| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,077,658 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,835,786 |
تهیه چک لیست مفاهیم پیش از عدد در کودکان 5 تا 6 ساله و ویژگیهای روانسنجی آن | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| دوره 14، شماره 53، مهر 1402، صفحه 136-163 اصل مقاله (1.45 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2024.65391.3336 | ||
| نویسندگان | ||
| مهناز استکی* 1؛ فرانک مرادی ضمیر2 | ||
| 1استادیار گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی (مجتمع ولایت 1)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد روانسنجی، واحد تهران مرکزی (مجتمع ولایت 1)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف طراحی چکلیست مفاهیم پیش از عدد در کودکان 5 تا 6 ساله و بررسی ویژگیهای روانسنجی آن انجام شد؛ که برای ساخت این ابزار از منابع کتابخانهای یا تحلیل اسنادی استفاده شد؛ و چکلیست شامل 66 سؤال که 5 مؤلفهی (طبقهبندی، ردیف کردن، نگهداری ذهنی، هندسه، تشخیص شباهتها و تفاوتها) که مفاهیم پیش از عدد را در سطوح مختلف از قبیل حواس پنجگانه، حافظه و مشاهده، طبقهبندی، توالی تفکر، استدلال و حل مسئله، مفهوم رنگ، شکل، مفاهیم ریاضی پیشنیاز، مفاهیم محیطی مربوط به محیط طبیعی، فیزیکی، اجتماعی است؛ که این پرسشنامه بهصورت اینترنتی در مهدها و پیشدبستانیها اجرا شد و جامعه آماری والدین کودکان 5 تا 6 ساله بودند و نمونهها شامل 100 نفر از والدین بودند. این چکلیست 4 هدف داشت اول چگونگی مفاهیم پیش از عدد در کودکان بود دوم تعیین روایی محتوایی و صوری بود سوم تعیین پایایی چکلیست و در آخر تعیین روایی سازه بود که دادهها را در نرمافزار SPSS22 انجام شد و شاخص توصیفی شامل میانگین، واریانس، نمودار، کجی و همچنین در آمار استنباطی از طریق تحلیل عامل اکتشافی تمام سؤالات مورد ارزیابی قرار گرفت و نتیجه این شد که چکلیست از 66 سؤال به 42 سؤال تقلیل پیدا کرد؛ و پرسشنامه از پایایی دقیق که از راه آلفای کرونباخ به دست آمد حدود 6/0 برخوردار بود و همچنین برای همسانی درونی پرسشنامه روایی سازه تائید شد. همچنین پرسشنامه را 10 متخصص بررسی کردند و روایی محتوایی و صوری پرسشنامه که بر اساس شخص CVR بود که حدود 2/2 بود به دست آمد؛ و در پژوهش بر روی کودکان حدود 86 /0 از کودکان مفاهیم پیش از عدد در آنها وجود دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مفاهیم پیش از عدد؛ چکلیست؛ روایی و پایایی | ||
| مراجع | ||
|
ابراهیمی، نبی اله. (1394). آموزش مفاهیم و فرصتهای یادگیری ریاضی در پیشدبستان، مجموعه مقالات همایش ملی آموزش ابتدایی.
جدیدی، مهناز، فرامرزی، سالار، عابدی، احمد، جمالی، سمیه، و جدیدی، مریم. (1393). اثربخشی مداخلههای آموزشی بر فهم عدد کودکان پیشدبستانی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 15(2)، 78-85.
حسینیان، سپیده، پورشمسیان، کلثوم، و پوراسماعیل، سمانه. (1394). شناسایی زودرس اختلالات یادگیری کودکان 3-6 سالهی مقطع مهدکودک و پیشدبستانی شهرستان چابکسر، همایش ملی روان شناسی مدرسه.
شهودیمژدهی، عطیه، مفیدی، فرخنده، و علیزاده. (1392). مقایسه مهارت نوشتاری در میان دانش آموزان پایه اول دبستان با و بدون تجربه پیش از دبستان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 28(9)، 2-14.
عابدی، مصطفی. (1394). آموزش کاربردی ریاضی برای کودکان پیشدبستانی، سومین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران.
مفیدی، فرخنده (1393)، مبانی آموزشوپرورش در دوره پیش از دبستان، تهران: سمت.
مفیدی، فرخنده (1396)، برنامه آموزشوپرورش در دوره پیش از دبستان، چاپ شانزدهم. تهران: سمت.
Clements, D. H., Sarama, J. H., & Liu, X. H. (2008). Development of a measure of early mathematics achievement using the Rasch model: The Research‐Based Early Maths Assessment. Educational Psychology, 28(4), 457-482. Jordan, N. C., Kaplan, D., Locuniak, M. N., & Ramineni, C. (2007). Predicting first–grade math achievement from developmental number sense trajectories. Learning disabilities research & practice, 22(1), 36-46. Purpura, D. J., & Lonigan, C. J. (2015). Early numeracy assessment: The development of the preschool early numeracy scales. Early education and development, 26(2), 286-313. Purpura, D. J., Reid, E. E., Eiland, M. D., & Baroody, A. J. (2015). Using a brief preschool early numeracy skills screener to identify young children with mathematics difficulties. School Psychology Review, 44(1), 41-59.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 457 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 259 |
||