منابع
اتحاد، زهرا؛ سلیمانپور، جواد و خلخالی، علی. (1400). ارائه مدل مدیریت آموزشی برای مدارس با نیازهای ویژه بر اساس تجربهزیسته مدیران. فصلنامه مدیریت مدرسه، 9(1)، 230-205.
اخوان تفتی، مهناز. (1395). قانون حمایت از افراد با ناتوانی: مروری بر چالشها و ناهمانندیها در اجرا و دستاوردهای آن در چند کشور، پژوهش در علوم توانبخشی، 12(3). 184-172.
اخوان تفتی، مهناز. (1397). نگاهی نو به مشکلات کهنه اختلالهای یادگیری، تهران: سازمان جهاد دانشگاهی.
افروزه، الهام؛ امرائی، کورش؛ حسنزاده، سعید؛ عزیزی، محمدپارسا. (1401). تأثیر برنامه آموزش ادراک دیداری-شنیداری بر مهارت روانخوانی و درک مطلب دانشآموزان نارساخوان، روانشناسی افراد استثنایی، 12(45)، 191-171.
امیدوار، احمد. (1379). سیر تاریخی آموزشوپرورش استثنایی در ایران. تهران: نشر ثارالله.
اورکی، محمد؛ زارع، حسین و عطار قصبه، زهرا. (1396). تأثیر توانبخشی شناختی بر حافظه کاری و پیشرفت تحصیلی کودکان با اختلال ریاضی، دوفصلنامه شناخت اجتماعی، 6(2)، 196-181.
بستههای تحولی و برنامههای سازمان آموزشوپرورش با نیازهای ویژه سال 1399، تحت نظارت و مدیریت سید جواد حسینی.
بهراد، بهنام. (1384). فراتحلیل شیوع ناتوانیهای یادگیری در دانشآموزان ابتدایی ایران، فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان با نیازهای ویژه، 5(4)، 436-417.
تبریزی، مصطفی. (1385). درمان اختلالات دیکتهنویسی، تهران: نشر فراروان.
تبریزی، مصطفی؛ تبریزی، علیرضا و تبریزی، نرگس. (1402). درمان اختلالات خواندن، تهران: نشر فراروان.
سازمان آموزشوپرورش استثنایی. (1402)، اساسنامه سازمان آموزشوپرورش استثنایی مصوب مجلس شورای اسلامی.
سازمان آموزشوپرورش استثنایی، اساسنامه. (1370). مصوب 29/05/1370 کمیسیون آموزشوپرورش مجلس شورای اسلامی.
شایان، نسرم، اخوان تفتی، مهناز و عشایری، حسن. (1389). تأثیر روش ترمیمی دیویس بر بهبود نارساخوانی بزرگسالان، مطالعات روانشناسی تربیتی، 12(7)، 46-23.
شریعتی، هوشنگ. (1387). ناتوانیهای یادگیری، اختلالهای یادگیری، تعلیم و تربیت استثنایی، 6(83)، 49-60.
قاسمی، اعظم. (1398). آسیبشناسی آموزشوپرورش با نیازهای ویژه، قم: انتشارات توانمندان.
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، 1402.
معدندار آرانی، عباس. (1394). مطالعات تطبیقی در آموزشوپرورش: کاربست روشهای جدید تحقیق، فصلنامه خانواده و پژوهش، 12(2)، 89-69.
منادی، مرتضی. (1385). روش کیفی در علوم اجتماعی و علوم رفتاری، فصلنامه حوزه و دانشگاه، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، 12(47)، 93-80.
یزدانپور، سمیه. (1389). بررسی تطبیقی سیاستها، اهداف و تشکیلات آموزشوپرورش با نیازهای ویژه در کشورهای آمریکا، هند و ایران، پایاننامه کارشناسیارشد علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
References
Agrawal, J., Barrio, B. L., Kressler B., Hsiao, Y. J. & Shankland, R. K. (2019). International policies, identification, and services for students with learning disabilities: An exploration across 10 countries. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 17, 95-114.
Apling, R., & Jones, N. (2008). The Individuals with Disabilities Education Act (IDEA): Overview and Selected Issues. CRS Report for Congress (RS22590). Congressional Research Service, Library of Congress.
Boyle, C. A., Boulet, S., Schieve, L. A. et al. (2011). Trends in the prevalence of developmental disabilities in US children, 1997-2008, Pediatrics, 1034-1042.
Brady, R. (2007). American Physical Therapy Association, Practice Committee of the Section on Pediatrics. Factsheet-Assistive Technology and the Individualized Education Program. Alexandria, VA: American Physical Therapy Association.
Brown, N., Thompson, P., & Leigh, J. S. (2018). Making Academia More Accessible, Journal of Perspectives in Applied Academic Practice, 6(2), 82-90.
Bulat, J., Hayes, A., Macon, W., Ticha, R., & Abery, B. (2015). School and classroom disabilities inclusion guide for low – and middle- income countries. Research Triangle Park, NC: RTI Press.
Creswell, J. W. (2012). Collecting qualitative data. Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Fourth ed. Boston: Pearson, 204, 35.
Damer, L. K. (2001). Inclusion and the law, Music Education Journal, 87(4), 19-22.
Devore, C. D., & Wheeler, L. S. (2013). American of Pediatrics, Council on School Health. Role of the school physician. Pediatrics. 131(1): 178-182.
Fahad A. Alnaim. (2016). History of Learning Disabilities: Reflection on the Development of the Concept and Assessment. Global Journal of Human-Social Science, 16(A3), 33-36.
Friend, M. (2013). Special education: Contemporary perspectives for school professionals (4th ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, Inc.
Gay, G. (2002). Culturally responsive teaching in special education for ethnically diverse students: Setting the stage. International Journal of Qualitative Studies in Education, 15, 613- 629.
Ghonchepour, M., & Pakzad Moghaddam, M. (2018). The role of intelligence in learning English as a foreign language, Research in English Language Pedagogy, 6(1): 25-38.
Grigorenko, E. L., Compton, D. L., Fuchs, L.S., Wanger, R. K., Willcutt, E. G., & Fletcher, J. M. (2020). Understanding, educating, and supporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice. American Psychologist, 75(1), 37-51.
Hallahan D. P. & Mercer, C. D. (2001).
Learning disabilities: Historical perspectives. Special Education Programs: Washington, D.C. Retrieved from:
https://eric.ed.gov/?id=ED458756.
Hallahan, D. P., & Mercer, C. D. (2002). Learning disabilities: Historical perspectives. In R. Bradley, L. Danielson. & D. P. Hallahan (Eds), Identification of learning disabilities: Research to practice (pp. 1-65). Mahwah: NJ: Erlbaum.
Hammill, D. D. (1993). A brief look at the learning disabilities movement in the United States. Journal of Learning Disabilities, 26, 295-310.
Heiman, T., & Olenik-Shemesh, D. (2020). Social-emotional profile of children with and without learning disabilities: The relationships with perceived loneliness, self-efficacy and well-being, International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(20): 7358.
Hill, D. A., & Sukbunpant, s. (2013). The comparison of special education between Thailand and the United States: Inclusion and support for children with autism spectrum disorder. International Journal of Special Education, 28(1), 120-134.
Hulett, Kurt E. (2009). Legal Aspects of Special Education. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education Inc., ISBN 0131173464 OCLC 815827554.
Individuals with Disabilities Education Improvement Act, 2004, Pub L No. 108-446.
Kim, E., Zhang, J., & Sun, X. (2019). Comparison of Special Education in the United States, Korea and China. International Journal of Special Education, 33(4), 796-814.
Kritzer, J. B. (2014). A four country comparison: Special education in the United States, China, India and Thailand. British Journal of Applied Science & Technology, 4(23), 3370-3382.
Landmark.edu/center-for-neurodiversity
LDonline.org/ld-topics/college-prep/success-college-adults-learning-disabilities
Marini, I., Graf, N. M., & Millington, M. J. (2017). Psychosocial aspects of disability: Insider perspectives and strategies for counselors, Springer Publishing Company, 2nd Edition.
Meyer, G., & Patton, J. (2001). On the nexus of race, disability, and overrepresentation: What do we know? Where do we go? On point…Brief discussions of critical issues in urban education. Newton, National Institute for Urban School Improvement.
Mezzanotte, C. (2022). The social and economic rationale of inclusive education: An overview of the outcomes in education for diverse groups of students, OECD Education Working Papers, No. 263, OECD Publishing, Paris.
Miller, B., Vaughn, S., & Freund, L. (2014). Learning disabilities research studies: Findings from NICHD funded projects. Journal of Research on Educational Effectiveness, 7(3), 225-231.
National library of medicine. (2015). Committee to evaluate the supplemental security income disability program for children with mental disorders. Washington (DC): National Academies Press (US).
Office of Special Education Programs U.S. Department of Education, (2004), Services and Supports for Secondary School Student with Disabilities.
Opoku, M. P. (2021). Exploring the intentions of school leaders towards implementing inclusive education in secondary schools in Ghana, International Journal of Leadership in education, Published online: 16 Feb 2021, 1-22.
Peterson, R. L., Boada, R., McGrath, L. M., Willcutt, E. G., Olson, R. K., & Pennington, B. F. (2017). Cognitive prediction of reading, math, and attention: Shared and unique influences. Journal of learning disabilities, 50(4), 408-421.
Retrieved from sites.ed.gov/idea/IDEA-history.
Richardson, S. O. (1992). Historical perspectives on dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 25, 40-47.
Thirty-five Years of Progress in Education Children with Disabilities Through IDEA -Pg 10. Office of Special Education and Rehabilitative Services. US Department of Education. April 27, 2016. Archived from the original on November 26, 2012.
Vaughn, J. (2003). Disabled rights: American policy and the fight for equality. Washington, D.C>, Georgetown University Press.
Wehlage, G. G., Rutter, R. A., Smith, G. A., Lesko, N., & Fernandez, R. R. (1989). Reducing the risk: Schools as communities of support. New York: Falmer press.
Wende, M.C. van der (2003). Globalization and access to higher education, Journal of Studies in International Education, 7(2), pp. 193-206.
Wieser, M. (2020). The concept of crisis in the history of western psychology. Oxford Research Encyclopedia of psychology. Oxford: Oxford University Press.
Yell, M. (2012). The law and special education (4th Ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
Zigmond, N. (1990). Rethinking secondary school programs for students with learning disabilities. Focus Except child, 23: 1-22.