احمدی، ملیحه؛ کاظمی، کامران؛ کوچ، کاتارزینا؛ سیبولسکا-کلوسوویچ، آنیتا؛ هل فروش، محمدصادق و اعرابی، اردلان. (1401). تغییرات ارتباطات عملکردی در مغز کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی با استفاده از سیگنالهای EEG حالت استراحت. مجله علمی رایانش نرم و فناوری اطلاعات، 11(3)، 83-91.
ارشدی، سارا؛ نوکنی، مصطفی؛ عسگری، محمد و سپهوند، تورج. (1401). مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی کنترل مهاری، تحریک الکتریکی مغز و ترکیب توانبخشی کنترل مهاری و تحریک الکتریکی مغز بر کارکردهای اجرایی (بازداری رفتاری و انعطاف-پذیری شناختی) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(3)، 6-27.
امینی، داریوش؛ الماسی، مجید و نوروزی همایون، محمدرضا. (1401). اثربخشی تمرینات یکپارچهسازی حسی- حرکتی و توانبخشی شناختی رایانهای بر کارکردهای اجرایی (حافظه فعال، بازداری پاسخ و انعطافپذیری شناختی) کودکان دارای کمتوجهی بیشفعالی. توانمندسازی کودکان استثنایی. 13(2)، 95-79.
بشیری، آزاده؛ شاهمرادی، لیلا؛ علیزاده سواره، بهروز و قاضی سعیدی، مرجان. (۱۴۰۱). شناسایی برنامههای کامپیوتری بازتوانی شناختی مؤثر در ارتقاء توجه در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال بیشفعالی- نقص توجه. مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی، ۹ (۴)، ۲۷۷-۲۸۸.
بهشتینیا، اعظم. (۱۴۰۲). پیشبینی انگیزه تحصیلی براساس حمایت اجتماعی ادراکشده و بهداشت روانی والدین در کودکان با اختلال نقص توجه- بیشفعالی. فصلنامه ایدههای نوین روانشناسی. ۱۷ (۲۱).
پیری، سمیه؛ حسینی نسب، سید داود و لیوارجانی، شعله. (۱۴۰۱). مقایسه اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد (ACT) و تنظیم هیجان (مدل گراس) بر تعللورزی تحصیلی، تابآوری و افسردگی دانشآموزان پسر دورۀ متوسطه مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی (ADHD). فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش، ۱۹ (۴)، ۱۰۱-۱۱۸.
ترکیزاده، فاطمه؛ سلطانی، امان الله؛ تجربه کار، مهشید و زارع زاده، مهشید. (۱۴۰۱). اثربخشی آموزش تواناییهای حرکتی بر بازداری پاسخ و توجه و تمرکز کودکان با اختلال نقص توجه/بیشفعالی. مجله پرستاری کودکان. ۸ (۴)، ۳۰-۳۹.
تقی زاده هیر، سارا؛ آقاجانی، سیف اله و خوش سرور، سحر. (1401). اثربخشی بازیدرمانی شناختی رفتاری بر بهبود توجه و برنامهریزی دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(4)، 16-29.
حافظی، اکرم؛ دیمی آهویی، فاطمه و خادمی، نیما. (1402). تأثیر آموزش از طریق فنآوری سیار بر یادگیری تأملی و شناختی دانشآموزان دارای اختلال نقص توجه- بیشفعالی. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 13(3)، 69-90.
سپهری نسب، زهرا؛ حاجلو، نادر؛ آهنگرقربانی، زهره و هدایت، سعیده. (1401). فراتحلیل اثربخشی آموزش خانواده جهت تغییر رفتار کودکان دارای اختلال بیشفعالی/ نقص توجه. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(1)، 30-42.
سعدی پور، اسماعیل؛ امیری، زینت؛ میرزاحسینی، حسن و ضرغام حاجبی، مجید. (1400). اثربخشی آموزش تکالیف شنیداری بر بهبود توجه شنیداری در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی همراه با اختلال یادگیری خاص. ناتوانیهای یادگیری، 11(2)، 77-90.
سیفی پور، میعاد؛ سجادیان، ایلناز و نادی، محمدعلی. (۱۴۰۲). اثربخشی آموزش مهارتهای تفکر و استدلال یانگ بر توجه انتخابی، تکانشگری و علائم کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیشفعالی. مجله پرستاری کودکان، ۱۰ (۱)، ۱-۱۲.
شعبانعلی فمی، فائزه؛ قاسم زاده، سوگند و نجاتی، سمیه. (1402). اثربخشی مداخلات شناختی مبتنی بر فناوریهای نوین بر عملکرد شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی در ایران: یک مطالعه فراتحلیل. مجله علمی پژوهان، ۲۱ (۲)، ۱۲۲-۱۴۰.
صیافان، نعیمه؛ حاجی یخچالی، علیرضا؛ شهنی ییلاق، منیجه. (1402). اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز بر توجه و الگوی الکتروانسفالوگرافی در کودکان دارای اختلال نقص توجه. دستآوردهای روانشناختی.
محمدزادهگان، رضا؛ فرید، ابوالفضل؛ چلبیانلو حسرتانلو، غلامرضا و مصرآبادی، جواد. (۱۴۰۲). مقایسه اثربخشی برنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی مبتنی بر ذهنآگاهی با و بدون تحریک فراجمجمهای مغز بر خودتنظیمی هیجانی و عملکرد حل مسئله در کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیشفعالی. مجله علوم اعصاب شفای خاتم، ۱۱ (۲)، ۵۲-۶۴.
محمدی دولتآباد، مریم؛ رضاپور میرصالح و یاسر، چوبفروش زاده، آزاده. (1402). اثربخشی تئاتر درمانی بر کاهش پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی – نقصتوجه. روانشناسی افراد استثنایی، 13(50)، 101-128.
ناظریه، الهه و نیکنام، ماندانا. (1402). حافظه کاری کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیشفعالی: مقایسه اثربخشی بازیهای رایانهای شناختی با بازیدرمانی مبتنی بر توانبخشیشناختی. مطالعات روانشناختی، 19(1)، 79-92.
ناظمی، فرزانه؛ تجلی، پریسا؛ ابراهیم پور، مجید و صالحی، مهدیه. (1402). اثربخشی برنامه خودتنظیمی کودک بر خود ادراکی و کیفیت دوستی کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی. روانشناسی افراد استثنایی، 13(49)، 58-85.
References
Agoalikum, E., Klugah-Brown, B., Wu, H., Hu, P., Jing, J., & Biswal, B. (2023). Structural differences among children, adolescents, and adults with attention-deficit/hyperactivity disorder and abnormal Granger causality of the right pallidum and whole-brain. Frontiers in Human Neuroscience, 17, 1076873.
Ahmed, G. K., Darwish, A. M., Khalifa, H., & Haridy, N. A. (2022). Relationship between Attention Deficit Hyperactivity Disorder and epilepsy: A literature review. The Egyptian Journal of Neurology, Psychiatry and Neurosurgery, 58(1), 52.
American Psychiatric Association, D. S. M. T. F., & American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5 (Vol. 5, No. 5). Washington, DC: American psychiatric association.
Ayano, G., Demelash, S., Gizachew, Y., Tsegay, L., & Alat, R. (2023). The global prevalence of attention deficit hyperactivity disorder in children and adolescents: An umbrella review of meta-analyses. Journal of Affective Disorders.
Batsel-Thomas, S., & Dennis, M. (2023). Empowering Future Psychiatrists to Evaluate and Treat Adult Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Academic Psychiatry, 47(2), 201-204.
Cao, A., Hong, D., Che, C., Yu, X., Cai, Z., Yang, X., ... & Yu, P. (2023). The distinct role of orbitofrontal and medial prefrontal cortex in encoding impulsive choices in an animal model of attention deficit hyperactivity disorder. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 16, 1039288.
Champ, R. E., Adamou, M., & Tolchard, B. (2023). Seeking connection, autonomy, and emotional feedback: A self-determination theory of self-regulation in attention-deficit hyperactivity disorder. Psychological Review, 130(3), 569–603.
Dekkers, T. J., de Water, E., & Scheres, A. (2022). Impulsive and risky decision-making in adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD): The need for a developmental perspective. Current opinion in psychology, 44, 330-336.
Escamilla Robla, C., Beleña Mateo, M. D. L. Á., & Mateu Mollá, J. (2022). Influence of alcohol consumption, personality and attention deficit hyperactivity disorder on traffic offenders. Psicothema.
Espinet, S. D., Graziosi, G., Toplak, M. E., Hesson, J., & Minhas, P. (2022). A review of Canadian diagnosed ADHD prevalence and incidence estimates published in the past decade. Brain sciences, 12(8), 1051.
exercise intensity on inhibitory control in children with attention deficit/hyperactivity disorder. Frontiers in Human Neuroscience, 15, 316.
Faraone, S. V., & Radonjić, N. V. (2023). Neurobiology of attention deficit hyperactivity disorder. Tasman’s Psychiatry, 1-28.
Fraticelli, S., Caratelli, G., De Berardis, D., Ducci, G., Pettorruso, M., Martinotti, G., ... & Di Giannantonio, M. (2022). Gender differences in attention deficit hyperactivity disorder: An update of the current evidence. Rivista di psichiatria, 57(4), 159-164.
Furzer, J., Dhuey, E., & Laporte, A. (2022). ADHD misdiagnosis: Causes and mitigators. Health Economics, 31(9), 1926-1953.
Gillies, D., Leach, M. J., & Algorta, G. P. (2023). Polyunsaturated fatty acids (PUFA) for attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in children and adolescents. Cochrane Database of Systematic Reviews, (4).
Ging-Jehli, N. R., Arnold, L. E., & Van Zandt, T. (2023). Cognitive-attentional mechanisms of cooperation—with implications for attention-deficit hyperactivity disorder and cognitive neuroscience. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, 1-23.
Golson, M. E., Brunson McClain, M., O’Dell, S. M., Gormley, M. J., Roanhorse, T. T., Yang, N. J., ... & Shahidullah, J. D. (2023). Assessment and Management of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Pediatric Resident Perspectives on Training and Practice. Clinical Pediatrics, 00099228231163687.
Jiang, H., Natarajan, R., Shuy, Y. K., Rong, L., Zhang, M. W., & Vallabhajosyula, R. (2022). The use of mobile games in the management of patients with attention deficit hyperactive disorder: a scoping review. Frontiers in Psychiatry, 13, 792402.
Johnson, R. J., Wilson, W. L., Bland, S. T., & Lanaspa, M. A. (2021). Fructose and uric acid as drivers of a hyperactive foraging response: A clue to behavioral disorders associated with impulsivity or mania? Evolution and Human Behavior, 42(3), 194- 203.
Klassen, A. C., Creswell, J., Plano Clark, V. L., Smith, K. C., & Meissner, H. I. (2012). Best practices in mixed methods for quality of life research. Quality of life Research, 21(3), 377-380.
Larsson, H., & Polanczyk, G. V. (2022). Polygenic risk scores and early manifestations of attention‐deficit/hyperactivity disorder. JCPP Advances, 2(3), e12103.
Lee, C. Y., Goh, J. O. S., & Gau, S. S. F. (2023). Differential neural processing of value during decision-making in adults with attention-deficit/hyperactivity disorder and healthy controls. Journal of Psychiatry and Neuroscience, 48(2), E115-E124.
Li, D., Luo, X., Guo, J., Kong, Y., Hu, Y., Chen, Y., ... & Song, Y. (2023). Information‐based multivariate decoding reveals imprecise neural encoding in children with attention deficit hyperactivity disorder during visual selective attention. Human brain mapping, 44(3), 937-947.
Li, L., Chang, Z., Sun, J., Garcia‐Argibay, M., Du Rietz, E., Dobrosavljevic, M., ... & Larsson, H. (2022). Attention‐deficit/hyperactivity disorder as a risk factor for cardiovascular diseases: A nationwide population‐based cohort study. World Psychiatry, 21(3), 452-459.
Lim, C. G., Soh, C. P., Lim, S. S. Y., Fung, D. S. S., Guan, C., & Lee, T. S. (2023). Home-based brain–computer interface attention training program for attention deficit hyperactivity disorder: A feasibility trial. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 17(1), 1-11.
Lv, Y. B., Cheng, W., Wang, M. H., Wang, X. M., Hu, Y. L., & Lv, L. Q. (2023). Effect of non-pharmacological treatment on the full recovery of social functioning in patients with attention deficit hyperactivity disorder. World Journal of Clinical Cases, 11(14), 3238.
Maier, S., Philipsen, A., Perlov, E., Runge, K., Matthies, S., Ebert, D., ... & Nickel, K. (2023). Left insular cortical thinning differentiates the inattentive and combined subtype of adult attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Psychiatric Research, 159, 196-204.
Makita, K., Yao, A., Shimada, K., Kasaba, R., Fujisawa, T. X., Mizuno, Y., & Tomoda, A. (2023). Neural and behavioral effects of parent training on emotion recognition in mothers rearing children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Brain Imaging and Behavior, 1-14.
Oguchi, M., Takahashi, T., Nitta, Y., & Kumano, H. (2023). Moderating effect of attention deficit hyperactivity disorder tendency on the relationship between delay discounting and procrastination in young adulthood. Heliyon, 9(4).
Orm, S., Pollak, Y., Fossum, I. N., Andersen, P. N., Øie, M. G., & Skogli, E. W. (2022). Decision-making and risky behavior in individuals with attention-deficit/hyperactivity disorder: A 10-year longitudinal study. Developmental Neuropsychology, 47(4), 193-209.
Rastikerdar, N., Nejati, V., Sammaknejad, N., & Fathabadi, J. (2023). Developmental trajectory of hot and cold executive functions in children with and without attention deficit-hyperactivity disorder (ADHD). Research in Developmental Disabilities, 137, 104514.
Rastikerdar, N., Nejati, V., Sammaknejad, N., & Fathabadi, J. (2023). Developmental trajectory of hot and cold executive functions in children with and without attention deficit-hyperactivity disorder (ADHD). Research in Developmental Disabilities, 137, 104514.
Santosh, P., Cortese, S., Hollis, C., Bölte, S., Daley, D., Coghill, D., ... & Simonoff, E. (2023). Remote assessment of ADHD in children and adolescents: recommendations from the European ADHD Guidelines Group following the clinical experience during the COVID-19 pandemic. European Child & Adolescent Psychiatry, 1-15.
Schein, J., Cloutier, M., Gauthier-Loiselle, M., Bungay, R., Guerin, A., & Childress, A. (2023). Symptoms associated with ADHD/treatment-related adverse side effects and their impact on quality of life and work productivity in adults with ADHD. Current Medical Research and Opinion, 39(1), 149-159.
Sibley, M. H., Bruton, A. M., Zhao, X., Johnstone, J. M., Mitchell, J., Hatsu, I., ... & Torres, G. (2023). Non-pharmacological interventions for attention-deficit hyperactivity disorder in children and adolescents. The Lancet Child & Adolescent Health.
Sugimoto, K., Kurokouchi, T., Shinohara, R., Sakoh, Y., Odaka, M., Sunakawa, H., ... & Usami, M. (2023). Psychodynamic therapy for adverse childhood experience in a hospitalized girl with attention deficit hyperactivity disorder. GHM Open, 3(1), 47-50.
Sundbakk, L. M., Gran, J. M., Wood, M. E., Handal, M., Skurtveit, S., & Nordeng, H. (2022). Association of prenatal exposure to benzodiazepines and Z-hypnotics with risk of attention-deficit/hyperactivity disorder in childhood. JAMA Network Open, 5(12), e2246889-e2246889.
Surushkina, S. Y., & Chutko, L. S. (2023). Pharmacotherapy and psychotherapy of children with attention deficit hyperactivity disorder. Zhurnal Nevrologii i Psikhiatrii Imeni SS Korsakova, 123(2), 21-25.
TA, A. S., Ummer, M., Alowairdhi, A. A., Alsubait, A. K., Aljuhani, S. M., Alzahrani, A. A., & Alqahtani, A. A. (2023). Management of Attention-Deficit Hyperactivity Disorder Children for Dental Procedures. Cureus, 15(4).
Thapar, A., Livingston, L. A., Eyre, O., & Riglin, L. (2023). Practitioner Review: Attention‐deficit hyperactivity disorder and autism spectrum disorder–the importance of depression. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 64(1), 4-15.
Tsai, Y. J., Hsieh, S. S., Huang, C. J., & Hung, T. M. (2021). Dose-response effects of acute aerobic
Vintró-Alcaraz, C., Mestre-Bach, G., Granero, R., Gómez-Peña, M., Moragas, L., Fernández-Aranda, F., ... & Jiménez-Murcia, S. (2023). Do attention-deficit/hyperactivity symptoms influence treatment outcome in gambling disorder?. Comprehensive Psychiatry, 152433.
Welkie, J., Babinski, D. E., & Neely, K. A. (2021). Sex and emotion regulation difficulties contribute to depression in young adults with attention-deficit/hyperactivity disorder. Psychological reports, 124(2), 596-610.
Wetzels, M. Odekerken-Schröder, G. & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS quarterly, 33(1), 177-195.
Wong, I. C., Banaschewski, T., Buitelaar, J., Cortese, S., Döpfner, M., Simonoff, E., ... & European ADHD Guidelines Group. (2018). Emerging challenges in pharmacotherapy research on attention-deficit hyperactivity disorder—outcome measures beyond symptom control and clinical trials. The Lancet Psychiatry, 6(6), 528-537.
Yim, G., Roberts, A., Ascherio, A., Wypij, D., Kioumourtzoglou, M. A., & Weisskopf, M. G. (2022). Smoking During Pregnancy and Risk of Attention-deficit/Hyperactivity Disorder in the Third Generation. Epidemiology, 33(3), 431-440.
Zhang, L., Yao, H., Li, L., Du Rietz, E., Andell, P., Garcia-Argibay, M., ... & Chang, Z. (2022). Risk of cardiovascular diseases associated with medications used in attention-deficit/hyperactivity disorder: a systematic review and meta-analysis. JAMA Network Open, 5(11), e2243597-e2243597.
Zhou, P., Zhang, W., Xu, Y. J., Liu, R. Q., Qian, Z., McMillin, S. E., ... & Dong, G. H. (2023). Association between long-term ambient ozone exposure and attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms among Chinese children. Environmental Research, 216, 114602.