منابع
اصغریی مقدم، محمدعلیی.، شعیریی، محمدرضا. (1393). روش معناداریی بالینیی تغییرات درمانیی: ویژگیها، شیوه محاسبه، تصمیمگیری و محدودیتها. روانشناسی بالینی و شخصیت، 21(10)، 200-191. قابلدسترس در:
پراز، محمدرضا.، نوروزیوند، حامد.، شفیعی، صابر. (1399). بررسی تأثیر آموزش پیوندی برانگیزش دانشآموزان.
مطالعات و تحقیقات در علوم رفتاری، 2 (5)، 76- 86. قابلدسترس در:
http://noo.rs/fyQeE
حیدری، طاهره.، امیری، شعله.، مولوی، حسین. (1391). اثربخشی روش تصحیح نارساخوانی دیویس بر عملکرد خواندن کودکان نارساخوان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 6 (2)،41 – 58
جعفری گهر، منوچهر .، کرمی، مهدی. (1394). بهبود راهبردهایی خواندن و درک مطلب انگلیسیی دانشآموزان دبیرستان از طریق ارزشیابیی پویا.
فصلنامه فناوری آموزش، 10(2)، 101- 114. قابلدسترس در:
https://dx.doi.org/10.22061/tej.2015.435
خوشحال، حدیثه.، خانزاده، حسین.، پرند، اکرم. (1394). اثربخشی آموزش راهبردهای درک مطلب بر پیشرفت خواندن دانشآموزان مبتلابه نارساخوانی.
فصلنامه تحول روانشناختی کودک، 1(2)، 27- 40. قابلدسترس در:
http://childmentalhealth.ir/article-1-36-fa.html
رنجبر، محمدجواد و همکاران. (1398). مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی- رایانهای و تمرینهای عملی عصبروانشناختی بر بهبود حافظه کاری و توجه پیوسته دانشآموزان نارساخوان. روانشناسی افراد استثنایی. 9(34)، 111- 135.
السون، متیو.،هرگنهان، بیآر. (2009). مقدمهای بر نظریههای یادگیری. ویرایش هشتم، ترجمه: علی سیف (1398). تهران: نشر دوران.
سیف، علیاکبر. (1400). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: انتشارات دوران.
شریفی، علیاکبر.، داوری، رقیه. (1391). شیوع ناتوانیهای یادگیری در دانشآموزان پایة اول و دوم ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری.
مجلة ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 63- 76. قابلدسترس در:
http://jld.uma.ac.ir/article_97.html
صادقی، احمد.، ربیعی، محمد.،عابدی، محمدرضا. (1390). رواسازی و اعتباریابی چهارمین ویرایش مقیاس هوش وکسلر کودکان. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 7(28)، 377- 386. قابلدسترس در:
عطادخت، اکبر.، یعقوبی، ولی.، بشرپور، سجاد .، زارع، رقیه. (1393). کاراییی تشخیصیی آزمون هوشیی وکسلر کودکان در تشخیص زودهنگام مبتلایان به ناتوانیی یادگیریی خاص.
مجله ناتوانیهای یادگیری، 4(2)، 55- 69. قابلدسترس در:
http://noo.rs/aCAET
عطادخت، اکبر.، محمدی، گلاویژ.، طاهریفرد، مینا.، شربتی، انوشیروان. (1394). مقایسه سبکهای شناختی مستقل و وابسته به زمینه و حل مسئله اجتماعی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص.
مجله ناتوانیهای یادگیری، 16، 86- 100. قابلدسترس در:
http://jld.uma.ac.ir/article_365.html
کرمی نوری، رضا.، مرادی، علیرضا. (1384). آزمون خواندن و نارساخوانی (نما)، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
معینالغربائی، فاطمه.، اسلامی، معصومه.، فدایی، مهدی. (1394). شیوع ناتوانیهای خاص یادگیریی در دانشآموزان دوره ابتداییی استان خراسان شمالیی.
مجله ناتوانیهای یادگیری، 5، 1، 101- 124. قابلدسترس در:
www.magiran.com/p1471343
موسوی مقدم، سیده آیدا.، بیرامی، منصور.، بخشی پور رودسری، عباس.، حمیدپور، محسن. (1396). کارایی درمان فراشناختی بر کاهش علائم و شدت اضطراب صفت در افراد مبتلابه اختلال اضطراب فراگیر.
مطالعات روانشناسی بالینی، 7 (27)،23- 45. قابلدسترس در:
https://dx.doi.org/10.22054/jcps.2017.7906
نصرتی، فاطمه.، غباری بناب، باقر.، شریفی، سارا. (1400). تأثیر الگوی آموزشی ترکیبی بهصورت برخط در بهبود روانخوانی دانشآموزان با اختلال یادگیری خواندن.
روانشناسی افراد استثنایی، 11(44)، 57-63.
https://dx.doi.org/10.22054/jpe.2022.59450.2295
هالاهان، دانیل و همکاران. (۲۰۰5). اختلالهای یادگیری (مبانی، ویژگیها و تدریس مؤثر)، ترجمه: حمید علیزاده و همکاران (۱۳92). تهران: انتشارات ارسباران.
ویسی، سعید.، ایمانی، صدف.، ابواسحاقی، منیژه. (1398). اثربخشی آموزش روش تدریس سکوسازی بر توانمندیهای شناختی دانش آموزان مبتلابه اختلالات یادگیری خاص: آزمون مفهوم منطقه تقریبی رشد ویگوتسکی.
مجلة راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، 1، 1- 22. قابلدسترس در:
www.magiran.com/p2012836
یاریمقدم، نفیسه.، دلاور، علی.، درتاج، فریبرز.،حاج علیزاده، کبری. (1399). بررسی تأثیر هیجانات منفی (اضطراب و افسردگی) در درک مطلب خواندن و حل مسئله بهمنظور تدوین یک مدل ساختاری در دوره ابتدایی شهر همدان.
مطالعات روانشناسی تربیتی، 16(1)، 37، 199- 130. قابلدسترس در:
References
Asgharimoghadam, M. & Shaeiri, M. (2014). Clinically significant method of therapeutic changes: characteristics, calculation method, decision making and limitations.
Clinical Psychology and Personality, 21(10), 191- 200. [In Persian]
https://www.sid.ir/fa/journal/ ViewPaper.aspx?id=251898
Atadokht, A., Mohammadi, G., Taheri Fard, M., Sharbati, A. (2015). Comparison of the independent and context dependent cognitive styles and social problem solving in students with and without specific learning disorder.
Journal of Learning Disabilities, 5(1), 86-100. [In Persian]
http://jld.uma.ac.ir/article_365.html
Atadokht, A., Yagobi, V., Basharpoor, S., Zare, R. (2015). The diagnostic capability of the wechsler intelligence scale for children in quickly diagnosis of students with special learning disability.
Journal of Learning Disabilities, 4(2), 55-69. [Persian]
http://jld.uma.ac.ir/ article_261.html?lang=en
Berkeley, S. et al. (2011). Reading Comprehension Strategy Instruction and Attribution Retraining for Secondary Students With Learning and Other Mild Disabilities,
Journal of Learning Disabilities, 44(1), 18–32.
https://doi.org/10.1177/0022219410371677
Boulineau, T., et al. (2004). Use of Stoty Mapping to Increase the Story Gramar Text Comprehension of Elementary Students With Learning Disabilities,
Learning Disability Quarterly, 27, 105- 121.
https://doi.org/10.2307%2F1593645
Budiman, A. (2019). Improving students reading comprehension of narrative text through story mapping, Department, FKIP, Tanjungpura University, 1-8.
Elson, M & Hergenhan, B.C. (2009). Introduction to learning theories. Eighth edition, translated by Ali Seif (2019). Tehran: Doran Publishing. [In Persian]
Firmansyah, H & Sri Hidayati, I. (2019). Using Story Mapping Strategy and Reading Motivation to Improve Reading Narrative Comprehension Achievement of Tenth Graders of SMAN 1 Kotapadang, Journal of Linguistics and Language Teaching, 5(2), 44- 53. http://dx.doi.org/ 10.29300/ling.v5i2.2378
Gersten, R., et al. (2001). Teaching Reading Comprehension Strategies to Students with Learning Disabilities: A Review of Research, Review of Educational Research, 71(2), 279-320. http://dx.doi.org/10.3102/ 00346543071002279
Grigorenko, El., et al. (2020). Understanding, educating, and aupporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice,
American psychologist, 75(1), 37-51.
Http://Dx.Doi.Org/10.1037/Amp0000452
Grünke, M. & Leidig. T. (2017). The Effects of an Intervention Combining Peer Tutoring with Story Mapping on the Text Comprehension of Struggling Readers: A Case Report.
Educational Research Quarterly, 41 (1), 43-62.
https://eric.ed.gov/?id=EJ1166637
Hallahan, D., et al. (2005). Learning Disabilities (Principles, Characteristics and Effective Teaching), translated by Hamid Alizadeh et al. (2013). Tehran: Arasbaran Publications. [In Persian]
hariri, P., Saberi, H., Abolmaali Alhosseini, K. (2016). The Effectiveness of a Combined Program of Direct Instruction and Phonological Awareness on Reading Fluency, Reading Comprehension, and Working Memory for First Grade Elementary School Students with Reading Problems.
Psychology of Exceptional Individuals, 6(23), 51-81. [In Persian]
https://dx.doi.org/10.22054/jpe.2016.7367
Harvey, M. (2013). Reading Comprehension: Strategies for Elementary and Secondary School Students, Reading Comprehension .https://www.lynchburg.edu/wp-content/uploads/volume-8-2013/HarveyM-Reading-Comprehension-Elementary-Secondary.pdf
Jafarigohar, M., Karami, M. (2015). Promotion of High School EFL Learners’ Reading Comprehension Strategies through Dynamic Assessment.
Technology of Education Journal (TEJ), 10(1), 11-24. [In Persian]
https://dx.doi.org/10.22061/tej.2015.435
Jameel, A. (2022). The Effects of Story Mapping and Hortatory Exposition Techniques on Students’ Compositions,
Education Research International, 1-11.
https://doi.org/10.1155/2022/4300692
Kemp, S. (2017). A Reading Comprehension Strategy for Students with Learning Disabilities and Concomitant Speech-Language Impairments or ADHD.
Journal of Education and Training, 4, 58-72.
https://doi.org/10.5296/jet.v4i2.11614
Khoshhal, H. Hossein Khanzadeh, A., Parand A. (2015) Efficacy of Reading Comprehension Strategy Training on Reading Achievement among Students with Dyslexia.
J Child Ment Health, 2 (1), 21-34. [In Persian]
http://childmentalhealth.ir/article-1-36-fa.html
Kormi Nouri, R., & Moradi, A. (2005). Reading and dyslexia test (view), Tehran: University Jihad Publications. [In Persian]
Liao, H. C., & Wang, Y. h. (2018). Using comprehension strategies for students’ self-efficacy, anxiety, and proficiency in reading English as a foreign language.
Social Behavior and Personality: An international journal,
46(3), 447- 458.
https://doi.org/10.1177%2F2158244019861454
Mahdavi, J. & Tensfeldt, L. (2013). Untangling Reading Comprehension Strategy Instruction: Assisting Struggling Readers in the Primary Grades,
Preventing School Failure, Alternative Education for Children and Youth, 57(2), 77-92.
http://dx.doi.org/10.1080/1045988X.2012.668576
Mayes, S. D and Calhoun, S. L. (2006). Frequency of reading, math, and writing disabilities in children with clinical disorders, learning and Individual Differences, 16(2), 145-157. https://doi.org/10.1016/ j.lindif.2005.07.004
Moinalghorabaie, F., Islam, M., Fadaee, M. (2015). Prevalence of learning disabilities among primary school students in north khorasan province.
Journal of Learning Disabilities, 5(1), 101-124. [In Persian]
http://jld.uma.ac.ir/article_366.html
Mousavi Moghadam, S., Bairami, M., bakhshipour, A., HamidPour, H. (2017). The Efficacy of Metacognitive Therapy on Reduction of Pathological Symptoms and Trait Anxiety Intensity in Patients with Generalized Anxiety Disorder.
Clinical Psychology Studies, 7(27), 23-45. [In Persian]
https://dx.doi.org/10.22054/jcps.2017.7906
Nosrati, F., Ghobari Bonab, B., Sharifi, S. (2021). The Effect of Online Teaching of a Combined Educational Model (direct and phonological awareness) on Improving the Fluent Reading of Students with Reading Learning,
Psychology of Exceptional Individuals, 11(44), 57-83. [In Persian]
https://dx.doi.org/10.22054/jpe.2022.59450.2295
Ozbek, A., Ergul, C. (2021.) Effectiveness of Comprehension Strategies Mobile App (COSMA) on Reading Comprehension Performances of Students with Learning Disabilities.
Journal of Special Education Technology.
https://doi.org/10.1177%2F01626434211013540
Paraz, M., Nourozivand, H. & Shafiei, S. (2021). Investigating the effect of transplant education on students' motivation.
Studies and Research in Behavioral Sciences, 2 (5), 76-86. [In Persian]
http://noo.rs/fyQeE
Ranjbar, M., et al. (2019). Comparing the Effectiveness of computerized cognitive rehabilitation and neuropsychological exercises on Improving working memory and continuous attention in students with dyslexia.
Psychology of Exceptional Individuals, 9(34), 111-135. [In Persian]
https://dx.doi.org/10.22054/jpe.2019.44751.2029
Royanto, L. R. (2012). The effect of an intervention program based on scaffolding to improve metacognitive strategies in reading: a study of year 3 elementary school students in Jakarta, Journal of Social and Behavioral Sciences, 69(10), 1601–1609. https://doi.org/10.1016 /j.sbspro.2012.12.105
Sadeghi, A., Rabiee, M., & Abedi, M. (2011). Validation and validation of the fourth edition of the Wechsler Children's Intelligence Scale.
Developmental Psychology (Iranian Psychologists), 7(28), 377-386. [In Persian]
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=148869
Sari, T. et al. (2020). Investigating the Effect of Story Mapping Strategy toward Students’ Reading Comprehension of Narrative Text, Advances in Social Science,
Education and Humanities Research, 411, 302-306.
http://dx.doi.org/10.2991/assehr.k.200306.051
Seif, A. (2021). Modern Educational Psychology: The Psychology of Learning and Teaching. Tehran: Doran Publications. [In Persian]
Sharifi, A., Davari, R. (2012). Prevalence of learning disabilities in first and second grade students of elementary school in Chaharmahal Va bakhtiari Province.
Journal of Learning Disabilities, 1(2), 63-76. [In Persian]
http://jld.uma.ac.ir/article_97.html?lang=en
Swanson, P. N., & De La Paz, S. (1998). Teaching Effective Comprehension Strategies to Students with Learning and Reading Disabilities.
Intervention in School and Clinic,
33(4), 209–218.
https://doi.org/10.1177/105345129803300403
Taroyan, N. A., et al. (2007). Behavioral and neurophysiologi calcorrelcorre-lates of dyslexia in the continuous performance task, Clinical Neurophy siol- ogy, 118(4), 845-855. https://doi.org/10.1016/ j.clinph.2006.11.273
U.S. Department of Education. (2010). Twenty-first annual report to Congress on the implementation of the Individuals with Disabilities Education Act. Washington, D.C.: U.S. Government Printing Office.
Veisi, S., Imani, S., & Abu Ishaqi, M. (2019). The Effectiveness of Teaching Scotch-Teaching Methods on Cognitive Abilities of Students with Specific Learning Disabilities: A Test of the Concept of Vygotsky Approximate Growth Zone.
Journal of New Strategies in Psychology and Educational Sciences, 1, 1-22. [In Persian]
www.magiran.com/p2012836
Wulandari, Novia. (2019). Implementation of Story Mapping and Mind Mapping Toward Students’ Reading Comprehension Enhancement: A Comparative Study,
Journal of English Language Pedagogy, Literature and Culture, 4(1), 23-32.
https://doi.org/10.35974/acuity.v4i1.678
Yarimoghadam, N., Delavar, A., Dortaj, F., Hagalizadeh, K. (2020). Investigating the effect of negative emotions (anxiety and depression) on reading comprehension and problem solving in order to develop a structural model in the elementary period of Hamedan.
Journal of Educational Psychology Studies, 17(37), 230-199. [In Persian]
https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2019.5004