تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,801 |
تعداد مقالات | 14,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,718,705 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,223,356 |
روبریک سنجش کلاسی عادلانه: برازش مدل چندبعدی پاسخ مدرج | ||
فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 49، مهر 1401، صفحه 31-51 اصل مقاله (1.52 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2023.63328.2219 | ||
نویسندگان | ||
علی بنی اسدی![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری- دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه تهران | ||
3دانشگاه تهران | ||
4دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی روبریک سنجش کلاسی عادلانه بر اساس نظریه سؤال- پاسخ بود؛ به این منظور نمونهای شامل 511 دانشجوی دانشگاه تهران به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به سؤالهای روبریک پاسخ دادند. در این مرحله و بهمنظور تعیین کاربرد مدلهای تکبعدی یا چندبعدی، روشهای دیتکت و تحلیل موازی به کار رفت که نتایج هر دو روش، تکبعدی بودن دادهها را رد کرده و نتایج حاصل از تحلیل موازی نشاندهنده استخراج سه عامل از دادهها بود. همچنین مقایسه شاخصهای برازش مدل تکبعدی و چندبعدی شامل لگاریتم درستنمایی، نسبت درستنمایی، ریشه دوم میانگین مربعات باقیمانده و مقایسه ملاکهای اطلاعات بیزی و آکایک برازش بهتر مدل چندبعدی برای دادهها را تائید کرد. بهاینترتیب و با توجه به چندارزشی بودن پاسخ سؤالها، مدل چندبعدی پاسخ مدرج برای برآورد پارامترهای سؤالها به کار رفت. پایایی هر یک از زیرمقیاسهای عدالت رویهای، ماهیت سنجش و عدالت تعاملی به ترتیب 85/0، 69/0 و 63/0 به دست آمد. برآورد پارامترهای تمیز سؤالها در دامنه 048/1 تا 802/5 قرار داشت که نشان داد همه سؤالها در تمیز سطوح بالا و پایین سنجش کلاسی عادلانه بهخوبی عمل میکنند و بعد از کنترل نرخ کشف اشتباه، آماره S-X2 مؤید برازش خوب همه سؤالهای روبریک بود. درمجموع، نتایج این پژوهش نشاندهنده آن است که روبریک تدوینشده دارای ویژگیهای روانسنجی مناسبی برای ارزشیابی کیفیت عدالت در سنجش کلاسی اساتید است. | ||
کلیدواژهها | ||
روبریک؛ سنجش کلاسی؛ عدالت؛ مدل پاسخ مدرج؛ نظریه سؤال- پاسخ | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 72 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 14 |