تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,660 |
تعداد مقالات | 13,215 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,399,518 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,416,379 |
بررسی تأثیر فرآیند تدریس-یادگیری، پژوهش و کیفیت تدریس بر کارآیی آموزش از دور | ||
فناوری آموزش و یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 2، خرداد 1394، صفحه 21-56 اصل مقاله (3.73 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2015.1600 | ||
نویسندگان | ||
سعید علی اوسطی ![]() | ||
1معاونت آموزشی پژوهشی دانشگاه پیام نور | ||
2عضو هیئت علمی سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر فرآیند تدریس - یادگیری، پژوهش و کیفیت تدریس بر کارآیی آموزش از دور است. عامل فرایند تدریس- یادگیری نیز متشکل از چهار زیر عامل استفاده از بازخورد، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، استفاده از منابع و وسایل آموزشی و الگوها و روشهای تدریس است. عامل پژوهش نیز دارای سه زیر مؤلفه قراردادهای پژوهشی، سمینارها و همایشها و فرصتهای مطالعاتی است و عامل کیفیت تدریس نیز دارای سه زیر مؤلفه طرح درس، اجرای تدریس و ارزشیابی از تدریس است. بر اساس ادبیات نظری و مدل تدوینشده پرسشنامه پژوهش که شامل 36 سؤال بود تهیه و تدوین گردیده است. پس از تعیین پایایی ابزار پژوهش، روایی آن نیز با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای بهدستآمده نشان میدهد که عاملهای تناسب برنامه آموزشی و درسی، امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی، منابع مالی، اهداف، فرآیند تدریس-یادگیری، پژوهش، کیفیت تدریس، رضایت دانشجویان، آثار علمی تولیدشده و دانشآموختگان از عوامل اصلی تأثیرگذار بر کارآیی آموزش از دور است. بنا بر تحلیلهای انجامگرفته میتوان عنوان کرد که تأثیر فرآیند تدریس یادگیری، پژوهش و کیفیت تدریس بر کارآیی آموزش از دور معنادار و مثبت است. | ||
کلیدواژهها | ||
کارآیی؛ آموزش از دور؛ تحلیل عاملی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,858 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,183 |