تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,801 |
تعداد مقالات | 14,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,716,501 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,222,334 |
تحلیل محتوای کتابهای فازسی خوانداری پایه سوم ابتدایی بر اساس تحلیل ویلیام رومی: مطالعه موردی سالهای آموزشی 1391 و 1398 | ||
پژوهش های کیفی در برنامه درسی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 10، فروردین 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qric.2023.58927.316 | ||
نویسندگان | ||
شیما ابراهیمی ![]() | ||
1گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد، ایران | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد.مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تحلیل و مقایسۀ محتوای کتاب فارسی خوانداری سوم ابتدایی سال (1392-1391) که آخرین سال آموزشی کتاب فارسی درسی قدیم است و کتاب فارسی خوانداری سوم ابتدایی سال (1399-1398) که کتاب آموزشی کنونی در این پایه میباشد، انجام شده است. این مطالعه با استفاده از روش تحلیل محتوای توصیفی ویلیام رومی و تعیین ضریب درگیری برای مقولههای متن، تصاویر و پرسشها انجام شده است. جامعۀ آماری، دو کتاب نامبرده است که برابر با نمونۀ آماری میباشد. به منظور تعیین ضریب درگیری و سنجش میزان فعال بودن کتابها، محتوای آنها در انواع مقولهها بر طبق این روش جایگزین شده و سپس مقولههای فعال بر مقولههای غیرفعال تقسیم میشود. نتایج بررسی این تحقیق حاکی از این است که بر خلاف متن کتاب فارسی خوانداری سال (1392-1391)، در تهیه و تدوین کتاب فارسی خوانداری سال (1399-1398) استانداردهای لازم برای نگارش متن در نظر گرفته نشده است. در تنظیم تصاویر طبق این تحلیل در هر دو کتاب مذکور تصاویر فعال نمیباشند. همچنین نتایج این تحلیل در مورد پرسشهای هر دو کتاب گویای این مطلب است که برخلاف کتاب فارسی خوانداری سال (1392-1391) پرسشهای کتاب فارسی خوانداری سال (1399-1398) به روشی فعال تنظیم شده است. بنابراین پیشنهاد میشود در متن و تصاویر کتاب فارسی خوانداری کنونی (سال 1399-1398) بازنگری لازم صورت پذیرد تا دانشآموزان به لحاظ یادگیری ارتباط بهتری با آنها برقرار کنند و درگیری ذهنی و میزان تفکر آنان در جهت مثبت ارتقا یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
"تحلیل محتوا"؛ "روش ویلیام رومی"؛ "کتاب فارسی خوانداری سوم ابتدایی"؛ "دوره ابتدایی"؛ "مقولۀ فعال/غیرفعال" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 71 |