تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,866 |
تعداد مقالات | 14,923 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,803,523 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,275,484 |
تدوین بستهی آموزشی تقویت کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن بر بازداری پاسخ و تنظیم هیجان | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 18، شماره 66، دی 1401، صفحه 193-216 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2023.63185.3455 | ||
نویسندگان | ||
نفیسه سادات نکوئی* 1؛ ملوک خادمی اشکذری2؛ زهرا هاشمی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تدوین بستۀ آموزشی کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن بر بازداری پاسخ و تنظیم هیجان کودکان پیشدبستانی انجام شد.روش پژوهش، شبه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. در طراحی و تدوین بستهی آموزشی پس از مطالعه و بررسی پیشینه نظری و عملی، هشت محتوای آموزشی اصلی در قالب بازی، فعالیتهای گفتگو محور و کاربرگهای آموزشی بهمنظور تقویت کارکردهای اجرایی بازداری پاسخ و تنظیم هیجان مناسب سن پیش دبستان به همراه کتابچه راهنمای مربی تهیه شد. روایی محتوایی بستۀ آموزشی، توسط هشت نفر از متخصصان این حوزه بررسی شد و اصلاحات لازم انجام گردید. سپس فرم نهایی آن تهیه و آمادۀ اجرا برای جلسات آموزشی شد. بهمنظور بررسی روایی محتوایی از روش کمی لاوشه استفاده شد. سپس اثربخشی بسته آموزشی بر بازداری پاسخ و تنظیم هیجان کودکان پیش دبستانی بررسی شد که به این منظور 40 کودک پیشدبستان 5-6 ساله با روش نمونهگیری در دسترس با جایگزینی تصادفی انتخاب و 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل بهطور تصادفی قرار گرفتند. پس از اجرای پیش آزمون با سیاهه درجهبندی رفتاری مهارتهای اجرایـی بریف-نسخه پیشدبستانی- فرم والدین، گروه آزمایش بهمدت 12 جلسۀ یکساعته بهصورت آنلاین مورد آموزش قرار گرفتند. دادههای بهدست آمده با استفاده از روش تحلیل کواریانس تکمتغیره (آنکووا) با استفاده از نرمافزار SPSS انجام گرفت. نتایج یافتهها نشان داد، بستۀ آموزشی تدوین شده برای کارکردهای اجرایی از روایی محتوایی لازم برخوردار است و توانسته در بهبود کارکردهای اجرایی بازداری پاسخ و تنظیم هیجان کودکان پیشدبستان مؤثر واقع شود. | ||
کلیدواژهها | ||
کـارکردهای اجرایـی؛ بـازداری پاسـخ؛ تنظیم هیجان؛ کودکان پیش دبستان | ||
مراجع | ||
احمدی، احمد، بهپژوه، احمد، شکوهییکتا، محسن، ارجمندنیا، علیاکبر و عزیزی، محمد پارسا. (1396). اثربخشـی بازیهای شنـاختی بر بهبود مهارتهای کـارکرد اجرایـی و ریاضی کودکـان پیـشدبستانی در معرض خطر برای مشکلاتریاضی. مجله مطالعات ناتوانی، (7)، 82-89.
بهاری، زهرا، کیامنش، علیرضا و عبداللهی، محمد حسین. (1399). تدوین بستۀ آموزشی ارتقای کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن در افزایش خودتنظیمی با تاکید بر نقش واسطهای بازداری. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 16(58)، 315-337.
پورحسین، رضا، حبیبی، مجتبی، عاشوری، احمد، قنبری، نیکزاد، ریاحی، یاسمن و قدرتی، سعید. (1394). میزان شیوع اختلالات رفتاری در کودکـان پیـشدبستانی. مجله اصول بهداشت روانی، 17(5)، 234-239.
دلاور، علی. (1393). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد.
سعدیپور، اسماعیل. (1393). تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی. تهران: دوران.
کاویانپور، فرنوش، ملکپور، مختار و عابدی، احمد. (1392). اثربخشـی آموزش کـارکردهای اجرایـی (بـازداری پاسـخ) بر میزان تکانشگری کودکـان پیـشدبستانی دارای اختلال هماهنگی رشد: پـژوهش موردی. مجله توانبخشی، ۱۴(۱)،۷۰-۸۰.
مشهدی، علی، حسنی، جعفر و تیموری، سعید. (1396). اعتباریابی و پایایی سنجی پرسشنامه درجهبندی رفتاری کنش وری اجرایـی پیـشدبستانی-فرم والدین. مجله روانشناسی بالینی، 1(33)، 75-83.
مقصودلو، مهدیس، نجاتی، وحید و فتحآبادی، جلیل. (1398). اثربخشـی بسته توانبخشی شنـاختی آرام بر بهبود کـارکردهایاجرایـی بر اساس ارزیابیهای رفتاری کودکـان با نشانههای نارسایی توجه بیشفعالی پیش از مدرسه. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی،9(3)، 23-43.
میرمحمد صادقی، محسن، فهیمی فر، محمد جواد و آزاد منجیر، فاطمه. (1399). مرور نظاممند برنامههای موجود با هدف ارتقای سطح کارکردهای اجرایی و مهارتهای هیجانیاجتماعی کودکان پیشدبستانی. تازههای علوم شناختی، ۲۲(۴)، ۹۴-۱۱۳.
یاوریان، رؤیا و حقیقی، ماهمنیر. (1391). بررسی مشکلات تحول مهارتهای هیجانی-اجتماعی کودکان 1-6 سالشهر تهران. مطالعات علوم پزشکی، ۲۳(۶)، ۶۸۵-۶۹۱.
References
Barkley, R. (1997). Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121(1), 65–94. doi: 10.1037/0033-2909.121.1.65.
Barkley, R. A. (2012). Executive functions: What they are, how they work, and why they evolved . New York: Guilford . doi:10.1016/j.ijpsycho.2019.03.015
Carlson & Wang, T. S. (2007). Inhibitory control and emotion regulation in preschool children. Cognitive Development, 22(4), 489–510. doi.org/10.1016/j.cogdev.2007.08.002
Center on the Developing Child at Harvard University. (2011). Building the brain’s “air traffic control” system: How early experiences shape the development of executive function (Working Paper No. 11). Retrieved from http://www.developingchild.harvard.edu.
Cole,P.M.,T.A.Dennis, K.E., Smith-Simon,& L.H. Cohen. (2009). Preschoolers’ emotion regulation strategy understanding: Relations with emotion socialization and child selfregulation. Social Development. 18 (2), 324-352. doi.org/10.1111/j.1467-9507.2008.00503.x
Dawson, P., & Guare, R. (2010). Executive skills in children and adolescents. A practical guide to assessment and intervention. New York: Guilford Press.
Diamond, A. (2006). The early development of executive functions. In E. Bialystok & F. I. M. Craik (Eds.), Lifespan cognition: Mechanisms of change (pp. 70–95). New York, NY: Oxford University Press. doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195169539.003.0006
Duncan, R. J., McClelland, M. M., & Acock, A. C. (2017). Relations between executive function, behavioral regulation, and achievement: Moderation by family income. Journal of Applied Develop-mental Psychology, 49, 21-30. doi.org/10.1016/j.appdev.2017.01.004
Ferrier, D. E., Bassett, H. H., & Denham, S. A. (2014). Relations between executive function and emotionality in preschoolers: Exploring a transitive cognitional “emotion linkage. Frontiers in Psychology, 5, 583. doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00487
Housman, D. K. (2017). The importance of emotional competence and self-regulation from birth: a case for the evidence-based emotional cognitive social early learning approach. International Journal of Child Care and Education Policy, 11(1). doi.org/10.1186/s40723-017-0038-6
Isquith, P. K., Gioia, G. A., & Espy, K. A. (2004). Executive Function in Preschool Children: Examination Through Everyday Behavior. Developmental Neuropsychology, 26(1), 403–422. doi: 10.1207/s15326942dn2601_3.
JahromiLaudan & Stifter, Cynthia A. (2008). Individual Differences in Preschoolers' Self-Regulation and Theory of Mind. Merrill-Palmer Quarterly, 54(1), 125–150. doi:10.1353/mpq.2008.0007
Liu, Q., Zhu, X., Ziegler, A., & Shi, J.(2015). The effects of inhibitory control training for preschoolers on reasoning ability and neural activity. Scientific Reports, 5(1). doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02332
Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M. J., Witzki, A. H., & Howerter, A. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex “frontal lobe” tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychology, 41, 49–100. doi: 10.1006/cogp.1999.0734.
Moffitt, T. E., Arseneault, L., Belsky, D., Dickson, N., Hancox, R. J., Harrington, H., & Caspi, A. (2011). A gradient of childhood self-control predicts health, wealth, and public safety. Proceedings of the National Academy of Sciences, USA, 108, 2693–2698. doi.org/10.1073/pnas.1010076108
Pellicano, E., Kenny, L., Brede, J., Klaric, E., Lichwa, H., & McMillin, R. (2017). Executive function predicts school readiness in autistic and typical preschool children. Cognitive Development, 43, 1-13. doi.org/10.1016/j.cogdev.2017.02.003
Purpura, D. J., Schmitt, S. A., & Ganley, C. M. (2017). Foundations of mathematics and literacy: The role of executive functioning components. Journal of Experimental Child Psychology, 153, 15-34. doi.org/10.1016/j.jecp.2016.08.010
QUAN and Tingyong, F. (2020). Executive function training improves emotional competence for preschool children: The roles of inhibition control and working memory. Frontiers in psychology, 11, 347. doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00347
Riggs, N. R., Jahromi, L. B., Razza, R. P., Dillworth-Bart, J. E., & Mueller, U. (2006). Executive function and the promotion of social–emotional competence. Journal of Applied Developmental Psychology, 27(4),300– 309. doi.org/10.1016/j.appdev.2006.04.002
RomeroLopez, M., Pichardo, M. C., Justicia-Arraez, A., & Cano-García, F. (2020). Effect of the EFE-P program on the improvement of executive functions in Early Childhood Education. Revista de Psicodidáctica (English Ed.). doi:10.1016/j.psicoe.2020.09.001
Rosas, R., Espinoza, V.,Porflitt, F.,& Ceric, F.(2019).Executive functions can be improved in preschoolers through systematic playing in educational settings: evidence from a longitudinal study.Frontiers in psychology,10, 2024. doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02024
Slot, P. L., Mulder, H., Verhagen, J., & Leseman, P. P. M. (2017). Preschoolers’ cognitive and emotional self-regulation in pretend play: Relations with executive functions and quality of play. Infant and Child Development, 26(6), 20-38. doi.org/10.1002/icd.2038
Traverso, L., Viterbori, P., & Usai, M. C. (2019). Effectiveness of an Executive Function Training in Italian Preschool Educational Services and Far Transfer Effects to Pre-academic Skills. Frontiers in Psychology, 10. doi:10.3389/fpsyg.2019.02053.
Zelazo, P. D., Qu, L., & Kesek, A. C. (2010). Hot executive function: Emotion and the development of cognitive control. In S. D. Calkins, & M. A. Bell (Eds.), Child development at the intersection of emotion and cognition (pp. 97-111). American Psychological Association. doi.org/10.1037/12059-006 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 323 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 194 |