منابع
احمدی، ابراهیم (1399) نقش اثر حقیقت خیالی در باورپذیری خبرهای دروغین فضای مجازی، نشریه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران.
افروز، غلامعلی (1376) روانشناسی شایعه و روشهای مقابله، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
آجودانی و صنیعی (1398) نقش شایعه در آسیبهای اجتماعی، دومین همایش ملی آسیبهای اجتماعی، اردبیل.
آذرشین، سید امیر، سمیه تاجیک اسماعیلی، زهرا خرازی و آذر محمدوندی (۱۳۹۷) بررسی ارتباط بین استفاده از رسانه ملی و باورپذیری شایعه در شبکههای موبایلی در بین مردم شهر اهواز، نشریه علوم اجتماعی شوشتر، سال دوازدهم بهار ۱۳۹۷ شماره ۱ (پیاپی ۴۰) 323- 346.
آزادی، محمدحسین، محمدحسین ساعی، هادی البرزی دعوتی (۱۳۹۸) تفاوتهای «خبر جعلی» و «شایعه» از منظر اسناد علمی، کارشناسان و نظریهپردازان ژورنالیسم، خبر و علوم ارتباطات، نشریه مطالعات میانرشتهای ارتباطات و رسانه دوره دوم بهار ۱۳۹۸ شماره ۳ 11 - 36.
آلپرت جی دبلیـو و لئـو پسـتمن (1947) روانشناسی شـایعه، ترجمـه سـاعد دبسـتانی. تهـران: انتشـارات مرکـز تحقیقـات، مطالعـات و سـنجش برنامهای صداوسیمای جمهـوری اسـلامی ایـران.
بلیک، رید و هارولدسن، ادوین (1378) طبقهبندی مفاهیم در ارتباطات، ترجمه مسعود اوحدی، تهران: سروش.
بیرانوند، خادمی و سلاجقه (1392) تحلیل مدل انتشار در شبکههای اجتماعی اولین کنفرانس ملی نوآوری در مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات تنکابن.
پرنون، ی (1392) بررسی شایعه و نقش آن در خلق حماسه سیاسی، اولین کنفرانس بینالمللی حماسه سیاسی.
ترکمان، فرح و زینب شهابی (۱۳۹۵) شایعه و عوامل اجتماعی مؤثر در پذیرش آن، نشریه راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال پنجم تابستان ۱۳۹۵ شماره ۱۹.
چراغی، ز (1390) شایعه و شایعهپردازی در عصر قاجار، نشریه تحقیقات تاریخ اجتماعی، 1 (2) 21-37.
چولکی، غلام رضا (1395) بررسی علل و عوامل مؤثر در رواج شایعه در شبکههای اجتماعی مجازی، نشریه فصلنامه مطالعات اطلاعات و امنیت انتظامی.
دادگران، سید محمد (1384) افکار عمومی و معیارهای سنجش آن، انتشارات مروارید.
دانش، پروانه و محمدرضا شواخی زواره، فریبا عظیمی (1398) تأثیر شایعه فضای مجازی بر نظم و امنیت جامعه؛ دیدگاه پژوهی کارمندان شهرداری تهران، نشریه علوم خبری، سال هشتم بهار 1398 شماره 29.
دهقان شاد، حوری (1390) چگونگی گردش شایعات سیاسی در فضای اینترنت، مطالعات رسانهای، سال ششم، شماره چهاردهم.
ربانی، رسول و بدری برندگی، مرضیه مهربانی (۱۳۹۲) تحلیل و تبیین اشاعه خبر و گسترش شایعه (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه اصفهان) ، نشریه علوم اجتماعی (فردوسی مشهد) ، سال دهم پاییز و زمستان ۱۳۹۲ شماره.۲
زابلی زاده، اردشیر و مرتضی شمس (1400) نقش صداوسیما در مقابله با شایعات سیاسی انتشاریافته در شبکههای اجتماعی مجازی، نشریۀ مطالعات میانرشتهای در رسانه و فرهنگ، دوره 11، شماره 1- بهار و تابستان 1400- صفحه 105-138.
زمانی فرد، شکاری (1399) بررسی تأثیر تعدی نظارتی بر شایعهپراکنی در سازمان (موردمطالعه کارکنان بانک قرضالحسنه رسالت استان فارس) ، هشتمین کنفرانس بینالمللی پژوهش در مدیریت اقتصاد و توسعه.
ستوده، هدایت الله (1376) . درآمدی بر روانشناسی اجتماعی. انتشارات آوای نور چاپ دوم.
سلیمانی، ص. نادری دهکردی و صدرا کرمی (1398) تشخیص شایعه در شبکههای اجتماعی با استفاده از حداکثر آنتروپی و یادگیری عمیق، ششمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، تهران.
شمس، علی و علی اسماعیلی، مهدی صالحی، حسینعلی صالحی (1394) سواد رسانهای، تکنیک مدیریت فضای مجازی، دومین کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم و تکنولوژی.
شمس، مرتضی، فرقانی، محمدمهدی (1397) شبکههای اجتماعی مجازی و تولید شایعات در انتخابات سیاسی (موردمطالعه اینستاگرام) ، فصلنامه رسانههای دیداری و شنیداری،12 (28) ، 95- 120.
شهامتی نژاد، سمیه (۱۴۰۰) رابطه اضطراب سلامت و تنظیم هیجان با شایعه در شبکه اجتماعی در زمان کرونا، نشریه سنجش و پژوهش در مشاوره و روانشناسی دوره ۳ بهار ۱۴۰۰ شماره ۱ (پیاپی ۷) 38-48.
صحافی زاده و ترک لادانی () کنترل شایعه در شبکههای اجتماعی با استفاده از سازوکارهای امنیت نرم، هفدهمین کنفرانس بینالمللی انجمن رمز، ایران. تهران.
صفاری نیا، مهرناز، علی محمد مزیدی و مجید صفاری نیا (۱۳۹۵) مقایسه شایعهپراکنی اینترنتی و خودشیفتگی در بین کاربران فیسبوک، اینترنت و افراد غیر کاربر اینترنت، نشریه: شناخت اجتماعی، سال پنجم بهار و تابستان ۱۳۹۵ شماره ۱ (پیاپی ۹) .
عابدی جعفری، حسن، محمد سعید تسلیمی، ابوالحسن فقیهی و محمد شیخزاده (1390) تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روش ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی، فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی، 5 (2) : 151-198.
عبدالله و علی شمس، علیرضا مهدوی، حامد درویشی (1395) فضای مجازی چیست و چگونگی مدیریت آن، اولین همایش بینالمللی پژوهشهای نوین در مطالعات مدیریت.
کاپفرر، ژان نوتل (1380) شایعه، ترجمه خداداد موقر، تهران: نشر و پژوهش شیرازه.
کرامتی مقدم، مجید و محسن کرامتی مقدم، لیلا حیدریانی کبری، کرامتی مقدم (۱۴۰۰) مروری بر تأثیرات شبکههای اجتماعی در تولید، انتشار و باورپذیری شایعه در سطح جامعه، نشریه مدیریت کسبوکارهای دانشبنیان، جلد ۲ بهار ۱۴۰۰ شماره ۱ (پیاپی ۵) 158-167.
کریم زاده، عبدالله (1396) شناخت گفتمانی فضای مجازی، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
کریمی، یوسف (1384) روانشناسی اجتماعی، تهران: انتشارات رشد.
معادی، طاولی (1393) انتشار اطلاعات در شبکههای اجتماعی و بازاریابی ویروسی، راهکار نوین تجارت الکترونیک، اولین کنفرانس ملی کامپیوتر، فناوری اطلاعات و ارتباطات. مرودشت.
وردی نژاد، فریدون و شهلا بهرامی رشتیانی (1388) جامعهشناسی خبر، انتشارات ثانیه.