منابع
بشرپور، سجاد و عینی، ساناز. (1399). اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنی سازی بر میزان بد تنظیمی هیجانی و تکانشگری جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه. علوم اعصاب شفای خاتم، 8(3)، 10-19.
بیاتی، حمیده؛ پور محمدرضای تجریشی، معصومه و زاده محمدی، علی. (1391). اثربخشی نمایش درمانی بر فراخنای توجه دانشآموزان پسر دارای ناتوانی هوشی تحولی. روانشناسی بالینی، 4(1)، 85-75.
حاج محمد حسینی، طاهره؛ میرزاحسینی، حسن و ضرغام حاجبی، مجید. (1400). مقایسه اثربخشی درمان ذهنی سازی و عاطفه هراسی بر کاهش علائم اختلال شخصیت مرزی و افسردگی در زنان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 64(1)، 2641-2631.
دارابی، مصطفی؛ معنویپور، داود و محمدی، اکبر. (1401). اثربخشی برنامه مبتنی بر ذهن سازی (مادر و کودک) در مشکلات رفتاری کودکان. دو فصلنامه مطالعات روانشناختی نوجوان و جوان، ۳ (۱)، ۳۰۳-۳۱۴.
سبحانی تبار، شعیب؛ حمیدی، فریده و طهماسبیپور، نجف. (1399). اثربخشی روان درمانگری نمایشی در کاهش مشکلات عصبروانشناختی دانشآموزان مبتلا به استرس پس از سانحه. عصب روانشناسی، 6(20)، 146-121.
صبوری، خیرقدم؛ عباسی، عفت و گرامیپور، مسعود. (1394). تأثیر نمایش خلاق بر رشد مهارتهای حل مسئله در دختران پیشدبستان استان تهران. مطالعات پیشدبستان و دبستان، 1(1)، 81-55.
عارفی شیخ، بهره؛ اصغری، آرزو و ویسی، اسدالله. (1401). اثربخشی نمایش درمانی بر مهارت اجتماعی و کمرویی دختران 11-9 ساله شهرستان مریوان. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 12(46)، 36-17.
عینی، ساناز؛ نریمانی، محمد؛ عطادخت، اکبر؛ بشرپور، سجاد و صادقی موحد، فریبا. (1397). مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنیسازی و درمان شناختی- تحلیلی بر بهبود روابط موضوعی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی. پایش، 17(3)، 287-275.
قنبری، فاطمه؛ نظیری، قاسم و امیدوار، بنفشه. (1399). اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنی سازی بر کیفیت زندگی کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی. فصلنامه علمی روشها و مدلهای روانشناختی، 11(40)، 172-151.
References
American Psychiatric Association. (2013). Diagnosticand statistical manual of mental disorders. 5th ed. Arlington: American Psychiatric Association.
Asen, E., & Fonagy, P. (2012). Mentalization-based family therapy. In A. W. Bateman & P. Fonagy (Eds.), Handbook of mentalizing in mental health practice (pp. 107–129). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
Bateman, A., & Fonagy, P. (2013). Impact of clinical severity on outcomes of mentalisation-based treatment for borderline personality disorder. The British Journal of Psychiatry, 203(3), 221-227.
Brock, S. E., & Clinton, A. (2007). Diagnosis of attention-deficit/hyperactivity disorder (AD/HD) in childhood: A review of the literature. The California School Psychologist, 12, 73-91.
Chiang, H. L., Chen, Y. J., Lo, Y. C., Tseng, W. Y. I., & Gau, S. S. F. (2015). Altered white matter tract property related to impaired focused attention, sustained attention, cognitive impulsivity and vigilance in attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of psychiatry and neuroscience, 40(5), 325-335.
Choi, Y. J., Cho, J., Hong, Y. C., Lee, D. W., Moon, S., Park, S. J., ... & Lim, Y. H. (2023). DNA methylation is associated with prenatal exposure to sulfur dioxide and childhood attention-deficit hyperactivity disorder symptoms. Scientific reports, 13(1), 3501.
Choi-Kain, L. W. (2022). The Expanding Scope of Mentalization-Based Treatments. American Journal of Psychotherapy, 75(1), 2-3.
Conners, C. K., Sitarenios, G., Parker, J. D., & Epstein, J. N. (1998). The revised Conners' Parent Rating Scale (CPRS-R): factor structure, reliability, and criterion validity. Journal of abnormal child psychology, 26, 257-268.
Du, R., Zhou, Y., You, C., Liu, K., King, D. A., Liang, Z. S., ... & Zhang, Z. (2023). Attention-deficit/hyperactivity disorder and ischemic stroke: A Mendelian randomization study. International Journal of Stroke, 18(3), 346-353.
Fearon, P., Target, M., Sargent, J., Williams, L. L., McGregor, JM, Bleiberg, E., & Fonagy, P. (2006). Short-term mentalization and relational therapy (SMART): An integrative family therapy for children and adolescents. In J. G Allen & P. Fonagy (Eds), Handbook of mentalization-based treatment (pp. 201-222). Chichester, England: Jone Wiley & Sons.
Fonagy, P., & Target, M. (2002). Early intervention and the development of self- regulation. Psychoanalytic Inquiry: A Topical Journal for Mental Health Professionals, 22(3), 307-335.
Fortenbaugh, F. C., DeGutis, J., & Esterman, M. (2017). Recent theoretical, neural, and clinical advances in sustained attention research. Annals of the New York Academy of Sciences, 1396(1), 70-91.
Frydman, J. S., & Mayor, C. (2023). A Scoping Review on the Use and Potential of School-Based Drama Therapy to Enhance Socio-emotional Skills in Early Childhood. Early Childhood Education Journal, 1-12.
Gallen, C. L., Schaerlaeken, S., Younger, J. W., Anguera, J. A., & Gazzaley, A. (2023). Contribution of sustained attention abilities to real-world academic skills in children. Scientific Reports, 13(1), 2673.
Garcia-Argibay, M., Li, L., Du Rietz, E., Zhang, L., Yao, H., Jendle, J., ... & Larsson, H. (2023). The association between type 2 diabetes and attention-deficit/hyperactivity disorder: a systematic review, meta-analysis, and population-based sibling study. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 105076.
Ge, H., Yin, X., Xu, J., Tang, Y., Han, Y., Xu, W., ... & Liu, S. (2013). Fiber pathways of attention subnetworks revealed with tract-based spatial statistics (TBSS) and probabilistic tractography. PloS one, 8(11), e78831.
Havsteen-Franklin, D. (2016). Mentalization-based art psychotherapy. In Approaches to Art Therapy (pp. 144-163). Routledge.
Havsteen-Franklin, D. (2019). Creative arts therapies. Handbook of Mentalizing in Mental Health Practice. 2nd ed. Washington, DC, US: American Psychiatric Publishing, 181-197.
Irwin, E. C., & Dwyer-Hall, H. (2021). Mentalization and drama therapy. The Arts in Psychotherapy, 73, 101767.
Jiang, L., Alizadeh, F., & Cui, W. (2023, March). Effectiveness of Drama-Based Intervention in Improving Mental Health and Well-Being: A Systematic Review and Meta-Analysis during the COVID-19 Pandemic and Post-Pandemic Period. In Healthcare (Vol. 11, No. 6, p. 839). MDPI.
Jung, B., Ahn, K., Justice, C., Norman, L., Price, J., Sudre, G., & Shaw, P. (2023). Rare copy number variants in males and females with childhood attention-deficit/hyperactivity disorder. Molecular Psychiatry, 28(3), 1240-1247.
Khare, S. K., & Acharya, U. R. (2023). An explainable and interpretable model for attention deficit hyperactivity disorder in children using EEG signals. Computers in biology and medicine, 155, 106676.
Langley, D.M.; Langley, G.E. (2018). Dramatherapy and Psychiatry; Routledge: Abingdon-on-Thames, UK, Volume 14.
Midgley, N., Ensink, K., Lindqvist, K., Malberg, N., & Muller, N. (2017). Mentalization-based treatment for children: A time-limited approach.Washington, DC: American Psychological Association
Misgav, K., Shachnai, R., Abramson, L., Knafo‐Noam, A., & Daniel, E. (2023). Personal values and sustained attention as predictors of children's helping behavior in middle childhood. Journal of Personality, 91(3), 773-788.
Moore, K., & Marder, K. (2019). Mentalizing in group art therapy: Interventions for emerging adults. Jessica Kingsley Publishers.
Núñez-Jaramillo, L., Herrera-Solís, A., & Herrera-Morales, W. V. (2021). ADHD: Reviewing the causes and evaluating solutions. Journal of personalized medicine, 11(3), 166.
Sandford, J. A., & Turner, A. (1995). Integrated visual and auditory continuous performance test manual. Richmond, VA: Braintrain Inc.
Smith, Z. R., Del Castillo, A., Clark, O. E., & Holmbeck, G. N. (2022). Working memory and cognitive flexibility predict growth trajectories of sluggish cognitive tempo in youth with spina bifida. Child Neuropsychology, 28(8), 1052-1071.
Soler Artigas, M., Sánchez-Mora, C., Rovira, P., Vilar-Ribó, L., Ramos-Quiroga, J. A., & Ribasés, M. (2023). Mendelian randomization analysis for attention deficit/hyperactivity disorder: studying a broad range of exposures and outcomes. International Journal of Epidemiology, 52(2), 386-402.
Soman, S. M., Vijayakumar, N., Ball, G., Hyde, C., & Silk, T. J. (2023). Longitudinal changes of resting-state networks in children with attention-deficit/hyperactivity disorder and typically developing children. Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging, 8(5), 514-521.
Stancliffe, R. J., Wiese, M. Y., Read, S., Jeltes, G., & Clayton, J. M. (2016). Knowing, planning for and fearing death: Do adults with intellectual disability and disability staff differ?. Research in developmental disabilities, 49, 47-59.
Thygesen, M., Holst, G. J., Hansen, B., Geels, C., Kalkbrenner, A., Schendel, D., ... & Dalsgaard, S. (2020). Exposure to air pollution in early childhood and the association with Attention-Deficit Hyperactivity Disorder. Environmental research, 183, 108930.
Titeca, L. (2018). A case history: psychomotor therapy and dance and movement therapy:“Today I want to dance!”. In Mentalizing in Arts Therapies (pp. 165-170). Routledge.
Tucha, L., Fuermaier, A. B., Koerts, J., Buggenthin, R., Aschenbrenner, S., Weisbrod, M., ... & Tucha, O. (2017). Sustained attention in adult ADHD: time-on-task effects of various measures of attention. Journal of neural transmission, 124, 39-53.
van der Ende, W. (2018). A case history: Ellen in art and music therapy. In Mentalizing in Arts Therapies (pp. 133-156). Routledge.