| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 17,991 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,322,649 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,928,212 |
مطالعه نحوه میانجیگری والدین درمواجهه بافضای رسانه | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 11، دوره 9، شماره 35، آبان 1402، صفحه 444-397 اصل مقاله (1.33 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2023.68169.1399 | ||
| نویسندگان | ||
| فریبا سیدان* 1؛ فاطمه انگورج تقوی2 | ||
| 1استادیار گروه مطالعات زنان و خانواده، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
| 2کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| رسانههای نوین، از طریق ترویج الگوهای متفاوت تعامل اجتماعی و امکان دسترسی به اطلاعات وسیع، چشماندازهای جدیدی به روی اعضای خانواده گشوده و با فراهم کردن فرصتهای جدید برای فعالیت مشترک، تأثیرات شگرفی بر ارتباطات اعضای خانواده گذاشته است. بررسی میانجیگری و نحوه مواجهه والدین با فضای مجازی، نهتنها به طرح راهکارهایی نوین در آموزش رسانهای والدین کمک نموده، بلکه عرصههای جدیدی در مطالعات رسانه، بهویژه در حوزه خانواده بازمی کند. هدف اصلی این مقاله، مطالعه نحوه میانجیگری و تعاملات والدین در بهکارگیری و استفاده فرزندان از امکانات فضای مجازی، حدود و مرزهای فعالیت با فناوریهای ارتباطی و مهارتهای لازم در فضای رسانه است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شده است. نمونه تحقیق، مشارکتکنندگان بالقوه از والدین در سطح شهرکرج بودند. با در نظر گرفتن اهمیت حداکثر تنوع در نمونه تحقیق و محدودیتهای موجود برای انجام مصاحبه، ملاکهایی برای انتخاب چارچوب نمونه در نظر گرفته شد. با استفاده از نمونهگیری هدفمند (برمبنای معیارهای انتخاب) و نظری، بعد از مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نمونه والد، اشباع مضمونی حاصل شد. یافتههای این پژوهش از 57 اظهار مهم غیرتکراری و غیرهمپوشان، ذیل 4 «مضمون کلی» شامل توانمندی رسانهای والدین، «میانجیگری محدودکننده»، «میانجیگری دیدهبان»، «میانجیگری فعال»، 10«مضمون فرعی» و 43 «واحد معنایی فشرده» به دست آمدند. نتایج نشان داد مهارتهای رسانهای والدین شامل راهبردهایی است که به آنان امکان میدهد بهطور مؤثر با محیط رسانهای و استفاده کودکان و نوجوانان روبرو شوند. باتوجه به انواع استراتژیهای میانجیگریهای محدودکننده، دیدهبانی و فعال، در تعاملات پیچیده والد-کودک، بسیاری از عوامل زمینهساز فردی مداخله کرده و استراتژیهای میانجیگری، با تغییرات رفتارهای دیجیتالی کودکان متغیربوده، و تابعی از رشد و فعالیت آنان در فضای مجازی است؛ بنابراین نحوه مواجهه والدین با فضای رسانه، منحصر به یک استراتژی میانجیگری نبوده، و ممکن است بهمنظور مداخلة رسانهای، والدین از چند روش استفاده کنند. نهتنها والدین بر رفتارهای کودک تأثیرگذارند، بلکه رفتار واقعی کودک یا توانمندیهای دیجیتالی وی نیز رفتار آنان را متأثر نموده، بهنحویکه رویکرد میانجیگری خودرا، باتوجه به فعالیتی که کودک انجام میدهد، اتخاذ میکنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خانواده؛ میانجیگری؛ کودکان؛ شبکه های اجتماعی؛ رسانه؛ فرزندپروری | ||
| مراجع | ||
|
منابع
اسدی، ناصر (1399). بررسی شیوه مداخله والدین در استفاده فرزندان از رسانهها، فصلنامه رسانه، شماره 120، صص 110-83.
اصلانی، غلامرضا. سیدامین عظیمی و نسیم سلیمانی. (1398).«رابطه بین سبکهای نظارتی والدین و امنیت اینترنتی فرزندان در میان دانش آموزان دختر و پسر شهر دزفول». فصلنامه علمی فناوری آموزش. 81 (2).
بهادری خسروشاهی، جعفر و عیسی برقی. (1397).«نقش سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی بر مصرف رسانهای دان شآموزان». فصلنامه مطالعات رسانههای نوین.4. (4 1).
جنادله، علی، رهنما، مریم (1397). «بازنمایی آسیبشناسانه رسانههای نوین در مطالعات خانواده». مطالعات رسانههای نوین، دوره 4 شماره 16.
حسین ثابت، فریده؛ جهانگرد، زهرا؛ معتمدی، عبدالله. (1395). رابطه بین هوش هیجانی، سبکهای دلبستگی و همبستگی خانوادگی با استفاده از فیسبوک در کاربران. مطالعات رسانههای نوین. دوره 2. شماره 6.
زمانی، بیبی عشرت؛ عابدینی، یاسمین. (1392). الگوی ساختاری تأثیر سبکهای فرزند پروری واعتیاد به بازی رایانهای بر عملکرد تحصیلی در دانشآموزان پسر. دو فصلنامه رویکردهای. نوین آموزشی، دوره 8، شماره 2.
شجاعی، مهناز؛ امیرپور، مهناز. (1391)، بررسی وضعیت سواد رسانهای دانشجویان خراسان شمالی در. جامعه اطلاعاتی. فصلنامه مطالعات جامعه شناختی جوانان، شماره 7.
لیندلف، تامس و برایان تیلور. (1388). روشهای تحقیق کیفی در علوم ارتباطات. ترجمة عبدالله گیویان. تهران: انتشارات همشهری.
مطهری نژاد، حسین ومحدثه قاسمی نژاد (1397).«تأثیر سبکهای فرزندپروری اینترنت بر کاربرد اینترنت توسط دانش آموزان» فصلنامه مطالعات رسانههای نوین دوره 4، شماره 16.
مقصودی، مسعود و زهرا واحدی. (1397) «معرفی چارچوبی شناختی برای طراحی و سنجش اثربخشی مداخلههای ارتقا مهارتهای سواد رسانههای اجتماعی». فصلنامه رسانه. دورة 29. شمارة 1.
مهرابی، مقداد و دهقان، علیرضا. (1396). مطالعه ابعاد نظارت والدین بر مصرف بازیهای ویدئویی فرزندان و ضرورت ایجاد نظام رتبه بندی از دید آنها، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین دوره 3، شماره 12.
مهرابی، مقداد و دهقان، علیرضا. (1399). الگوهای نظارت والدین بر استفاده فرزندان از اینترنت. دوفصلنامه علمی نامه فرهنگ و ارتباطات، مقاله پژوهشی، سال پنجم، شماره اول (پیاپی 9)، پائیز و زمستان 1399، صص 141-160. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,128 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 418 |
||