| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,211 |
| تعداد مقالات | 17,984 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,234,028 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,907,451 |
ویژگیهای روانسنجی مقیاس امید به مراجع در مشاوران و روانشناسان | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 2، دوره 13، شماره 48، تیر 1401، صفحه 33-51 اصل مقاله (1.28 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2023.62154.2199 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه اصل دهقان* 1؛ سیده منور یزدی2 | ||
| 1دانشجوی دکتری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا تهران ایران | ||
| 2استاد روانشناسی دانشگاه الزهرا تهران ایران | ||
| چکیده | ||
| امید از مهمترین عناصر روان درمانی به شمار میرود و وجود آن در اثر بخشی درمان ضروری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس امید درمانگران در نمونه ایرانی انجام گرفت. این مطالعه از نظر هدف کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شد. ۳۱۰ نفر از جامعه مشاوران و روانشناسان ایرانی از طریق فراخوان اینترنتی در این پژوهش شرکت داشتند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از : مقیاسهای امید به مراجع (بارتولومیو و همکاران، ۲۰۱۹)، شکوفایی (دینر، ۲۰۱۰) و حالت امید (اشنایدر، ۱۹۹۶). بررسی روایی سازه به روش تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. پایایی سازه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تاییدی، برازش مطلوب شاخصها و ساختار سه عاملی پرسشنامه را تایید کرد. همبستگی نمرات مقیاس امید درمانگر به مراجع با مقیاس حالت امید و مقیاس شکوفایی، روایی همگرای مقیاس را تایید کرد. در بررسی پایایی، ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس و ابعاد آن در حد مطلوب بود. بر اساس نتایج، نسخه فارسی مقیاس امید به مراجع درمانگران از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و میتواند در نمونه مشاوران و روانشناسان ایرانی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| امید؛ روانسنجی؛ روانشناسان؛ مشاوران؛ مقیاس | ||
| مراجع | ||
|
افشاری، الناز زارعی، احمد محمود، علی لو، مجید و نعمتی، فاطمه. (1397). مقایسه راهبردهای مقابلهای، شادکامی و امید به آینده در نوجوانان بازمانده از زلزله بم با نوجوانان عادی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 3(18)، 38-52.
اصفا، آرزو ابوالمعالی الحسینی، خدیجه و هاشمیان، کیانوش. (1396). الگوی ساختاری پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس سرمایه روانشناختی با میانجیگری بهزیستی روانشناختی، هیجانی و اجتماعی در دانشجویان. پژوهش در نظامهای آموزشی، 11(39)، 25-46.
اصل دهقان، فاطمه پور شهریاری، مه سیما و مهراندیش، ندا. (1400). تدوین مدل شکوفایی بر اساس خودکارآمدی با واسطهگری امید در مشاوران و روانشناسان. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 12(46)، 81-108.
بادان فیروز، علیبابا، محمدی، مهسا و صباحی، پرویز. (1396). افسردگی در دانشجویان پیراپزشکی نقش پیشبینی کننده بهزیستی معنوی و امید. دین و سلامت، 5(1)، 40-50.
بهرامی، فاطمه و زاهدی، یونس. (1397). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی گروهی بر افزایش امید به زندگی و تابآوری مادران کودکان استثنایی. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 9(35)، 189-171.
حسنی، مژگان و نادی، محمدعلی. (1395). بررسی ویژگیهای روانسنجی و هنجاریابی مقیاس شکوفایی در دانشآموزان دختر پایه سوم دبیرستان. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 2(1)، 74-63.
خرمایی، فرهاد و کمری، سامان. (1396). ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس امید به تحصیل. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 15-37.
خلیلیان شملزاری، محمود، جندقی، غلامرضا و پسندیده، عباس. (۱۳۹۲). ساخت و روایی سنجی مقیاس امید بر اساس منابع اسلامی. فصلنامه روانشناسی و دین، ۶(۱)، 59-76.
زارعی منوجان، نسیبه، حسینچاری، مسعود، جوکار، بهرام، شیخالاسلامی، راضیه. (1399). ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه سرمایه روانشناختی تحصیلی در نوجوانان. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 10(40)، 31-53.
مالمیر، صونا و بیان فر، فاطمه. (۱۳۹۸). رابطه سرمایه روانشناختی با شادمانی و شیفتگی در دانشآموزان دختر. نشریه پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزشوپرورش، ۲(18)، ۱۰۱-۱۱۲.
مشتاقی، سعید و مویدفر، همام. (1396). نقش مؤلفههای سرمایه روانشناختی (امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی) و جهتگیری اهداف پیشرفت در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 61-78.
مولایی، زاهد آهنگرزاده رضایی، سهیلا و خلخالی، حمیدرضا. (1396). تأثیر گروهدرمانی امیدمحور، مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 15(6)، 404-414.
وحیددستجردی، لیلا و نیلفروشان، پریسا. (1394). امید شغلی: نقش عوامل شخصی، اجتماعی و حمایت خانواده. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 1(4)، 15-28.
هداوند، مجید و تجلی، پریسا و شهریاری احمدی، منصوره. (1399). پیشبینی اشتیاق شغلی، بر اساس بهزیستی روانشناختی و امید به زندگی در معلمان دانشآموزان آهسته گام. توانمندسازی کودکان استثنایی، 11(1)، 63-72.
Referencec
Bartholomew, T. T., Gundel, B. E., Li, H., Joy, E. E., Kang, E., & Scheel, M. J. (2019). The meaning of therapists’ hope for their clients: A phenomenological study. Journal of Counseling Psychology, 66(4), 496.
Bartholomew, T. T., Gundel, B. E., Scheel, M. J., Kang, E., Joy, E. E., & Li, H. (2020). Development and Initial Validation of the Therapist Hope for Clients Scale. The Counseling Psychologist, 48(2), 191-222.
Barzegar, B., Azadfallah, P., Farahani, H., & Fathi-Ashtiani, A. (2018). Development of the Persian Version of the Integrative Hope Scale: A Review of Psychometric Indices. International Journal of Behavioral Sciences, 12(1), 1-8.
Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: basic concepts, applications, and programming (multivariate applications series). New York: Taylor & Francis Group, 396, 7384.
Cha ES, Kim KH, Erlen JA. (2007). Translation of scales in cross-cultural research: issues and techniques. J Adv Nurs. May;58(4):386-95.
Coppock, T. E., Owen, J. J., Zagarskas, E., & Schmidt, M. (2010). The relationship between therapist and client hope with therapy outcomes. Psychotherapy Research, 20(6), 619-626.
Diener, E., Wirtz, D., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D.-w., Oishi, S., & Biswas-Diener, R. (2010). New well-being measures: Short scales to assess flourishing and positive and negative feelings. Social indicators research, 97(2), 143-156.
Griggs, S., & Crawford, S. L. (2019, October). Differences in hope, core self‐evaluations, emotional well‐being, and health risk behaviors in freshman university students. In Nursing forum (Vol. 54, No. 4, pp. 505-512).
Haugan, G., Utvær, B. K. S., & Moksnes, U. K. (2013). The Herth Hope Index—A psychometric study among cognitively intact nursing home patients. Journal of Nursing Measurement, 21(3), 378-400.
Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. (2008). Equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
Juntunen, C. L., & Wettersten, K. B. (2006). Work hope: Development and initial validation of a measure. Journal of Counseling Psychology, 53(1), 94.
Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling: Guilford publications.
Laslo-Roth, R., George-Levi, S., & Margalit, M. (2021). Hope during the COVID-19 outbreak: coping with the psychological impact of quarantine. Counselling Psychology Quarterly, 1-15.
Lenz, A. S. (2021). Evidence for Relationships Between Hope, Resilience, and Mental Health Among Youth. Journal of Counseling & Development, 99(1), 96-103.
Liu, R., Zeng, P., & Quan, P. (2018). The Role of Hope and Self-efficacy on Nurses’ Subjective Well-being. Asian Social Science, 14(4), 18-22.
Luo, J., & Yu, Y. (2020, March). The Relation of Self-efficacy and Well-Being of Primary Managers: The Mediating Role of Hope. In International Conference on Application of Intelligent Systems in Multi-modal Information Analytics (pp. 331-335). Springer, Cham.
Morote, R., Hjemdal, O., Krysinska, K., Uribe, P. M., & Corveleyn, J. (2017). Resilience or hope? Incremental and convergent validity of the resilience scale for adults (RSA) and the Herth hope scale (HHS) in the prediction of anxiety and depression. BMC psychology, 5(1), 1-13.
Moshtaghi, S., & Moayedfar, H. (1396). The role of psychological capital components (Hope, Optimism, Resiliency and Self-Efficacy) and Achievement goals Orientation in predicting Academic Procrastination in Students. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 5(8), 61-78.
Ngwenya, N., Barnett, T., Groenewald, C., & Seeley, J. (2021). Complex trauma and its relation to hope and hopelessness among young people in KwaZulu-Natal, South Africa. Vulnerable Children and Youth Studies, 1-12.
Öztekin, H. R., & Bayraktar, F. (2019). How Decisiveness, Self-Efficacy, Curiosity and Independent and Interdependent Self-Construals Are Related to Future Hopefulness among Senior Students. Behavioral Sciences, 9(12), 154.
Pleeging, E., Burger, M., & van Exel, J. (2019). The relations between hope and subjective well-being: A literature overview and empirical analysis. Applied Research in Quality of Life, 1-23.
Redlich‐Amirav, D., Ansell, L. J., Harrison, M., Norrena, K. L., & Armijo‐Olivo, S. (2018). Psychometric properties of Hope Scales: A systematic review. International journal of clinical practice, 72(7), e13213.
Schrank, B., Woppmann, A., Hay, A. G., Sibitz, I., Zehetmayer, S., & Lauber, C. (2012). Validation of the Integrative Hope Scale in people with psychosis. Psychiatry Research, 198(3), 395-399.
Schrank, B., Woppmann, A., Sibitz, I., & Lauber, C. (2011). Development and validation of an integrative scale to assess hope. Health expectations, 14(4), 417-428.
Scioli, A., Ricci, M., Nyugen, T., & Scioli, E. R. (2011). Hope: Its nature and measurement. Psychology of Religion and Spirituality, 3(2), 78.
Shanahan, M. L., Fischer, I. C., Hirsh, A. T., Stewart, J. C., & Rand, K. L. (2021). Hope, Optimism, and Clinical Pain: A Meta-Analysis. Annals of Behavioral Medicine. doi: 10.1093/abm/kaab001
Snyder, C. R. (2002). Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological inquiry, 13(4), 249-275.
Yüksel, M., Okan, N., Eminoglu, Z., & Akça-Koca, D. (2019). The Mediating Role of Self-Efficacy and Hope on Primary School Students' Social-Emotional Learning and Primary Mental Abilities. Universal Journal of Educational Research, 7(3), 729-738. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 616 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 480 |
||