛ تحلیل عاملی تاییدی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 71 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 25 |