تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,801 |
تعداد مقالات | 14,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,718,739 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,223,381 |
اثربخشی برنامه خود تنظیمی کودک بر خودادراکی و کیفیت دوستی کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 اسفند 1401 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2023.69193.2471 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه ناظمی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی استثنایی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. | ||
3استادیار گروه روان شناسی، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران. | ||
4دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه خود تنظیمی کودک بر خودادراکی و کیفیت دوستی کودکان با نارسایی توجه / بیش فعالی بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دخنران 9-12 ساله با نارسایی توجه / بیش فعالی شهر تهران در سال 1400-1401 بود. حجم نمونه شامل 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) از جامعه آماری به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه گواه و آزمایش جایگماری شدند. برای گروه آزمایشی، برنامه تدوین شده خود تنظیمی کودک اجرا شد در حالیکه گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. ابزار پژوهش شامل مقیاس خود ادراکی هارتر (2012) و کیفیت دوستی زهره وند و حجازی (1380) بود. نتایج نشان داد که مداخله خود تنظیمی کودک بر بهبود خودادراکی و کیفیت دوستی در مراحل پسآزمون و پیگیری تاثیر معنیدار داشته است. یافتههای این پژوهش اطلاعات مفیدی را در ارتباط با برنامه خود تنظیمی کودک فراهم میکند و مشاوران و روانشناسان میتوانند برای بهبود بر بهبود خودادراکی و کیفیت دوستی در کودکان با نارسایی توجه / بیش فعالی از این مداخله استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
خود تنظیمی کودک؛ خودادراکی؛ کیفیت دوستی؛ نارسایی توجه / بیش فعالی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 79 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 62 |