| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,211 |
| تعداد مقالات | 17,984 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,238,681 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,908,678 |
اضطراب اطلاعاتی و حدودوثغور آن: مطالعهای به روش مرور نظاممند | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 6، دوره 11، شماره 41، دی 1403، صفحه 161-198 اصل مقاله (1.55 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2024.76750.1623 | ||
| نویسندگان | ||
| علی ایمان زاده* 1؛ نعیمه بیرام پور باسمنج2؛ مریم مرندی حیدرلو3 | ||
| 1دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| 2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| 3استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| اضطراب اطلاعاتی یکی از چالشهای نوظهور زندگی بشری است که با توسعه تفکر ریزومی در سایه تفکر پساساختارگرائی ظهور و بسط یافته است. هدف پژوهش حاضر، مفهومشناسی، حدودوثغور و ابعاد اضطراب اطلاعاتی بود. روش این پژوهش مروری نظاممند است که در سال 1402 انجام گرفته است. جهت گرداوری دادهها از پایگاههای گوگل اسکالر، مگیران، مرکز اطلاعات جهاد دانشگاهی، سیناهل، ساینس دایرکت، پابمد و اسکوپوس استفاده شد. جهت جستجو از کلمات کلیدی اضطراب اطلاعاتی، ابعاد اضطراب اطلاعاتی، پیامدهای اضطراب اطلاعاتی در منابع فارسی و از کلمات Dimensions of information anxiety, Information anxiety و کلمات وابسته به آن در منابع انگلیسی استفاده شد. از سرعنوانهای واژگان پزشکی (مش) نیز جهت تعیین کلمات کلیدی استفاده شد. جهت بررسی کیفیت مقالات از سیاهه وارسی استروب و سیاهه وارسی کانسورت استفاده گردید. از 170 مقاله یافتشده با توجه به معیارهای انتخاب مقالات، نهایتاً 24 پژوهش واجد شرایط شناخته و به مطالعه حاضر وارد شدند. یافتههای پژوهش نشان داد مفهوم اضطراب اطلاعاتی از ابهام معنایی برخوردار بوده و حدودوثغور آنهم بهطور کامل شناخته شده نیست. اضطراب اطلاعاتی درواقع از شکاف فزاینده بین مقدار اطلاعات موجود و توانایی ما برای پردازش و درک آن ناشی میشود و این نوع اضطراب با مفاهیمی نظیر اضطراب کتابخانهای و اضطراب اینترنتی تفاوت بنیادین دارد. این نوع اضطراب از سه بُعد اساسی سرریز اطلاعات، ناتوانی در فهم و پردازش اطلاعات و ناتوانی در دسترسی و پیداکردن اطلاعات موجود برخوردار است. اضطراب اطلاعاتی پیامدهای منفی فردی، روانشناختی و اجتماعی متعدد نظیر احساس ناامیدی و سرخوردگی، احساس رهاشدگی، وانهادگی و احساس تنهائی اگزیستانسیال را به همراه داشته باشد. توسعه سواد اطلاعاتی، تمرین مراقبت از خود و تعیین محدودیت در مصرف اطلاعات و تغییر نگرش معرفتشناختی در باب اطلاعات میتواند به کاهش احساسات و استرس شدید مرتبط با اضطراب اطلاعات کمک کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اضطراب؛ دسترسی به اطلاعات؛ اضطراب اطلاعاتی؛ مرور نظاممند | ||
| مراجع | ||
|
ایمانزاده، علی، کریمی، جواد و فرجپور بناب، فاطمه. (1398). اثربخشی آموزش سواد رسانهای بر کاهش اضطراب اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه تبریز. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، 26(4 (پیاپی 100))، 173-207.
دوست زاده، زهرا و حاجی زینالعابدینی، محسن. (1401). سرریز اطلاعات و نقش آن در ایجاد اضطراب اطلاعاتی. نشاء علم، 13(1)، 26-32.
References Al-Youzbaky, B. A., & Hanna, R. D. (2022). The effect of information overload, and social media fatigue on online consumers purchasing decisions: the mediating role of technostress and information anxiety. Journal of System and Management Sciences, 12(2), 195-220. Allison, M. P. (2006). The effects of quality improvement high-performance team membership on information anxiety [Doctoral dissertation, Touro University International]. Bapat, S. S., Patel, H. K., & Sansgiry, S. S. (2017). Role of information anxiety and information load on processing of prescription drug information leaflets. Pharmacy, 5(4), 57. Barabási, A. L., & Frangos, J. (2014). Linked: the new science of networks science of networks. Basic Books. Baron, N. S. (2014). Consequences of Connection: Loneliness, Reading, and Robots. Communication & Social Change, 2(1), 2-30. Bawden, D., & Robinson, L. (2009). The dark side of information: overload, anxiety and other paradoxes and pathologies. Journal of information science, 35(2), 180-191. Belabbes, M. A., Ruthven, I., Moshfeghi, Y., & Rasmussen Pennington, D. (2023). Information overload: a concept analysis. Journal of Documentation, 79(1), 144-159. Blundell, S., & Lambert, F. (2014). Information anxiety from the undergraduate student perspective: a pilot study of second-semester freshmen. Journal of Education for Library and Information Science, 55(4), 261-273. Bott, E., & Spillius, E. B. (2014). Family and social network: Roles, norms and external relationships in ordinary urban families. Routledge. Brown, J. S., & Duguid, P. (2017). The Social Life of Information: Updated, with a New Preface. Harvard Business Review Press. Cadier, A., Ding, J., & El Khazzar, S. (2021). Information Anxiety on Mobile Social Media.Shi, X. (2022). Intelligent Relaxation System for Information Anxiety [Doctoral dissertation, Rochester Instite of Technology]. Cadell, L. (2013). Socially practical or practically unsociable? A study into social media policy experiences in Queensland cultural heritage institutions. Australian Academic & Research Libraries, 44(1), 3-13. Case, D. (Ed). (2007). Looking for information. Emerald Group Publishing. Catedrilla, J., Ebardo, R., Limpin, L., De la Cuesta, J., Ching, M. R., Trapero, H., & Leano, C. (2020, November). Loneliness, boredom and information anxiety on problematic use of social media during the COVID-19 pandemic. In Proceedings of the 28th international conference on computers in education (pp. 52-60). Asia-Pacific Society for Computers in Education. CATEDRILLA, J., EBARDO, R., LIMPIN, L., VEGA, C. J. D., & DOCE, L. J. (2022). Health Anxiety, Information Anxiety, and Internet Self-Efficacy on Cyberchondria among Filipino Young Professionals during the COVID-19 Pandemic. In 30th International Conference on Computers in Education Conference, ICCE 2022 (pp. 604-610). Chung, B. P., Olofsson, J., Wong, F. K., & Rämgård, M. (2020). Overcoming existential loneliness: a cross-cultural study. BMC geriatrics, 20(1), 1-12. Conhaim, W. (2001). Review of Information Anxiety 2 [Review of the book Information Anxiety 2, by R. S. Wurman]. Link-Up, 18(3), 11-12. De Oliveira, M., De Vargas Corrêa, M., & Caregnato, S. E. (2023). Ansiedade de informação: efeitos no comportamento informacional de estudantes em mobilidade acadêmica no exterior. e-Ciencias de la Información, 13(2). DOI: 10.15517/eci.v13i2.53038 Dilinika, J. S. (2023). Is Library Anxiety a Real Phenomenon: A Review. Journal of the University Librarians Association of Sri Lanka, 26(1), 1-19. Eklof, A. (2013). Understanding information anxiety and how academic librarians can minimize its effects. Public Services Quarterly, 9(3), 246-258. Fox, J. (1998). Conquering information anxiety: Relief from your data glut. Retrieved from http://www.ibt-pep.com/articles/dataglutrelief.doc Girard, J., & Allison, M. (2008). Information anxiety: Fact, fable or fallacy. Electronic Journal of Knowledge Management, 6(2), 37-50. Halpern, R. (2016). Active learning works! Until it doesn't: measuring the effectiveness of activity-based learning exercises on information anxiety. Journal of Library & Information Services in Distance Learning, 10(3-4), 242-253. Hartog, P. (2017). A Generation of Information Anxiety: Refinements and Recommendations. The Christian Librarian, 60(1), 44-55. Hoq, K. M. G. (2014). Information Overload: Causes, Consequences and Remedies-A Study. Philosophy and Progress, 11(2), 49-68. Jiao, Q. G., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). The impact of information technology on library anxiety: The role of computer attitudes. Information technology and libraries, 23(4), 138-144. Jorgensen, C., & Liddy, E. D. (2011). Information access or information anxiety? An exploratory evaluation of book index. Indexer, 1(20), 64-68. Katopol, P. (2010, October). Information anxiety, information behavior, and minority graduate students. In Proceedings of the 73rd ASIS&T Annual Meeting on Navigating Streams in an Information Ecosystem- 47 (pp. 1-2). Kirby, P. L., Reynolds, K. A., Walker, J. R., Furer, P., & Pryor, T. A. (2018). Evaluating the quality of perinatal anxiety information available online. Archives of women's mental health, 21, 813-820. Kuhlthau, C. C. (1991). Inside the search process: Information seeking from the user's perspective. Journal of the American society for information science, 42(5), 361-371. Larsson, H., Edberg, A. K., Bolmsjö, I., & Rämgård, M. (2019). Contrasts in older persons’ experiences and significant others’ perceptions of existential loneliness. Nursing Ethics, 26(6), 1623–1637. DOI:10.1177/0969733018774828 Leinhardt, S. (Ed.). (2013). Social networks: A developing paradigm. Elsevier. Leslie, H. S., & Johnson, N. (2022).comunicating the balancing of the scales for gender equity in business schools: a multi-country perspective. Global Journal of Business Disciplines, 6(1), 23-42. Li, L. (2022). The influence of computer network security data encryption technology on internet anexiety patients. Psychiatria Danubina, 34(suppl 1), 675-677. Lin, S., Cheng, K., & Chuang, S. H. (2021). Three needs and information anxiety on knowledge purchase intentions across online knowledge platforms. Behavioral Sciences, 11(10), 127. Memmi, D. (2014). Information overload and virtual institutions. AI & Society, 29(1), 75. Micallef, M., & Porter, C. (2019). Towards Detecting and Managing Information Anxiety in the ICT Industry. In SEKE, 18(3), 594-775. Mr, O. J. O. (2016). Information anxiety and information overload of undergraduates in two universities in South-West Nigeria. Library Philosophy and Practice (e-journal), 1368. Naveed, M. A., & Anwar, M. A. (2020). Towards Information Anxiety and Beyond. Webology, 17(1), 23–39. Naveed, M. A., & Anwar, M. A. (2019). Modeling information anxiety. Library Philosophy and Practice, 55(4), 283-292. Rhem, A. J. (2016). Knowledge management in practice. Auerbach Publications. Riddle, L. J. (2012). Infoglut: Does it hinder the online learning experience of nontraditional students? [Doctoral dissertation, Northcentral University, Scottsdale, AZ]. Shedroff, N. (2001). Forms of information anxiety. In R. S. Wurman (Ed.), Information Anxiety 2 (pp. 15-16). Indianapolis, IA: Que Schick, A. G., Gordon, L. A. & Haka, S. (1990). Information Overload: A Temporal Approach. Accounting, Organizations and Society, 15, 199. Shi, X. (2022). Intelligent Relaxation System for Information Anxiety. Rochester Institute of Technology. Talisman, N. W., & Rohrbeck, C. A. (2022). Anxiety and fear: Testing distinctions with theoretically-informed vignettes. Personality and Individual Differences, 194, 111640. Terrile, V. C. (2023). Finding the answers: Community college students’ non-Academic information behaviors. Community College Journal of Research and Practice, 47(3), 165-182. Toffler, A. (1970). Future shock. Bantam. Tsai, M. J., & Wu, A. H. (2021). Visual search patterns, information selection strategies, and information anxiety for online information problem solving. Computers & Education, 172, 104236. VanPatter, G. K. (2013, June 5). Re-appreciating Richard Saul Wurman. Humantific: Sensemaking for Changemaking. Retrieved from http://www. humantific.com/starving-for-understanding/ Wurman, R. S. (1989). Information anxiety. New York, Doubleday. Xu, C., & Yan, W. (2022). The relationship between information overload and state of anxiety in the period of regular epidemic prevention and control in China: a moderated multiple mediation model. Current Psychology, 42(25), 1-18. Xiang, K., Qiao, G., Gao, F., & Cao, Y. (2021). Information anxiety, intergroup emotion, and rational coping in hotel employees under normalized pandemic prevention measures. Journal of Hospitality and Tourism Management, 48, 344-356. References [In Persian] Imanzadeh, A., Karimi, J., & Farajpour Bonab, F. (2020). The effectiveness of media literacy education on reducing information anxiety among students of Tabriz University. Communication Research, 26(100), 173-207. DOI:10.22082/CR.2019.107908.1837. [In Persian] Doostzade, Z., & Haji Zeinolabedini, M. (2022). Information Overflow and Its Role in Causing Anxiety. Science Cultivation, 13(1), 26-32. 20.1001.1.2008935.1401.13.1.6.9 [In Persian] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,278 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 533 |
||