ایمان خان، ن. (1397). کسب و کار الکترونیکی و عملکرد بنگاه های نوظهور، مدلسازی اقتصادی، 12(1)، 83-105.
آقاجانی، ح.، شریعتی، ز،. حسینی، ا. (1399). تبیین روند تکاملی و مولفه های موثر بر مدل کسب و کارهای الکترونیکی در استارتاپهای ایرانی. بهبود مدیریت، 14(1)، 127-147.
جلالی، م.، پیوندی، س.، (1397)، بررسی مدل بلاک چین در کسب و کارهای اینترنتی بر اساس اینترنت اشیا، اولین کنفرانس ملی مهندسی برق، کامپیوتر و فناوری ارتباطات، اصفهان.
جودی دمیرچی، م.، اسدی، ع.، علم بیگی، ا. (1400). شناسایی مؤلفههای سازمانی مدل کسب و کار الکترونیکی محصولات باغی از دیدگاه کارشناسان بخش کشاورزی در دشت مغان. علوم ترویج و آموزش کشاورزی، 17(1)، 1-15.
حاجی زاده، م. (1396). شناسایی و اولویت بندی ابعاد و اجزای مدل کسب وکار شرکتهای ارایه دهنده خدمات پرداخت در ایران. هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت. تهران.
حسینی دهشیری، س.ج.، آقایی، م.، تقوی فرد، م. (1397). شناسایی و اولویتبندی عوامل حیاتی کسبوکار . مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 7(25)، 119-146.
حکاکی، ا. (1396). ارایه مدلی برای عوامل موثر بر نوآوری باز در شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط با رویکرد پویایی سیستمها، پایان نامه کارشناسی ارشد.گروه مدیریت صنعتی. دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری. دانشگاه سمنان.
رشیدی، م.، قیطرانی، ف.، (1399). مدل های کسب و کار و قابلیت های پویا، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 4(34)، 39-59.
رضائی، آ.، ملیحی، ا.، (1398)، مدل های کسب و کار برنامه های اینترنت اشیا، پنجمین همایش بین المللی علوم و تکنولوژی با رویکرد توسعه پایدار، شیراز.
شفیعی نیکابادی، م.، جعفریان، ا. ،(1391) به کارگیری تئوری مطلوبیت چند شاخصه برای ارزیابی عملکرد کسب و کارهای الکترونیک، پژوهشگر (فصلنامه مدیریت)، 9(26)، 57 -68.
شفیعی نیکابادی، م.، حکاکی، ا.، (1396). مدلسازی پویاییهای سیستم و کاربرد آن در مدیریت (سیستم داینامیک)، تهران:سراینده.
صنیعیآباده، محمد، محمودی، سینا، طاهرپرور، محدثه. (1398).داده کاوی کاربردی.تهران: نیاز دانش. چاپ چهارم.
محمدیان، ا.، (1395)، تبیین مولفه های اصلی مدل های کسب و کار الکترونیکی بر اساس رویکرد سیستمی، مدیریت فناوری اطلاعات، 8(1)، 195-214.
نیرومند، پ.، رنجبر، م.، اعرابی، س.م.، حاج صادقی، ب. (1392)، ارائه چارچوبی برای طراحی مدل کسب وکار، مدیریت فناوری اطلاعات، 5(4)، 267-284.
References
Adiloğlu-Yalçınkaya, L., & Besler, S. (2021). Institutional factors influencing business models: The case of Turkish Airlines. Journal of Air Transport Management, 91,101989. https://doi.org/10.1016/ j.jairtraman.2020.101989
Botto, F. (2003), Dictionary of E-Business (Second Ed.), NY: John Wiley and Sons Ltd.
Brown,A. Tor,B (2021). Voyant Tools Tutorial. www.guides.library.ucsc.edu/DS /Resources/Voyant
Charosi Aggarwal, Chengxiang Jai. (2016). mining Text data, UK: Springer.
Currie, W. (2004), Value Creation from E-Business Model, UK: Butterworth-Heinemann Publication.
Grabowska, Marlena and Etola, Ivana (2021). Business models: innovation, digital transformation and analysis, USA: Auerbach Publications.
Härting, R., Reichstein, C., Laemmle, P., & Sprengel, A. (2019). Potentials of Digital Business Models in the retail industry–Empirical Results from European Experts.
Procedia Computer Science, 159, 1053-1062.
https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.09.274
Hedman, J. and Kalling, T. (2002), IT and Business Models: Concepts and Theories, Sweden: Copenhagen Business School Press.
Li, M. (2021). Risk Analysis of Transmission Line Patrol Based on DEMATEL Method. CONVERTER, 239-247. https://doi.org/ 10.17762/converter.174.
Liu, J. (2018). Business models based on IoT, AI and blockchain. available at: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1246905/ FULLTEXT 01.pdf
Rohn, D., Bican, P. M., Brem, A., Kraus, S., & Clauss, T. (2021). Digital platform-based business models–An exploration of critical success factors.
Journal of Engineering and Technology Management, 60, 101625.
https://doi.org/10.1016/j.jengtecman.2021.101625
Roweley, J. (2002), E-Business: Principle and Practice, NY: Palgrave.
Yuana, R., Prasetio, E. A., Syarief, R., Arkeman, Y., & Suroso, A. I. (2021). System Dynamic and Simulation of Business Model Innovation in Digital Companies: An Open Innovation Approach.
Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7 (4), 219.
https://doi.org/10.3390/joitmc7040219
References [in Persian]
Aghajani, Hassan Ali, Shariati, Zeinat, Hosseini, Abolhassan. (2020) Explaining the development process and technical components on the electronic business model in Iranian startups, improving management, period 141 (consecutive 47) 127-147 pages. https://doi.org/10.1504/ijbir.2021.10042820 [in Persian]
Hajizadeh, Morteza. (2016). Identifying and prioritizing the dimensions and components of the business model of companies providing payment services in Iran. The 7th Annual Conference on Electronic Banking and Payment Systems, Tehran, Milad Tower International Conference Center. [in Persian]
Hakaki, Amir (2016). Presenting a model for factors affecting open innovation in small and medium-sized manufacturing companies with systems dynamics approach, Master's thesis. Department of Industrial Management. Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences. Semnan University. https://doi.org/10.4018/ijsda. 2018010101 [in Persian]
Hosseini Dahshiri, Seyyed Jalaluddin, Aghaei, Mojtabi, Tagvifard, Mohammad Taghi. (2017). Identifying and prioritizing the critical factors of e-business based on the best-worst method. Smart Business Management Studies, Volume 7, Number 25, Pages 119-146. https://doi.org/10.22054/ims.2018.9742 [in Persian]
Iman Khan, Nilofar (2018). E-commerce and the performance of emerging companies, Economic Modeling, Volume 12, Number 1, Page 83-10. [in Persian]
Jalali, Maryam and Sodehdi, (2017), review of the blockchain model in internet businesses based on the Internet of Things, the first national conference of electrical engineering, computer and communication technology, Isfahan. [in Persian]
Jodi Demirchi, Milad, Asadi, Ali, Alam Beigi, Amir. (2021). Identifying the organizational components of the electronic business model of garden products from the perspective of experts in the agricultural sector in Moghan Plain.
Extension Sciences and Agricultural Education. Term 17. Number 1.https://doi.org/
10.22034/IAEEJ.2021.240418.1545. [in Persian]
Mohammadian, Ayoub (2015), explanation of the main components of electronic business models based on a systemic approach, volume 8, number 1, page 195-214. [in Persian]
Mosleh Shirazi, Ali Naghi, Alamdar Yuli, Farshad, (2017). Identifying, introducing and investigating various business models and extracting the most important factors of these models using the quantitative content analysis-review approach (study period: 1990 to 2017),
Management Research in Iran, Volume 22, Number 4 Page 177-202. https://doi.org/
20.1001.1.2322200.1397.22.4.8.3 [in Persian]
Niromand, Pourandakht, Ranjbar, Mahbobeh, Arabi, Seyed Mohammad, Haj Sadeghi, Behnaz (2012), Presenting a framework for designing a business model, Information Technology Management, Volume 5, Number 4, Pages 267-284. [in Persian]
Rashidi, Mahbubeh, Ghaitrani, Fatemeh. (2019). Business models and dynamic capabilities, Quarterly Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, Volume 4, Number 34, Pages 39-59. [in Persian]
Rezaei, Aida and Malehi, Ehsan, (2018), business models of Internet of Things applications, the 5th international science and technology conference with a sustainable development approach, Shiraz. [in Persian]
Saniiabadeh, Mohammad, Mahmoudi, Sina, Tahirparvar, Mohhaddeh. (2018). Applied data mining. Second edition. Tehran: Niaz Danesh. Fourth edition. [in Persian]
Shafiei Nikabadi, Mohsen, Hakaki, Amir, (2016). Modeling system dynamics and its application in management (System Dynamics), Tehran: Saraindeh. [in Persian]
Shafiei Nikabadi, Mohsen and Jafarian, Ahmad. (2017). Using multi-criteria utility theory to evaluate the performance of electronic businesses, Researcher (Management Quarterly), Volume 9, Number 26, Pages 57-68. [in Persian]
Yavari Gohar Fatemeh, Hanafizadeh Payam, Haji Ahmadi Fermahini Taraneh, (2019). Electronic tourism business model, social studies of tourism. Volume No. 15. Page 221-248. [in Persiv
ایمان خان، ن. (1397). کسب و کار الکترونیکی و عملکرد بنگاه های نوظهور، مدلسازی اقتصادی، 12(1)، 83-105.
آقاجانی، ح.، شریعتی، ز،. حسینی، ا. (1399). تبیین روند تکاملی و مولفه های موثر بر مدل کسب و کارهای الکترونیکی در استارتاپهای ایرانی. بهبود مدیریت، 14(1)، 127-147.
جلالی، م.، پیوندی، س.، (1397)، بررسی مدل بلاک چین در کسب و کارهای اینترنتی بر اساس اینترنت اشیا، اولین کنفرانس ملی مهندسی برق، کامپیوتر و فناوری ارتباطات، اصفهان.
جودی دمیرچی، م.، اسدی، ع.، علم بیگی، ا. (1400). شناسایی مؤلفههای سازمانی مدل کسب و کار الکترونیکی محصولات باغی از دیدگاه کارشناسان بخش کشاورزی در دشت مغان. علوم ترویج و آموزش کشاورزی، 17(1)، 1-15.
حاجی زاده، م. (1396). شناسایی و اولویت بندی ابعاد و اجزای مدل کسب وکار شرکتهای ارایه دهنده خدمات پرداخت در ایران. هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت. تهران.
حسینی دهشیری، س.ج.، آقایی، م.، تقوی فرد، م. (1397). شناسایی و اولویتبندی عوامل حیاتی کسبوکار . مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 7(25)، 119-146.
حکاکی، ا. (1396). ارایه مدلی برای عوامل موثر بر نوآوری باز در شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط با رویکرد پویایی سیستمها، پایان نامه کارشناسی ارشد.گروه مدیریت صنعتی. دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری. دانشگاه سمنان.
رشیدی، م.، قیطرانی، ف.، (1399). مدل های کسب و کار و قابلیت های پویا، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 4(34)، 39-59.
رضائی، آ.، ملیحی، ا.، (1398)، مدل های کسب و کار برنامه های اینترنت اشیا، پنجمین همایش بین المللی علوم و تکنولوژی با رویکرد توسعه پایدار، شیراز.
شفیعی نیکابادی، م.، جعفریان، ا. ،(1391) به کارگیری تئوری مطلوبیت چند شاخصه برای ارزیابی عملکرد کسب و کارهای الکترونیک، پژوهشگر (فصلنامه مدیریت)، 9(26)، 57 -68.
شفیعی نیکابادی، م.، حکاکی، ا.، (1396). مدلسازی پویاییهای سیستم و کاربرد آن در مدیریت (سیستم داینامیک)، تهران:سراینده.
صنیعیآباده، محمد، محمودی، سینا، طاهرپرور، محدثه. (1398).داده کاوی کاربردی.تهران: نیاز دانش. چاپ چهارم.
محمدیان، ا.، (1395)، تبیین مولفه های اصلی مدل های کسب و کار الکترونیکی بر اساس رویکرد سیستمی، مدیریت فناوری اطلاعات، 8(1)، 195-214.
نیرومند، پ.، رنجبر، م.، اعرابی، س.م.، حاج صادقی، ب. (1392)، ارائه چارچوبی برای طراحی مدل کسب وکار، مدیریت فناوری اطلاعات، 5(4)، 267-284.
References
Adiloğlu-Yalçınkaya, L., & Besler, S. (2021). Institutional factors influencing business models: The case of Turkish Airlines. Journal of Air Transport Management, 91,101989. https://doi.org/10.1016/ j.jairtraman.2020.101989
Botto, F. (2003), Dictionary of E-Business (Second Ed.), NY: John Wiley and Sons Ltd.
Brown,A. Tor,B (2021). Voyant Tools Tutorial. www.guides.library.ucsc.edu/DS /Resources/Voyant
Charosi Aggarwal, Chengxiang Jai. (2016). mining Text data, UK: Springer.
Currie, W. (2004), Value Creation from E-Business Model, UK: Butterworth-Heinemann Publication.
Grabowska, Marlena and Etola, Ivana (2021). Business models: innovation, digital transformation and analysis, USA: Auerbach Publications.
Härting, R., Reichstein, C., Laemmle, P., & Sprengel, A. (2019). Potentials of Digital Business Models in the retail industry–Empirical Results from European Experts.
Procedia Computer Science, 159, 1053-1062.
https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.09.274
Hedman, J. and Kalling, T. (2002), IT and Business Models: Concepts and Theories, Sweden: Copenhagen Business School Press.
Li, M. (2021). Risk Analysis of Transmission Line Patrol Based on DEMATEL Method. CONVERTER, 239-247. https://doi.org/ 10.17762/converter.174.
Liu, J. (2018). Business models based on IoT, AI and blockchain. available at: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1246905/ FULLTEXT 01.pdf
Rohn, D., Bican, P. M., Brem, A., Kraus, S., & Clauss, T. (2021). Digital platform-based business models–An exploration of critical success factors.
Journal of Engineering and Technology Management, 60, 101625.
https://doi.org/10.1016/j.jengtecman.2021.101625
Roweley, J. (2002), E-Business: Principle and Practice, NY: Palgrave.
Yuana, R., Prasetio, E. A., Syarief, R., Arkeman, Y., & Suroso, A. I. (2021). System Dynamic and Simulation of Business Model Innovation in Digital Companies: An Open Innovation Approach.
Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7 (4), 219.
https://doi.org/10.3390/joitmc7040219
References [in Persian]
Aghajani, Hassan Ali, Shariati, Zeinat, Hosseini, Abolhassan. (2020) Explaining the development process and technical components on the electronic business model in Iranian startups, improving management, period 141 (consecutive 47) 127-147 pages. https://doi.org/10.1504/ijbir.2021.10042820 [in Persian]
Hajizadeh, Morteza. (2016). Identifying and prioritizing the dimensions and components of the business model of companies providing payment services in Iran. The 7th Annual Conference on Electronic Banking and Payment Systems, Tehran, Milad Tower International Conference Center. [in Persian]
Hakaki, Amir (2016). Presenting a model for factors affecting open innovation in small and medium-sized manufacturing companies with systems dynamics approach, Master's thesis. Department of Industrial Management. Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences. Semnan University. https://doi.org/10.4018/ijsda. 2018010101 [in Persian]
Hosseini Dahshiri, Seyyed Jalaluddin, Aghaei, Mojtabi, Tagvifard, Mohammad Taghi. (2017). Identifying and prioritizing the critical factors of e-business based on the best-worst method. Smart Business Management Studies, Volume 7, Number 25, Pages 119-146. https://doi.org/10.22054/ims.2018.9742 [in Persian]
Iman Khan, Nilofar (2018). E-commerce and the performance of emerging companies, Economic Modeling, Volume 12, Number 1, Page 83-10. [in Persian]
Jalali, Maryam and Sodehdi, (2017), review of the blockchain model in internet businesses based on the Internet of Things, the first national conference of electrical engineering, computer and communication technology, Isfahan. [in Persian]
Jodi Demirchi, Milad, Asadi, Ali, Alam Beigi, Amir. (2021). Identifying the organizational components of the electronic business model of garden products from the perspective of experts in the agricultural sector in Moghan Plain.
Extension Sciences and Agricultural Education. Term 17. Number 1.https://doi.org/
10.22034/IAEEJ.2021.240418.1545. [in Persian]
Mohammadian, Ayoub (2015), explanation of the main components of electronic business models based on a systemic approach, volume 8, number 1, page 195-214. [in Persian]
Mosleh Shirazi, Ali Naghi, Alamdar Yuli, Farshad, (2017). Identifying, introducing and investigating various business models and extracting the most important factors of these models using the quantitative content analysis-review approach (study period: 1990 to 2017),
Management Research in Iran, Volume 22, Number 4 Page 177-202. https://doi.org/
20.1001.1.2322200.1397.22.4.8.3 [in Persian]
Niromand, Pourandakht, Ranjbar, Mahbobeh, Arabi, Seyed Mohammad, Haj Sadeghi, Behnaz (2012), Presenting a framework for designing a business model, Information Technology Management, Volume 5, Number 4, Pages 267-284. [in Persian]
Rashidi, Mahbubeh, Ghaitrani, Fatemeh. (2019). Business models and dynamic capabilities, Quarterly Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, Volume 4, Number 34, Pages 39-59. [in Persian]
Rezaei, Aida and Malehi, Ehsan, (2018), business models of Internet of Things applications, the 5th international science and technology conference with a sustainable development approach, Shiraz. [in Persian]
Saniiabadeh, Mohammad, Mahmoudi, Sina, Tahirparvar, Mohhaddeh. (2018). Applied data mining. Second edition. Tehran: Niaz Danesh. Fourth edition. [in Persian]
Shafiei Nikabadi, Mohsen, Hakaki, Amir, (2016). Modeling system dynamics and its application in management (System Dynamics), Tehran: Saraindeh. [in Persian]
Shafiei Nikabadi, Mohsen and Jafarian, Ahmad. (2017). Using multi-criteria utility theory to evaluate the performance of electronic businesses, Researcher (Management Quarterly), Volume 9, Number 26, Pages 57-68. [in Persian]
Yavari Gohar Fatemeh, Hanafizadeh Payam, Haji Ahmadi Fermahini Taraneh, (2019). Electronic tourism business model, social studies of tourism. Volume No. 15. Page 221-248. [in Persi